• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • ulricaa
    binky06 skrev 2008-08-16 22:26:15 följande:
    Skickade in papper till kommunen ang. ass timmar och fick ett brev tillbaka där kommuntanten skrev att hon "bollat" över till försäkringskassan eftersom vi kommer att behöva mer än 20 timmars ass. Smidigt, då slipper man fajtas om det. Om vi säger nu tex att vi blir beviljade 30 timmars ass i veckan för Bianca, då skulle väl jag kunna ta alla timmar själv, säga upp mig från mitt nuvarande jobb och jobba som ass? Typ, mellan 15-21 varje kväll? Rent hypotetiskt alltså?

Självklart!

Skulle precis messa dig... Liam är sjuk så han kan inte komma imorgon för då smittar han ner vackra Bianca! Men jag kan komma själv, om det duger med bara mig!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Tess06

Vad gör man när man har en ass. som man inte tycker det fungerar med på dagis? Jag har ju inget att säga till om när det gäller ass. på dagis!!

• mamman i skogen
    Tess06 skrev 2008-08-17 10:51:48 följande:
    Vad gör man när man har en ass. som man inte tycker det fungerar med på dagis? Jag har ju inget att säga till om när det gäller ass. på dagis!!
    Är det en assistent eller resurs är det kommunen som står för den eller har ni anställt?
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-08-16 22:22:28 följande:
    Svar på #148Kan man alltså innan man fått beviljat timmar höra av sig till ett bolag? Vad kan dom säga och göra?
    Hjälpa dig med anökan tex eller ge råd och stöd tycker absolut det är rätt väg att först kontakta ett bolag innan man ansöker.
  • binky06

Ulrica, vad tråkigt att ni inte kunde komma. Visst hade det räckt med bara dig men det klart vi vill träffa hela familjen. Vi tar det en annan dag helt enkelt......

Men du, det här med ass. Kan jag bli Biancas ass mellan 15-21 mån-fre och vara hemma hela dagarna och ändå ha Bianca på dagis som hon är nu. Alltså ta emot henne när hon kommer hem från dagis och börja "jobba då"? Eller är det så hårt att man kan inte ha barnet på dagis och man själv är hemma?

• ulricaa
    binky06 skrev 2008-08-17 21:27:26 följande:
    Ulrica, vad tråkigt att ni inte kunde komma. Visst hade det räckt med bara dig men det klart vi vill träffa hela familjen. Vi tar det en annan dag helt enkelt......Men du, det här med ass. Kan jag bli Biancas ass mellan 15-21 mån-fre och vara hemma hela dagarna och ändå ha Bianca på dagis som hon är nu. Alltså ta emot henne när hon kommer hem från dagis och börja "jobba då"? Eller är det så hårt att man kan inte ha barnet på dagis och man själv är hemma?
    Du får ha Bianca på dagis 15 h/v eller något mer om spec. pedagogen anser att hon behöver det!
    När man är assistent åt sitt eget barn räknas det inte som "jobb" i vanlig bemärkelse (hur många timmar du än jobbar) när det kommer till hur många timmar barnet får gå. Däremot får syskon gå heltid om föräldern är assistent på heltid. Krångligt... men så funkar det i Jkpg... Mullet har kanske andra regler!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Tess06
    mamman i skogen skrev 2008-08-17 20:37:56 följande:
    Är det en assistent eller resurs är det kommunen som står för den eller har ni anställt?
    Det är en resurs som kommunen står för.
  • mulena
    mamman i skogen skrev 2008-08-17 20:39:32 följande:
    Hjälpa dig med anökan tex eller ge råd och stöd tycker absolut det är rätt väg att först kontakta ett bolag innan man ansöker.
    tack, det låter som bästa vägen att gå.

När vi varit på föreläsningar och andra möten brukar företrädare för olika ass-bolag dela ut lappar, så jag har en del, men hur ska man veta vilket bolag som är bäst? Kanske man ska sätta sig och ringa runt?

grejen är också att handläggarna från kommunen kommer snart på hembesök och jag måste nog nämna att jag funderar på att söka ass, även om de kommer kanske motsätta sig.

