• Flutterby

Får man ha kex, godis och frukt i handbagaget på flyget(utrikes)?

Minns inte hur det är. Jag vet ju att vätskor inte är tillåtna(över 100ml alltså), men hur är det med annat? Vi ska resa med sonen, tre år, och då hade det varit bra att kunna ta med sådant. Måste kanske köpas efter incheckningen?

• Svar på tråden Får man ha kex, godis och frukt i handbagaget på flyget(utrikes)?
  • SVejsan
    Poloc skrev 2008-07-03 12:28:01 följande:
    Svar på #12
    Men ta med sig ombord på planet går ju bra, eller hur ?Det är ju först då man ska IN i annat land som det kollas; dvs man får inte föra in matvaror, men så länge frukt o dyl äts upp under flygningen är det ju lugnt. Och har man något kvar är det bara att lämna det i tullen så kastas det. Är iaf min erfarenhet.
    Och tvärtom kan var fallet du får INTE äta met på flygplanet men du får ta in det inästa land...(Gäller tex Fritidsresors flygbolag , vings flygbolag och apollos, samt sterling mfl. Däremot så är det ok att äta medhavd mat hos SAS tex
  • Lotlas
    SVejsan skrev 2008-07-03 13:08:05 följande:
    När det gäller ätande medhavd mat på planen så förbjuder charerbolagen att man gör det på deras plan (även vissa reguljära tex sterling, därmeot tillåter tex SAS det.)(Ett sätt för charterbolagen och lågprisbolagen att tjäna lite extra pengar , de skyller på sophantering,allergi eller hygien...)
    Det har jag aldrig hört talas om! I och för sig har jag inte rest med de bolag du räknar upp heller, mest med SAS och Solresor. Kan vara bra att kolla upp innan man bokar en resa alltså.
  • SVejsan
    Lotlas skrev 2008-07-03 13:55:14 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om! I och för sig har jag inte rest med de bolag du räknar upp heller, mest med SAS och Solresor. Kan vara bra att kolla upp innan man bokar en resa alltså.
    Jojo jag dubbelkollade det till och med inför inlägget...

Hur det efterlevs är ju olika tror jag... De vill nog inte vara poliser...

Klippt från solresors hemsida:
    "Med hänsyn till passagerare med allergi, hygienkrav och säkerhetsbestämmelser är det endast tillåtet att förtära mat ombord som serveras av kabinpersonalen."

Fy på dig Lotlas om du ätit medtagen mat på solresor-flygplanet...
  • Lotlas
    SVejsan skrev 2008-07-03 14:00:33 följande:
    Jojo jag dubbelkollade det till och med inför inlägget...Hur det efterlevs är ju olika tror jag... De vill nog inte vara poliser...Klippt från solresors hemsida:"Med hänsyn till passagerare med allergi, hygienkrav och säkerhetsbestämmelser är det endast tillåtet att förtära mat ombord som serveras av kabinpersonalen."Fy på dig Lotlas om du ätit medtagen mat på solresor-flygplanet...
    Då borde man ju i gengäld kunna kräva att de faktiskt serverar den allergianpassade kost man beställt, så att inte flygvärdinnorna tvingas avstå sin egen lunch.... (Jo, det har hänt mig!)
  • Amira

Jag tar alltid med sånt. Även vattenflaska som jag fyller på efter säkerhetskontrollen, för att slippa köpa vatten på planet.

• Poloc
    Svar på #30
    När det gäller ätande medhavd mat på planen så förbjuder charerbolagen att man gör det på deras plan (även vissa reguljära tex sterling, därmeot tillåter tex SAS det.)(Ett sätt för charterbolagen och lågprisbolagen att tjäna lite extra pengar , de skyller på sophantering,allergi eller hygien...)
    Fyy vad girigt ! Särskilt med tanke på att "flygmat" i allmänhet är rätt så sunkig. Jag skulle bli mäkta irriterad om jag blev "tvingad" att betala hutlöst pris för en torr macka ombord (pga att man ej får ta med sig eget).
  • skorpiona

Om man har med barnmat i handbagaget så gäller det att ha detta tillgängligt i en plastpåse, och SJÄLVMANT visa upp den! Om man däremot har nåt nerplockat i väskan kan de tro att man försöker smussla in det, och därmed ta det... Men sånt man själv visar upp och talar om att det är till barnet brukar inte vara nåt problem! Vi flög både inom EU, mellan EU och Thailand samt inom Thailand, och aldrig nåt problem!

