• Raspberry81

Gifta sig med syskonbarn

Med tanke på en annan tråd där man tar upp att halvsyskon efter tillstånd från länsstyrelsen kan få gifta sig och skaffa barn , undrar jag vad ni tycker om samma rätt som gäller att man har rätt i Sverige att gifta sig med sitt syskonbarn?

Positiva och negativa åsikter.

Jag tycker att halvsyskon mycket väl kan leva ihop och gifta sig, men nästa naturliga steg brukar vara att man vill ha barn med den man gifter sig med. Och där tar det stopp för mig. Det får mig verkligen att se rött att man inte kan ha anständigheten att välja en mer lämplig mamma eller pappa till sitt barn. Vad händer om man skaffar barn med sitt halvsyskon....morfar och farfar blir kanske samma person, skaffar man barn med sitt syskonbarn blir släktförhållandena rejält tillskruvade.

Vet någon hur vanligt det är att länsstyrelsen godkänner liknande äktenskap? Blir f*n mörkrädd när jag tänker mig några generationer framåt. Blir även mörkrädd när jag läser om att incest i alla former tydligen är tillåtet i Frankrike.

Hur många här skulle kunna tänka sig att gifta sig med ett syskonbarn upp med en hand!

Tycker det är riktigt äckligt

• Svar på tråden Gifta sig med syskonbarn
  • MansonDust

Jag skulle inte kunna gifta mig med min halvbror ens, blää ! Han är ju min lillebror för bövelen !!

• sthlmfilur

jag skulle aldrig kunna gifta mig med kusinbarn inte med halvsyskon heller.. inte ens med mina fostersyskon

• TBS

Nä, uuuurrk!
    Jag trodde att det fanns någon sorts biologisk spärr som gör att man inte blir kär i nära släktingar??

• lördagsgodis

Får men gifta sig med sitt halvsyskon!? BLÄ,BLÄ,BLÄ tänk att behöva vara mor/far till barnen...

• MansonDust
    lördagsgodis skrev 2008-07-04 15:28:28 följande:
    Får men gifta sig med sitt halvsyskon!? BLÄ,BLÄ,BLÄ tänk att behöva vara mor/far till barnen...
    Ja det får man ! Med tillstånd men ändå.. SJUKT !
  • Haraaz

Fan vad sjukt... skulle aldrig kunna ens tänka mig nåt sånt, mina syskonbarn är ju nästan som mina egna. Inga kärleksobjekt... blä.

• Prettyblueeyes

Tycker det är äckligt att man kan gifta sig med sin kusin till och med usch och blä :( Finns väl bra mycket mer folk att välja på än dom inom släkten

• sthlmfilur

hur funkar känslor om man blir kär i sin halvbror, syskonbarn sådana som man oftast lever så himla nära jag förstår inte

• Prettyblueeyes

Perverst alltihopa :( Något måste vara fel om man blir kär i sin bror eller syster. Älskar mina syskon över allt annat men inte som jag älskar min sambo.

• Raspberry81

I den förra tråden verkade ovanligt många positiva till att halvsyskon gifter sig och skaffar barn, vilket överraskade mig

Där ville man jämföra det hela med homosexualitet vilket inte alls kommer i närheten av att vara samma sak. Ser inte sambandet alls ärligt talat och det gjorde mig ganska förbannad, eftersom jag har en nära vän som är homosexuell. Skulle de jämföra henne med "genetisk sexuell attraktion" som detta handlar om, det är ju inte bara sjukt, det är även helt felaktigt.

Mina syskonbarn har jag badat när de var små, liksom bara tanken av att gifta sig med ett syskonbarn får det att vända sig i magen. Samma sak om jag hade ett halvsyskon.

Det konstiga med de hela är att psykologer anser det vara en störning, medan länsstyrelsen under vissa omständigheter tydligen kan godkänna ett äktenskap. Skulle mycket gärna vilja veta vilka kriterierna för att bli godkänd för detta är.