Vi ska ju också börja söka olika korttidshem. Det är väl något som kommunen ansvarar för? (kanske en ny tråd?)
  • mamman i skogen
    mulena skrev 2008-08-18 11:56:21 följande:
    adams family skrev 2008-08-17 20:39:32 följande: tack, det låter som bästa vägen att gå. När vi varit på föreläsningar och andra möten brukar företrädare för olika ass-bolag dela ut lappar, så jag har en del, men hur ska man veta vilket bolag som är bäst? Kanske man ska sätta sig och ringa runt?grejen är också att handläggarna från kommunen kommer snart på hembesök och jag måste nog nämna att jag funderar på att söka ass, även om de kommer kanske motsätta sig.Vi ska ju också börja söka olika korttidshem. Det är väl något som kommunen ansvarar för? (kanske en ny tråd?)
    Det finns så många bolag och det är så svårt att välja att de har kollektivavtal och är iFa godkända är ngt som jag tycker att man kan kolla efter. Kan inboxa dig om vårt bolag och vad jag tycker om de vi har vart i kontakt med.

Ang nämna att ni ska söka ass så tycker jag inte att du ska göra det. Kommunen kommer säkert att reagera negativt och det tror jag kommer att påverka era chanser till annan hjälp. Om ni ska söka korts etc så se till att göra det nu och få beslut innan ni har skickat ass ansökan för kommunen behöver eller får inte ge er någon annan form av avlastning under handläggningstiden mer än den ni redan har och det kan ta tid att få beslut för oss tog det nästan ett halvår. När ni söker så kommer ju kommunen ändå få reda på det omgående från FK och du har ingen skyldighet att informera dem innan men om du absolut tycker det är nödvändigt så gör det men jag är övertygad om att det inte kommer att bli till er fördel tyvärr. Kommunerna brukar ju som sagt ha en tajt budget och ser de att kostnaderna för ditt barn kommer öka så kommer de dra åt pengapåsen och inte vilja betala för ngt extra. Tråkigt men sant tyvärr.
  • mulena
    mamman i skogen skrev 2008-08-18 12:07:06 följande:
    Det finns så många bolag och det är så svårt att välja att de har kollektivavtal och är iFa godkända är ngt som jag tycker att man kan kolla efter. Kan inboxa dig om vårt bolag och vad jag tycker om de vi har vart i kontakt med. Ang nämna att ni ska söka ass så tycker jag inte att du ska göra det. Kommunen kommer säkert att reagera negativt och det tror jag kommer att påverka era chanser till annan hjälp. Om ni ska söka korts etc så se till att göra det nu och få beslut innan ni har skickat ass ansökan för kommunen behöver eller får inte ge er någon annan form av avlastning under handläggningstiden mer än den ni redan har och det kan ta tid att få beslut för oss tog det nästan ett halvår. När ni söker så kommer ju kommunen ändå få reda på det omgående från FK och du har ingen skyldighet att informera dem innan men om du absolut tycker det är nödvändigt så gör det men jag är övertygad om att det inte kommer att bli till er fördel tyvärr. Kommunerna brukar ju som sagt ha en tajt budget och ser de att kostnaderna för ditt barn kommer öka så kommer de dra åt pengapåsen och inte vilja betala för ngt extra. Tråkigt men sant tyvärr.
    tack för dina råd! Det är sånt man vill veta. jag har gjort många tabbar på vägen, som jag tror att många gör, för det är en djungel att ta sig igenom.
    just nu har vi det relativt bra trots allt, men jag ser att det inte kommer att hålla i längden. Ju större och starkare sonen blir, så kommer vi inte orka hålla i honom m.m.

Jag undrar om ni hört något om besparningar som är planerade just ang. assistentersättning? Hörde bara om det på nyheterna för nägon vecka sen.

www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp&a=437498

hittar ingen riktigt bra länk, men det finns mycket att läsa om man söker på det. De kommer en åldersgräns kanske?
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!