• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-08-06 14:33:02 följande:
    Ja, vi har pratats vid om det tidigare.. blir aldrig klok på kommunen el FK. Tack för svaret
    Nej eller hur det är nog inte meningen att man ska bli det!
  • pillanlax

hej finns det någon här som är assistent till sitt barn o är med på dagis.Jag skulle ju gärna vilja vara assistent till min dotter o vara med på dagis men jag vet inte hur det funkar när man är en mamma på dagis o så.Jag bor ju i kiruna och jag vet ingen jag skulle vilja ha som assistent.Utan jag skulle vilja göra det själv om man kan det.

• ulricaa
    pillanlax skrev 2008-08-06 16:18:39 följande:
    hej finns det någon här som är assistent till sitt barn o är med på dagis.Jag skulle ju gärna vilja vara assistent till min dotter o vara med på dagis men jag vet inte hur det funkar när man är en mamma på dagis o så.Jag bor ju i kiruna och jag vet ingen jag skulle vilja ha som assistent.Utan jag skulle vilja göra det själv om man kan det.

Det går säkert (om det är via LASS och inte som kommunens resurs, då kan ju tänka mig att de har synpunkter).
    Men min tanke är att du nog ska fundera ett varv till: den tid du har dottern på dagis kan ju faktiskt bli DIN tid att hämta kraft. Dessutom kan jag berätta att Liam blev dösur varenda gång jag kom till dagis (nu går det bra igen). Det var ju hans ställe, där han hade jättekul UTAN mamma!

Jag har inte jätteerfarenhet av att söka assistenter, men vi har haft enorm tur (o kanske har jag varit lite skicklig när jag valt) och fått helt underbara tjejer, som jag älskar som om de vore mina småsystrar ! Ge det en chans!!!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamman i skogen
    ulricaa skrev 2008-08-06 17:13:59 följande:
    Det går säkert (om det är via LASS och inte som kommunens resurs, då kan ju tänka mig att de har synpunkter).Men min tanke är att du nog ska fundera ett varv till: den tid du har dottern på dagis kan ju faktiskt bli DIN tid att hämta kraft. Dessutom kan jag berätta att Liam blev dösur varenda gång jag kom till dagis (nu går det bra igen). Det var ju hans ställe, där han hade jättekul UTAN mamma! Jag har inte jätteerfarenhet av att söka assistenter, men vi har haft enorm tur (o kanske har jag varit lite skicklig när jag valt) och fått helt underbara tjejer, som jag älskar som om de vore mina småsystrar! Ge det en chans!!!
    Håller lite med ulrica att ju längre tiden går desto mer energi behöver man samla för att orka med alt runt barnet. Både föräldrar och barn behöver lite frihet Om du blir beviljad ass så ta dig en ordentlig funderare på hur du vill ha det oc hur du ska få tid till bara dig. Kanske det är så att du kommer få beviljat timmar både hemma och dagis då kan du ju inte jobba jämt utan ngnstans måste det ju komma in utomstående personal och då kanske det är bra att det blir på dagis. Man måste orka vara mamma också i många år framöver och inte bara "vårdare"
  • pillanlax

ja jag funderar bara på hur mycket tid man söker och vad jag ska göra under tiden.Jag vill helst inte jobba och det beror inte på att jag är lat utan att det inte finns jobb här i kiruna.Jag skulle vilja jobba på dagis det är det jag är utbildad till men det finns ju inga jobb.
    Så då funderar jag på om man har bnågon chans ekonomiskt att vara hemma om man får vårdbidrag eller?
    ja ni kanske fattar vad jag menar för jag känner att jag kanske kan behöva ta igen lite tid när Mindra är borta.

