• JTA

Skall religiösa åsikter ha företräde?

En muslim söker arbete som frisör. Salongägaren anser att de anställdas hår är en del av salongens image och kan inte ens drömma om att någon skulle vilja arbeta som frisör och samtidigt anse att hår inte skall synas. Muslimen får inte jobbet för att hon bär slöja och tänker fortsätta med det.

Muslimen stämmer salongägaren och får 47000 kr för "hurt feelings".

Någon annan som tycker att religiösas krav på företräde och särbehandling gått för långt?

news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/7457794.stm

smallsalons.wordpress.com/2008/06/18/she-didnt-hire-you-because-you-were-a-bad-fit-not-because-you-are-muslim/

• Svar på tråden Skall religiösa åsikter ha företräde?
  • Lejonberg

Ville du fråga mig om något?

overdose skrev 2008-07-12 13:13:22 följande:
    Nej, det har du inte Men nu har vi ju redan haft ett antal inlägg som inte direkt har med ursprungsfrågan att göra. Jag får väl hitta rätt tråd att fråga i någon gång då
  • Tös
    MsBeauty skrev 2008-07-12 11:17:54 följande:
    men oj vad omoget!som att bära keps eller äta godis är lika viktigt för er som slöjan för en muslim!Kul att du får henne att känna sig så utsatt när hon börjar i en ny klass.
    Omoget..på vilket sätt?

Din tro sitter inte i slöjan!

Jag tycker snarare hon har en poäng. Det ska vara lika!
  • MsBeauty
    Tös skrev 2008-07-12 19:04:01 följande:
    Omoget..på vilket sätt?Din tro sitter inte i slöjan! Jag tycker snarare hon har en poäng. Det ska vara lika!
    Nej, men slöjan är mitt sätt att visa min tro.
    Om jag kom ny i en klass och folk började tjata om keps osv. hade jag inte kännt mig direkt välkommen, eftersom det var in slöja som startade det hela.

När jag gick i skolan fick tjejerna ha huvudbonad, men inte killarna, eftersom man inte ber en dam att ta av sig hatten, sa vår lärare. Det var 2 år sen.
  • Pallas
    MsBeauty skrev 2008-07-12 19:19:23 följande:
    När jag gick i skolan fick tjejerna ha huvudbonad, men inte killarna, eftersom man inte ber en dam att ta av sig hatten, sa vår lärare. Det var 2 år sen.
    Jag hade blivit skitförbannad. Grundlösa påstående om "hur det är" är inget jag accepterar rakt av.
  • Lejonberg

Kan någon förklara varför just slöjan väcker så mycket aversion? Och varför man MÅSTE bilda så bergfasta uppfattningar om för och emot? Och varför man är så bergsäker på sin föreställning när man väl bildat sin uppfattning? Varför just slöja? Jag tror inte det finns en enda till symbol/ickesymbol som skapar så mycket debatt.

• Tös
    MsBeauty skrev 2008-07-12 19:19:23 följande:
    Nej, men slöjan är mitt sätt att visa min tro.Om jag kom ny i en klass och folk började tjata om keps osv. hade jag inte kännt mig direkt välkommen, eftersom det var in slöja som startade det hela.När jag gick i skolan fick tjejerna ha huvudbonad, men inte killarna, eftersom man inte ber en dam att ta av sig hatten, sa vår lärare. Det var 2 år sen.
    Helt ärligt. Jag tycker det är synd att du måste ha en sak för att bevisa din tro. En atrialj.
  • Pruttiluskan
    Pruttiluskan skrev 2008-07-12 06:27:27 följande:
    Som när jag gick i skolan så var det en ny muslim som började i vår klass...Jag tyckte det var fel att hon hade slöja på sig (som många andra med tyckte) eftersom det hade varit sånt tjaffs om att alla huvudbonader ska vara av under lektionerna!Jag tog tag i det ordentligt så till slut fick vi alla ha va vi ville på oss & äta godis med för den delen på lektions tid! ;)Det ska vara lika för alla & jag tycker inte det passar in att bära slöja på arbetet/skolan!
    Men rasistiska symboler tex är ju förbjudet att bära på såna ställen.... Då ska det vara lika för alla!
  • Egogirl

Klart jag vet det, men hon vet tydligen inte det.. det var bara en så kallad kuggfråga som de flesta av frågorna jag ställt till henne

Vi syns på Kallis V 29.. Säg oh ah marmelad...
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-12 11:17:54 följande:
    men oj vad omoget!som att bära keps eller äta godis är lika viktigt för er som slöjan för en muslim!Kul att du får henne att känna sig så utsatt när hon börjar i en ny klass.
    Varför det?
    Vem är du att avgöra att det inte är lika viktigt för någon att få bära keps och äta godis än att bära slöja som muslim?
    Vem har gett dig rätten att bestämma såna saker?
  • Lejonberg

Visst, vi syns på Kallis vecka 29!

