Tråden om öronbarn.
I den här tråden kan vi med så kallade öronbarn (barn med återkommande öroninflammationer) dela med oss av våra erfarenheter vad gäller symtom och behandling, språkutveckling, röroperation mm. Hur har det varit för er?
I den här tråden kan vi med så kallade öronbarn (barn med återkommande öroninflammationer) dela med oss av våra erfarenheter vad gäller symtom och behandling, språkutveckling, röroperation mm. Hur har det varit för er?
hopper787878: Ja det kan de men man ska klä på mössa o ordentligt så det blir varmt o behagligt.
Elsamaräng: Vi får alltid 3 gånger om dagen i tio dager. det är den enda kurenn som fungerar för min son.
Hoppet787878: Här nere hos oss brukar det ta ett år drygt. Många har mycket öroninflammationer men att det sen går tillbaka av sig själv. Men om det håller i sig över ett år så bör man sätta in rör. Du ska inte oroa dig efter en inflammation. Kåvepenin hjälper nästan ingen, så öroninflammationen försvann antagligen aldrig. Håller tummarna för att din plutt ska slippa fler inflammationer.
Hitta tyvärr inte papperna med statistiken. Men ska träffa vår läkare i nästa vecka och ska höra då=)
Ja men vi var uppe på öron näsa hals dagen innan han fick "tillbaka" inflammationen och då såg det bra ut! Dom måste ju ha sett om han hade kvar inflammationen? Han blev rejält förkyld också så jag tror kanske att det är det som gjorde att den kom tillbaka så snabbt igen? Är mycket skeptisk till antibiotika ....inatt hade han ont igen även fast han ätit ammimox i 2 dygn. Varför ger den sig inte? Misstänker att det är virus och då är det ju inte mycket att göra.....
Vi råkade ut för precis samma sak som ni hoppet787878! Var och kollade öronen efter en inflammation och ett par dagar senare var nästa öroninfammation i full gång. Nu den senaste gången fick jag ingen tid för kontroll utan klassades som en jobbig mamma som i det närmaste är paranoid, eftersom jag veckan efter en kontroll ringde och ville ha en ny läkartid. Fick ingen tid eftersom hon ju ätit antibiotika nyss och allt "borde" vara bra. När vi i samband med en rutinkontroll fick konstaterat att hon igen har öroninflammation blev jag däremot utskälld för att jag inte kontaktat läkare utan låtit min dotter gå med öroninflammation hur länge som helst! Trevlig personal, eller hur?
Nu undrar jag med er andra som gett era döttrar antibiotika, har ni råkat på jästsvaminfektioner? Hon luktar lite jäst när vi byter blöjor. Magen är ju dessutom fullständigt ur spel nu, eftersom det var en riktigt dunderkur hon fick. Men hur vet jag om hon har en svampinfektion? Kan en 9 månaders få det? Hur behandlar man det i så fall? Jag borde väl ringa bvc och kolla, men tröskeln är rätt hög sedan den senaste utskällningen...
våran dotter hade 6-7 st öroninfl innan dom satte in rör.
5 st på 5 mån bara.
vi kunde vara på barnmedecin på morgonen och kolla henne för att hon var förskyld och sovit oerhört dåligt på natten. dom hittade inget. sedan kom vi hem och efter vila så steg febern rejält och då fick vi åka in akut och go visst där va en öroninfl.
dom på barnmedecin där vi bor tyckte nog att jag var världens sjåpigaste mamma. som sprang hos dom så ofta. varje gång fick jag rätt. visste med en gång att det va en ny öroninfl på gång.
fick kåvepenin vid ett par tillfällen men det hjälpte inte så vi fick gå tillbaka och få fick vi amimox somhon tog i 10 dagar 2ggr per dag.
sprextramos har vi också haft.
hon åt så mycket pencellin ett tag så jag var rädd att hon skulle bli immun mot det.
som tur är efter att hon fick sitt rör dec 05 så har hon inte ätit en pencelin kur. röret sitter kvar än idag.
sonen däremot fick aldrig någon feber vid sina örinfl. men jag visste ändå att det va något där och det va samma där att vi kunde kolla på fm men på em var det ändå en ny öroninfl.
hos har knappat den första örinfl lagt sig för en det vart en ny där.
tyvärr har sonens öronproblem fortsatt fats han har rör.
bägge rören sitter där men han har problem med attd et kommer så mycket vax så fort. och han har precis börjat på förskolan så han får ju en massa nya bakterier som gör att han blir förskyld för ingenting som sedan slutar in en ny örinfloch med tanke på att hans immunförsvar efter alla öroninfl är så dåligt så blir det snabbt nya infl.
börjat prova öronsalva med antibiotka i för att slippa ge antibiotika.
tack för dina svar
menar du att hon under de 3-4månaderna fick så mycket penecillin? eller har problemen fortsatt trots rör?
hoppas att hon får vara frisk i sina öron nu när det andra röret är på plats igen.
måste fråga också om terracortrilen, hur mycket fick ni ge och hur länge.3-4droppar 3ggr dagligen i 7dagar har vi fått men oj vad svårt det är att ge dom! Tuben är inte alls konstruerad för små barnöron som inte vill vara still och vi har redan fått hämta ut en tub till..
Vårsolen: ah det är helt sjukt. Men nu med rör så har hon även fått pencillin (läkarn trodde båda var ute) men nu har det läkt av sig själv några gånger oxå.
Jag ska ge 2-3 droppar morgon/kväll.. Det bästa är att droppa när de sover! O snabb får man vara, de ska ju helst ligga still en stund oxå så det rinner ner liksom.
men har du verkligen kunnat räkna dropparna, det är för mig närapå omöjligt(vilket iofs öronläkaren antydde att det skulle vara
) jag försöker ge när hon sover men ofta vaknar hon före mig på morgonen och ibland på fm så sovvägrar hon
Vårsolen: Nä det kommer som en "klump" men va sjutton bara nåt kommer i
Jag ska ge två gånger men här har det bara blivit en gång på kvällen när hon sover, för det är samma här. Jag vaknar efter henne , som den sömntuta jag är
Men i vårt fall så skulle jag droppa OM det började rinna från örat o det gjorde det bara första dagen så nu struntar jag i dem!
Förästen hur länge kan man spara dessa om förpackningen är öppen!?
ja jag tänkte väl det
menar du att det rann från örat pga inflammationen då?
tycker det kladdar som 17 av de där dropparna.
dropparna kan man spara 3mån när man haft dom till öronen, är det till ögon så 1månad.