Vi hade däremot ersättningspulver längst ner i ryggsäcken (var ju ingen vätska så därför tog vi inte upp det), och det fick vi ta upp eftersom de såg suspekta fyrkantiga paket med pulver i på röntgen!! Fick förstås behålla det eftersom det så uppenbart var barnmat när vi väl visade det, men ändå... Och detta var på Landvetter!

• Elli47

Vi har brukat ha med lite frukt, kex och sånt åt barnen och det är aldrig någon som förbjudit oss! Vi har flugit med alla möjliga bolag runt om i världen.

• Mellanmjölkens land

Jag blir väldigt lätt flygsjuk och brukar alltid ha med mig en förpackning hårt bröd och oftast någon frukt. Det är aldrig någon som har klagat men så sätter jag mig inte mitt framför flygvärdinnorna och mumsar heller. Enda tillfället när jag vet att de sett mig var när jag tillbringade halva flygresan hulkande och då kände de väl inte att det var rätt tillfälle att protestera (det var dessutom en långflygning så maten ingick).

• Tess76
    Flutterby skrev 2008-07-03 08:16:31 följande:
    Had ni kexen i kexpaketet då, eller hade ni lagt dem i något annat? (burk, påse)
    Kexen låg i kexpaketet.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • vänat
    En chater arragrörre hänsviara till flygbolget då de gäller att ta med mat ombord ex så Ving som sammabetedemed nover sist jag rese sa att jag skulle kontakat novair.

Och jag kontakade då noviar och fråga de sa att de ok att ta med med om man meddelar de ina man rser iväg för annrs kan manbli tvungen att läman i från sig de.

Men i de fall jag fråga detta handla om en lång flygresa samt meicinska skäl.

Så allt beror nog på varför man vill eller behöver ta med sig mat på planet.
  • mammamoo

hur funkar det med välling??

jag vill ta med med färdiga tetra men ja tror de är för stora. hur funkar det med nappflaskor??

fins det ens så små som 100ml?? jag måste ge henne välling för vi flyger på kvällen/natten

har inte läst hela tråden.. sorry om det blir upprepning för er andra...

• humma
    mammamoo skrev 2008-07-17 10:29:51 följande:
    hur funkar det med välling??jag vill ta med med färdiga tetra men ja tror de är för stora. hur funkar det med nappflaskor??fins det ens så små som 100ml?? jag måste ge henne välling för vi flyger på kvällen/nattenhar inte läst hela tråden.. sorry om det blir upprepning för er andra...
    Brukar fungera bra, ibland får man hälla över i flaskan och smaka. Jag brukar ha pulver och sedan be om vatten på kärran.
  • mammamoo

men får man ha med behållare som är rygger mer än 100ml då?
    låter ra för jag blev lite orloig när jag började tänka på vällingproblemet :)

• Pyret 85

så man får alltså inte äta tex godis eller kex som man haft med sig själv på planet? vi ska åka till bulgarien om 4 veckor och jag tänkte ha med mig lite till sonen..

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Micke
    mammamoo skrev 2008-07-17 13:04:35 följande:
    men får man ha med behållare som är rygger mer än 100ml då?låter ra för jag blev lite orloig när jag började tänka på vällingproblemet :)
    Barnmat är undantaget.

Och tomma behållare är ju inget problem.

Vällingpulver och sen få varmt vatten på planet är ju också en variant.
Svar på tråden Får man ha kex, godis och frukt i handbagaget på flyget(utrikes)?