• Egogirl
    Lejonberg skrev 2008-07-13 23:24:42 följande:
    Visst, vi syns på Kallis vecka 29!
    Vilket håll vänders sig muslimer åt när de har det svårt?
    Inte är det Mecka.. mer troligt att det är socialen..
    Vi syns på Kallis V 29.. Säg oh ah marmelad...
  • overdose
    Lejonberg skrev 2008-07-12 20:53:32 följande:
    Kan någon förklara varför just slöjan väcker så mycket aversion? Och
    varför man MÅSTE bilda så bergfasta uppfattningar om för och emot? Och
    varför man är så bergsäker på sin föreställning när man väl bildat sin
    uppfattning? Varför just slöja? Jag tror inte det finns en enda till
    symbol/ickesymbol som skapar så mycket debatt.
    För mig är det inte en debatt som så, men i fallet med frisörskan passade inte hennes still till jobbet.

Annars tycker jag folk ska få gå klädda hur som helst, och jag tycker verkligen inte om när någon blir diskriminerad. Vi hade ett berömt exempel ifrån Göteborg i mitten av 80-talet. Det var en Sikh vid namn Inderjit Singh Parmar som inte fick köra buss med turban. Det tyckte jag var dåligt.

Sen, om man funderar över slöja, så finns det ju olika versioner. Jag har sett bilder på arabiskor som inte lyckas särskilt bra med att dölja sin skönhet, trots att de har något runt huvudet Därför tänker jag mig att det inte är säkert att alla med slöja skulle bli nekade jobb av Sarah, men vem vet.
  • Lejonberg
    Egogirl skrev 2008-07-14 04:00:02 följande:
    Vilket håll vänders sig muslimer åt när de har det svårt?Inte är det Mecka.. mer troligt att det är socialen..
    Ja, det har du rätt i: Mecka vänder sig muslimer mot för att förrätta gudstjänst och ägna sig åt tacksägelse och förbön. Kanhända tackar de för att de fått stanna i ett land med socialt skyddsnät pga reformer som grundar sig på medeltida muslimska filosofer, vars tankar fördes hit av kristna munkar som studerat vid islamiska universitet där toleransen möjliggjorde samexistens och kunskapsutbyte.
    Kan man få pengar från socialen hur som helst? Nej, men om jag inte skulle kunna försörja mig på NÅGOT annat sätt hoppas jag få hjälp därifrån - gör inte du det? Men detta är tamejfan så lånt OT man kan komma.
  • Lejonberg

Jag håller med dig angående arbetsgivarens rätt att bestämma klädkod. Men vad gäller sikhen kommer jag ihåg det. Vad jag däremot inte minns var huruvida busschauförrerna på den tiden hade en sådan där mössa med skärm. För i så fall ingick ju redan en huvudbonad i klädkoden. Den där danske busschauffören som alltid sa: "Ha en bra dag" och gjorde en glad när det regna - han hade i alla fall alltid en sådan där mössa...

overdose skrev 2008-07-14 06:26:43 följande:
    För mig är det inte en debatt som så, men i fallet med frisörskan passade inte hennes still till jobbet.Annars tycker jag folk ska få gå klädda hur som helst, och jag tycker verkligen inte om när någon blir diskriminerad. Vi hade ett berömt exempel ifrån Göteborg i mitten av 80-talet. Det var en Sikh vid namn Inderjit Singh Parmar som inte fick köra buss med turban. Det tyckte jag var dåligt.Sen, om man funderar över slöja, så finns det ju olika versioner. Jag har sett bilder på arabiskor som inte lyckas särskilt bra med att dölja sin skönhet, trots att de har något runt huvudet Därför tänker jag mig att det inte är säkert att alla med slöja skulle bli nekade jobb av Sarah, men vem vet.
Svar på tråden Skall religiösa åsikter ha företräde?