• vevik

Vad har ni för rutiner för er tre-månaders baby?

...eller har ni några alls?

• Svar på tråden Vad har ni för rutiner för er tre-månaders baby?
  • Myror i brallan

Jag hade inga alls! Mat när hon var hungrig, ny blöja vid behov och så en massa kärlek!
    Jag sov när hon sov, mestadels dagtid då hon hade kolik om kvällar och nätter...
    Men näe inga särskilda rutiner... blev lite svårt pga koliken.

• Babusjka

Har inga speciella rutiner alls med något av mina barn. (4 månader och 3 år.)

• lövet2

Inga speciella. Bad en gång i veckan och annars avtvättning vid behov. Sömn när de somnade, mat vid gnäll och blöjbyte lite titt och tätt ...

• lillvilda

när min son var 3 månader så följde jag bara hans rytm. Han skapade själv tydliga sovrutiner osv med tiden och då föll sig matrutinera av sig själv oxå eftersom han åt emellan han sov. När han var 5 mån fick han sina tänder så då blev tandborstning en del av kvällsrutinen. När de är bebisar tycker jag det är lättast att bara följa dom, inte mixtra så mycket med tider.

• MarrebarreW

Miranda, som är snart 3 månader, somnar vid ca 22 och sover till 7 då hon äter, somnar sedan om och sover till 9, sen äter hon var tredje timme på dagen och sover en stund (30-45 min) mellan målen.

För det mesta är det så... Sen kan det vara som idag när hon sover en kvart och sen vaknar och tror hon är superpigg, men blir gnällig efter 5 minuter och är då i princip omöjlig att söva om... Då är man som en disktrasa när pappan kommer hem och bara lämnar över en skrikig liten tjej... Antar att en anledning kan vara att det är så varmt?

~?:*¨¨*:?ღMaja ღ f/d 070426~ ?:*¨¨*:?~♥ ~?:*¨¨*:?~ღ Miranda ღ f 080413 ~
  • vevik

tack för era svar! jag följer också min bebis rytm men jag hörde någonstans att de kan börja få in rutiner redan vid 4 månaders ålder, någon som har erfarenheter?

• Summerlove

Min 5-månaders började nog få in sovrutiner vid 4 - 4½ månad ungefär.. Nu sover han i stort sett på samma tidpunkter varje dag. Vaknar runt sex-sju på morgonen, somnar igen ca en halvtimme vid tio, sover igen ca 2 tim vid ett och en kortis runt halv sex, sen lägger vi honom vid nio och sen sover han antingen ända till morgon eller vaknar o vill ammas vid halv två Konstigt nog följer han detta ganska bra!

• fia sthlm
    vevik skrev 2008-07-06 10:48:16 följande:
    tack för era svar! jag följer också min bebis rytm men jag hörde någonstans att de kan börja få in rutiner redan vid 4 månaders ålder, någon som har erfarenheter?
    jo visst kan dom få in rutiner men rutinerna ändrar sig vart efter dom blir större.
    Min dotter fick rutiner rätt tidigt, men dom ändrade sig hela tiden och så är det nog för alla barn
    Ibland somnade hon kl 22 varje kväll och vaknade alltid kl 6 men månaden efter somnade hon kl 21 och vaknade kl 7 varje morgon och så höll det på.
    Likadant med sovrutiner på dagarna.
  • AnnaH

Min lilla (2 mån) har följt tydliga mönster sedan vi kom hem från BB. Jag kan säga sånär som på någon timme när lillan ska vara vaken och sova dagen därpå och när hon ska äta. Inga problem att planera in aktiviteter på dagen. Jag har t.o.m börjat om att jobba 30% och då helammar jag ändå. Visst har tiderna förskjutits och vakenperioderna blivit längre, men inga förändringar över natt utan det har ändrats lite åt gången. Enda gångerna hon inte följt sitt vanliga mönster är när det varit varmt. Då blir hon oriven.  

Jag tror inte tidiga rutiner är något man skaffar utan något barnen har. Många barn börjar ju sova längre stunder på natten vid ca 3-4 månader och det påverkar säkerligen regelbundenheten på dagtid också. Alla barn är ju olika och för mig känns det självklart att det är barnets behov som styr.  

♥ ♥ Evina 080509 ♥ ♥
  • kvinna 86

har en dotter på 3månader och ganska bra rutiner... hon sover ca 20-08 med ett eller 2 mål emellan. sen sover hon tvålängre pass på dagen eller 1 långt och 2 kortare. hon äter när hon vaknat och en stund innan hon ska sova igem

rutiner är ju något man själv får försöka få in (om inte bebisen själv har regelbundna tider för vissa blir det bara så ju)

vissa tycker man ska följa barnets rytm hur länge som helst, andra tycker det är bäst att införa rutiner.. så alla får ju göra vad de tycker är bäst

• kvinna 86
    vevik
    nog kan man fåin rutiner tidigare än när de är 4månader...
  • yemma

Min dotter har gjort sina egna rutiner (som både mamma och pappa är super nöjda med ) Hon somnar mellan 22-23 på kvällarna och sover fram till 9-10 på mornarna. Hon äter när hon vaknar och sedan var tredje timma dagen ut, och hon brukar oftast säga till när det är dags, annars snuttar hon bara på händerna (Ger ersättning och ammar inte)
    Ville inte ge speciella rutiner, kanske lite på mattider eftersom hon under en tid gick upp lite dåligt, men det mesta har hon skapat själv.
    Har haft en så otrolig tur att få en så snäll, duktig och underbar dotter.

Tror att barn mår bra av rutiner, till en viss del, men de måste nog också få bestämma lite själva.

Älskade lilla Maja
  • Fluffisarna

Åh, jag blev lite rädd att man skulle ha rutiner så här tidigt! Vi har verkligen INGA rutiner!!

• kvinna 86

Fluffisarna
    det är ju upp till var o en om de vill ha rutiner tidigt så det är inget man ska eller inte ska

• vevik

nej, man gör ju såklart som man vill! vi har ju som sagt inga rutiner (tidsbundna iaf) men jag märker att sonen blir så trött ibland men kämpar emot sömnen för att han inte vill sova och då undrar jag ibland om det inte vore bättre att ha fasta sovtider... men jag tror att det gäller för oss att begränsa hans stimulering ibland eftersom han blir övertrött. Sen är han så nyfiken också!

• kvinna 86

vevik
    det var en av anledningar ill att jag ville ha lite rutiner, annars kunde dottern lätt bli övertrött och då var det så svårt att få henne att somna! min lilla är också nyfiken!!

• zuzzan

Jag började försiktigt att införa rutiner när dottern var ca 6 veckor, det var för oss bådas skull för jag hade ingen aning om vad hon ville när hon skrek - idag några månader senare är jag helt övertygad om att hon var övertrött och inte kunde somna. Det som hjälpte oss då var att gå ut och gå vid samma tider (hon sov då bra i vagnen) varje dag och mat var 3:e timma med start ca 06.00 fram till 21.00. Självklart är alla tider flexibla märkte man att hon var jättetrött en halvtimme innan vi egenligen skulle gå ut så gick vi tidigare. Var hon hungrig så fick hon mat tidigare + att jag erbjöd henne igen då det var tänkt att hon skulle äta. Efter detta började hon sova bättre på dagen och framförallt på nätterna. När hon var 2 månader fick vi tipset om att mata oftare på kvällen och efter det sov hon ibland hela nätter, sen hon var 3 månader hon sovit hela nätter, nångång ibland har hon varit uppe och ätit.

Svar på tråden Vad har ni för rutiner för er tre-månaders baby?