Hade önskat att i alla fall kristdemokraterna ville lägga in en motion mot dessa äktenskap. Skaffa barn kan de ju alltid göra....det kan man liksom inte kontrollera.

• julmusten

Men om man aldrig traffats och vetat om varandra som barn sa ar det val inte sa konstigt om man traffas som vuxna och attraktion uppstar???

Har man vuxit upp med varandra kan jag tycka det kanns lite konsigt, men har man inte det utan bara traffar vilken manniska som helst, blir foralskad, och sen upptacker att man ar beslaktade sa ar det en annan femma.

• Åsa

Det behövs inget tillstånd för äktenskap mellan syskonbarn oh förälderns syskon så statistik över hur ofta det förekommer lär saknas.

I Sverige är äktenskap mellan personer som är släkt i rakt upp- och nedstigande led samt helsyskon förbjudna (likaså är sex mellan sådana släktingar incest i lagens ögon och straffbelagt även mellan vuxna). Halvsyskon kan som sagt få gifta sig efter tillstånd (som väl ges främst då det handlar om personer som aldrig haft någon syskonrelation, vuxit upp tillsammans eller liknande) Övriga släktelationer, såsom med syskonbarn, kusiner etc är inte förbjudna i lagen och kräver inget tillstånd.

TBS: "Jag trodde att det fanns någon sorts biologisk spärr som gör att man inte blir kär i nära släktingar??"
    Människan ska i princip känna mest attraktion till personer som har så olik genuppsättning den egna som möjligt. Men det är en generell princip och stämmer inte nödvändigtvis på en viss individ. Det är svårt att veta om det finns någon biologisk spärr då flertalet människor växer upp med eller åtminstone har kontakt med sina nära släktingar och skaffar sig sociala spärrar mot kärleksförbindelser med dem, sedan beror det ju på kulturen vilka släktingar eller andra tabut gäller emellan. Se sthlmsfilur ovan t ex som ju lärt in en spärr även till personer där det helt saknas biologiska band.

• TBS
    Åsa skrev 2008-07-04 15:50:01 följande:
    Det behövs inget tillstånd för äktenskap mellan syskonbarn oh förälderns syskon så statistik över hur ofta det förekommer lär saknas.I Sverige är äktenskap mellan personer som är släkt i rakt upp- och nedstigande led samt helsyskon förbjudna (likaså är sex mellan sådana släktingar incest i lagens ögon och straffbelagt även mellan vuxna). Halvsyskon kan som sagt få gifta sig efter tillstånd (som väl ges främst då det handlar om personer som aldrig haft någon syskonrelation, vuxit upp tillsammans eller liknande) Övriga släktelationer, såsom med syskonbarn, kusiner etc är inte förbjudna i lagen och kräver inget tillstånd.TBS: "Jag trodde att det fanns någon sorts biologisk spärr som gör att man inte blir kär i nära släktingar??"Människan ska i princip känna mest attraktion till personer som har så olik genuppsättning den egna som möjligt. Men det är en generell princip och stämmer inte nödvändigtvis på en viss individ. Det är svårt att veta om det finns någon biologisk spärr då flertalet människor växer upp med eller åtminstone har kontakt med sina nära släktingar och skaffar sig sociala spärrar mot kärleksförbindelser med dem, sedan beror det ju på kulturen vilka släktingar eller andra tabut gäller emellan. Se sthlmsfilur ovan t ex som ju lärt in en spärr även till personer där det helt saknas biologiska band.
    Du verkar både smart och rolig :)
  • Raspberry81

Jag är fullt medveten om att attraktion kan uppstå för det gör det mellan halvsyskon som träffas som vuxna i ungefär hälften av fallen. Men det är fortfarande ett medvetet val att vara tillsammans när man vet om fakta.

julmusten skrev 2008-07-04 15:46:01 följande:
    Men om man aldrig traffats och vetat om varandra som barn sa ar det val inte sa konstigt om man traffas som vuxna och attraktion uppstar???Har man vuxit upp med varandra kan jag tycka det kanns lite konsigt, men har man inte det utan bara traffar vilken manniska som helst, blir foralskad, och sen upptacker att man ar beslaktade sa ar det en annan femma.
  • Raspberry81

Behövs det inget tillstånd? Detta blir för mycket för mitt svaga hjärta

I Frankrike är incest tydligen helt ok. Så liberala hoppas jag aldrig vi blir, då emigrerar jag & hoppas hitta ett land där man varken får gifta sig med halvsyskon, kusiner, syskonbarn. Vad är näst?

