Tråden om öronbarn.
I den här tråden kan vi med så kallade öronbarn (barn med återkommande öroninflammationer) dela med oss av våra erfarenheter vad gäller symtom och behandling, språkutveckling, röroperation mm. Hur har det varit för er?
I den här tråden kan vi med så kallade öronbarn (barn med återkommande öroninflammationer) dela med oss av våra erfarenheter vad gäller symtom och behandling, språkutveckling, röroperation mm. Hur har det varit för er?
Hej,
förlåt om jag inte orkar läsa hela tråden men jag undrar - när kom första öroninflammationen? Jag var själv ett så kallat "öronbarn" men min mamma kan inte komma ihåg när jag hade första... Nu bara väntar jag på att min tjej ska få sin första öroninflammation
Lolagumman: Man kan säkert ha det ett bra tag, det är hemkst! Och det värsta av allt är ju om man får nedsatt hörsel pga denna sjuka sjukdom! Jag är så less på det
MInns inte exakt när min dotter fick det första gången... Kankse runt 9 månader o är nu två år o ha haft 1-2varje månad sen dess! Utom en månad då hon vart helt frisk på båda öronen!
JoiPoi: Jo, visst är det hemskt att gå med öroninflammation så länge, speciellt om han dessutom får nedsatt hörsel på kuppen.... Men det känns ändå mycket bättre än vår andra möjliga diagnos. (cystisk fibros)...
SCÄFER:
våran dotter fick sin första när hon var 8 mån sedan när hon var 1 1/2 år så fick hon det en gång i månaden. från aug till dec 05 så var det så.
dec 05 fick hon rör.
sedan blev det hur bra som helst.
våran son fick sin första när han var 5 mån och sedan fick han dom en gång i månaden fram till han va 9 mån då fick vi rör in op.
tyvärr så har vi haft lite problem efteråt också.
det konstiga med detta är att vare sig jag eller. maken är öronbarn. ändå har vi fått 2 st öronbarn.
Men hur många procent som får rör hjälper det? Finns det några studier om sånt!?
Psykobilly: Åh leta leta leta
Kan va kul att veta!
Jag har en 4 åring som fick sitt andra par rör insatta i maj och så en 1½ åring som fick sina första par insatta också i maj. Den större ser ut att ha växt ifrån öroninflammationerna men den lilla har ÖI nästan varje gång han blir förkyld.
På måndag skall vi på allergitest och se ifall han är allergisk på nånting och om det kan bero på det. Men jag är nästan 100% säker att det inte beror på det. Pojkarnas pappa var också "öronbarn" som liten så det är nog helt enkelt ärftligt i deras fall.
får jag ställa några frågor?
min dotter som nu är 18månader fick sin(vad vi vet)första öroninflammation när hon var runt 12månader, hon fick kåvepenin men på 4v hann hon med 3öroninflammationer(fast jag tror iofs att det var samma hela tiden för hon blev bra när jag föreslog amimox..) sen var det lugnt fram tills för ca 4v sen då hon fick ny öroninflam, denna gånga behandlades hon med amimox direkt, vi var på återkoll en vecka senare och allt såg fint ut, men så igår har hon fått ny inflam och behandlas nu endast med terracortrill(hon visar aldrig några symtom på att må dåligt utan sover bara sämre)
Så frågorna jag har till er, har någon här behandlat med endast terracortrill och hjälpte det?
Hur många inflam hade era barn innan de fick rör?
Vi träffade öronläkare efter de där 3infalm på 4v och då var hon jättefin i öronen men nu när allt börjar om blir jag lite orolig.
Saken är den med att vi börjat inskolning på fsk så kanske är det inte konstigt att hon blir sjuk nu men man blir nojjig att det ska hålla på såhär hela hösten nu.
sorry det blev lite långt och kanske rörigt men ni verkar ha endel erfarenhet i ämnet så jag hoppas ni kan svara mig