• JTA

Skall religiösa åsikter ha företräde?

En muslim söker arbete som frisör. Salongägaren anser att de anställdas hår är en del av salongens image och kan inte ens drömma om att någon skulle vilja arbeta som frisör och samtidigt anse att hår inte skall synas. Muslimen får inte jobbet för att hon bär slöja och tänker fortsätta med det.

Muslimen stämmer salongägaren och får 47000 kr för "hurt feelings".

Någon annan som tycker att religiösas krav på företräde och särbehandling gått för långt?

news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/7457794.stm

smallsalons.wordpress.com/2008/06/18/she-didnt-hire-you-because-you-were-a-bad-fit-not-because-you-are-muslim/

• Svar på tråden Skall religiösa åsikter ha företräde?
  • MsBeauty

i detta fallet tycker jag inte att det är att gå för långt, tjejen kan ju vara superbra på att klippa och styla Trots att hon har slöja. Vi har ju andra kvalifikationer än att föda barn och laga mat också

Om en rakad kvinna sökt jobb och inte fått det för att hon inte hade nåt hår att styla, hade det varit okej? Måste man ha hår för att jobba som frisör? Måste man visa sitt hår för att vara grym på att göra frisyrer?

• Lättnad

Religionsfriheten borde först avskaffas om man vill att muslimer(och andra religiösa grupper också för den delen) ska uteslutas.

• Velour

Arbetsgivaren var nog mest rädd att förlora kunder eftersom muslimska kvinnor med huvudduk betraktas som såna där dockor man har på fält för att skrämma iväg inkräktare(kommer inte ihåg namnet på dockan).

• Lejonberg

Det var inte mycket till skadestånd. Ingen anledning till avund. Men det finns väl ingen anledning att söka jobb som kräver en annan klädkod än den man själv föredrar. Vissa arbeten kräver ju en image på samma vis som andra kräver uniform. Det är ju en samvetsfråga hur pass man kan tänka sig kompromissa, en del kan acceptera jobbets klädkod och ta av slöjan under arbetstid.
    Jag har hört flera muslimska ledare säga att om man är tvungen för sin försörjning så kan man göra sådana undantag. Detta baseras på Koranen. På ett ställe står det att man ska täcka så mycket som möjligt och det (kan man tolka) medger lättnad när det gäller att utföra arbete. På samma sätt som en kvinna som skördar vete inte kan skära av stråna om hon samtidigt ska hålla reda på att hennes huvudduk inte åker ner.

• MsBeauty
    Velour skrev 2008-07-04 22:27:34 följande:
    Arbetsgivaren var nog mest rädd att förlora kunder eftersom muslimska kvinnor med huvudduk betraktas som såna där dockor man har på fält för att skrämma iväg inkräktare(kommer inte ihåg namnet på dockan).
    Fågelskrämma heter det. Vi antas också inte kunna någon svenska.

Sen för att Du betraktar oss på det viset, betyder som tur är inte att alla gör det. Finns många som tycker att vi förtjänar att bli behandlade med samma respekt som alla andra människor.
  • MsBeauty
    Lejonberg skrev 2008-07-04 22:29:27 följande:
    Det var inte mycket till skadestånd. Ingen anledning till avund. Men det finns väl ingen anledning att söka jobb som kräver en annan klädkod än den man själv föredrar. Vissa arbeten kräver ju en image på samma vis som andra kräver uniform. Det är ju en samvetsfråga hur pass man kan tänka sig kompromissa, en del kan acceptera jobbets klädkod och ta av slöjan under arbetstid.Jag har hört flera muslimska ledare säga att om man är tvungen för sin försörjning så kan man göra sådana undantag. Detta baseras på Koranen. På ett ställe står det att man ska täcka så mycket som möjligt och det (kan man tolka) medger lättnad när det gäller att utföra arbete. På samma sätt som en kvinna som skördar vete inte kan skära av stråna om hon samtidigt ska hålla reda på att hennes huvudduk inte åker ner.
    Fast har man andra alternativ, så gäller förstås inte det.
  • Desert Rose

Det är väl samma sak som att man måste vara någorlunda vältränad för att kunna jobba på gym?

• Velour

Tack för hjälpen

Nej, gud nej. Jag betraktar absolut inte muslimska kvinnor på detta sätt, utan det tror jag fientliga människor betraktar er som, på en arbetsplats.

MsBeauty skrev 2008-07-04 22:30:19 följande:
    Fågelskrämma heter det. Vi antas också inte kunna någon svenska.Sen för att Du betraktar oss på det viset, betyder som tur är inte att alla gör det. Finns många som tycker att vi förtjänar att bli behandlade med samma respekt som alla andra människor.
  • MsBeauty

Desert Rose skrev 2008-07-04 22:34:16 följande:

Det är väl samma sak som att man måste vara någorlunda vältränad för att kunna jobba på gym?
    Måste man? Så om man inte är det så har man inte rätt till jobb där?
  • MsBeauty
    Velour skrev 2008-07-04 22:34:56 följande:
    Tack för hjälpenNej, gud nej. Jag betraktar absolut inte muslimska kvinnor på detta sätt, utan det tror jag fientliga människor betraktar er som, på en arbetsplats.
    Jo, det är möjligt. Men det finns dem som tycker illa om färgade människor också, men de har ändå rätt till arbete. Om man har den utbildning som krävs så borde det väl räcka.
Svar på tråden Skall religiösa åsikter ha företräde?