Åsa skrev 2008-07-04 15:50:01 följande:
    Det behövs inget tillstånd för äktenskap mellan syskonbarn oh förälderns syskon så statistik över hur ofta det förekommer lär saknas.I Sverige är äktenskap mellan personer som är släkt i rakt upp- och nedstigande led samt helsyskon förbjudna (likaså är sex mellan sådana släktingar incest i lagens ögon och straffbelagt även mellan vuxna). Halvsyskon kan som sagt få gifta sig efter tillstånd (som väl ges främst då det handlar om personer som aldrig haft någon syskonrelation, vuxit upp tillsammans eller liknande) Övriga släktelationer, såsom med syskonbarn, kusiner etc är inte förbjudna i lagen och kräver inget tillstånd.TBS: "Jag trodde att det fanns någon sorts biologisk spärr som gör att man inte blir kär i nära släktingar??"Människan ska i princip känna mest attraktion till personer som har så olik genuppsättning den egna som möjligt. Men det är en generell princip och stämmer inte nödvändigtvis på en viss individ. Det är svårt att veta om det finns någon biologisk spärr då flertalet människor växer upp med eller åtminstone har kontakt med sina nära släktingar och skaffar sig sociala spärrar mot kärleksförbindelser med dem, sedan beror det ju på kulturen vilka släktingar eller andra tabut gäller emellan. Se sthlmsfilur ovan t ex som ju lärt in en spärr även till personer där det helt saknas biologiska band.
  • julmusten
    Raspberry81 skrev 2008-07-04 15:55:36 följande:
    Jag är fullt medveten om att attraktion kan uppstå för det gör det mellan halvsyskon som träffas som vuxna i ungefär hälften av fallen. Men det är fortfarande ett medvetet val att vara tillsammans när man vet om fakta.
    Fast har man redan korsat en "omoralisk" grans tror jag att det ar latt att fortsatta. Sa par som kommer underfund med att de ar relaterade innan de har gjort nat tror jag kan bryta av, medans par som redan lever som par har jattesvart for det.
  • Mr p daddy

äh fy sjutton rent ut sagt!! vidrigt..... *ryser*

Raspberry81 skrev 2008-07-04 15:20:07 följande:
    Med tanke på en annan tråd där man tar upp att halvsyskon efter tillstånd från länsstyrelsen kan få gifta sig och skaffa barn , undrar jag vad ni tycker om samma rätt som gäller att man har rätt i Sverige att gifta sig med sitt syskonbarn? Positiva och negativa åsikter. Jag tycker att halvsyskon mycket väl kan leva ihop och gifta sig, men nästa naturliga steg brukar vara att man vill ha barn med den man gifter sig med. Och där tar det stopp för mig. Det får mig verkligen att se rött att man inte kan ha anständigheten att välja en mer lämplig mamma eller pappa till sitt barn. Vad händer om man skaffar barn med sitt halvsyskon....morfar och farfar blir kanske samma person, skaffar man barn med sitt syskonbarn blir släktförhållandena rejält tillskruvade.Vet någon hur vanligt det är att länsstyrelsen godkänner liknande äktenskap? Blir f*n mörkrädd när jag tänker mig några generationer framåt. Blir även mörkrädd när jag läser om att incest i alla former tydligen är tillåtet i Frankrike. Hur många här skulle kunna tänka sig att gifta sig med ett syskonbarn upp med en hand! Tycker det är riktigt äckligt
  • Raspberry81

Nu blev vi förflyttade till Samhälle.

Svar på tråden Gifta sig med syskonbarn