Tecken skrev 2008-07-06 12:07:30 följande:
Tittj: Jag har aldrig varit med om att en mäklare går med på att gratis värdera ett hus - annat än vid planerad försäljning. Men det kanske beror på var i landet man bor?Vi har fått bort topplånet, men vi bor i lägenhet. Vi lade om lånen, och bytte till ICA Banken. De krävde ingen värdering, utan det räckte att vi själva omvärderade den.
[/citat]
Kontakta den mäklare ni köpte huset av. Han är ju inte bara säljarnas mäklare utan även köparnas mäklare. Min mäklare gjorde 3 omvärderingar gratis. Och eftersom han hade sålt lägenhten till mig behövade han inte komma ut och kolla, utan gjorde en värdering över telefon som han sen skickade till mig.
Maraschino skrev 2008-07-06 16:58:33 följande:
[citat]
Fast de som gör det gratis ger en muntlig värdering och det räcker inte för att gå till banken med! Vill man ha värderingen på papper brukar de ta betalt för det och som sagt banken kräver värderingen på papper för att godta den!
[/citat]
Nä en muntlig värdering räcker inte, men som sagt kan man få en "mutlig" värdering över telefon, som mäklaren sen skickar ett papper på.
PetterL skrev 2008-07-06 16:32:37 följande:
[citat]
Nu tror jag att du blandar ihop begreppen. Om en mäklare kommer och värderar huset sätter han ett marknadsvärde på det. Taxeringsvärdet beräknas av skatteverket och de lär inte bry sig om vad en mäklare tycker att huset är värt.
Precis korrekt förstått! Marknasvärdet har absolut ingenting med taxeringsvärdet att göra. Taxeringsvärdet beräknas på ett helt annat sätt. Om det är sjönära, byggår, om det finns vatten/avlopp (vilket det ju oftast gör..) med mera.. Mar1lyn: Kolla på din taxeringsblankett som du får varje år från Skatteverket så ser du hur de räknar.