• mamman i skogen
    pillanlax skrev 2008-08-06 19:55:50 följande:
    ja jag funderar bara på hur mycket tid man söker och vad jag ska göra under tiden.Jag vill helst inte jobba och det beror inte på att jag är lat utan att det inte finns jobb här i kiruna.Jag skulle vilja jobba på dagis det är det jag är utbildad till men det finns ju inga jobb.Så då funderar jag på om man har bnågon chans ekonomiskt att vara hemma om man får vårdbidrag eller?ja ni kanske fattar vad jag menar för jag känner att jag kanske kan behöva ta igen lite tid när Mindra är borta.
    När du gör din anskan om ass enl LASS så söker du den tid som ditt barn behöver hjälp med grundläggande behov mat hygien förflyttning kommunikation detta gör du en timberäkning på sedan finns det övriga behov som tex träning FK tar beslut efter detta och vad de anser och de räknar av tid för normalt föräldraansvar. Om ditt barn behöver assistent på dagis så tar du med det i ansökan och gör en timberäkning för det också detta är dock svårt att få igenom.  Vårdbidraget blir omprövat om du söker ass och kan försvinna helt men merkostnadsbiten påverkas inte.
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2008-08-06 20:08:59 följande:
    När du gör din anskan om ass enl LASS så söker du den tid som ditt barn behöver hjälp med grundläggande behov mat hygien förflyttning kommunikation detta gör du en timberäkning på sedan finns det övriga behov som tex träning FK tar beslut efter detta och vad de anser och de räknar av tid för normalt föräldraansvar. Om ditt barn behöver assistent på dagis så tar du med det i ansökan och gör en timberäkning för det också detta är dock svårt att få igenom.  Vårdbidraget blir omprövat om du söker ass och kan försvinna helt men merkostnadsbiten påverkas inte.
    FK bedömer tiden mot ett barn i samma ålder och hur lång tid varje moment tar för det barnet därför är det svårare att få beviljat för ett litet barn.
  • ulricaa
    pillanlax skrev 2008-08-06 19:55:50 följande:
    ja jag funderar bara på hur mycket tid man söker och vad jag ska göra under tiden.Jag vill helst inte jobba och det beror inte på att jag är lat utan att det inte finns jobb här i kiruna.Jag skulle vilja jobba på dagis det är det jag är utbildad till men det finns ju inga jobb.Så då funderar jag på om man har bnågon chans ekonomiskt att vara hemma om man får vårdbidrag eller?ja ni kanske fattar vad jag menar för jag känner att jag kanske kan behöva ta igen lite tid när Mindra är borta.
    Men varför inte låta kommunen skaffa resurs till dottern och sen ta assistanstimmarna själv på hemmaplan, när du ändå ska ta hand om ditt barn. Det är nog lättare att släppa lite kontrollen på dagis ändå. Där är de ju många, som kan hjälpas åt om det behövs.

Jag jobbar halvtid på mitt ord jobb och tar sedan assistanstimmar för att få ihop till heltid. De dagarna är Liams och mina mysdagar... då vi är helt själva och bara ägnar oss åt varandra! De dagarna vet jag att det inte går att hålla på att städa, tvätta eller laga mat utan det är bara Liam som gäller!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamman i skogen
    ulricaa skrev 2008-08-06 20:17:30 följande:
    Men varför inte låta kommunen skaffa resurs till dottern och sen ta assistanstimmarna själv på hemmaplan, när du ändå ska ta hand om ditt barn. Det är nog lättare att släppa lite kontrollen på dagis ändå. Där är de ju många, som kan hjälpas åt om det behövs. Jag jobbar halvtid på mitt ord jobb och tar sedan assistanstimmar för att få ihop till heltid. De dagarna är Liams och mina mysdagar... då vi är helt själva och bara ägnar oss åt varandra! De dagarna vet jag att det inte går att hålla på att städa, tvätta eller laga mat utan det är bara Liam som gäller!
    Här jobbar jag också ca 20 timmar i veckan men har planer på att sluta med det så fort vi får jour nätter. Just nu har vi 40 minuters ass pernatt och det går inte at bemanna och sonen har tidiga morgonvanor så även dessa timmar tar jag för att slippa ha folk i hemmet alla dygnets timmar.
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!