• ugglan

Att värdera upp huset för att få bort topplånet, kan någon förklara detta för mig?

Ja som rubriken lyder.. Vi lyckades köpa vårt hus några hundra tusen under utgångspris/uppskattat marknadsvärde. Nu har vi hört från flera håll att då kan vi ju ta dit någon (mäklare?) som värderar upp huset och på så sätt "få bort" topplånet, men hur funkar det? Låter liksom lite för bra för att vara sant tycker jag. Det är ju topplånet som är dyrast och då skulle väl boendekostnaden sänkas rejält? Vad är haken med detta?

• Svar på tråden Att värdera upp huset för att få bort topplånet, kan någon förklara detta för mig?
  • Tigerunge

Värderar man upp sitt hus riskerar man att taxeringsvärdet går upp, men det är ju ändå stopp vid 6000:- om året just nu hur högt värde du än har. Så ingen hake.

• Tittij

Om du köper ett hus år 2006 tex, och du betalar 1 miljon för det så är marknadsvärdet således en miljon.

Husvärdet stiger ju varje år, och har ni dessutom renoverat nåt så är det ju självklart att värdet blivit högre. Har ni dessutom fått ett bra pris udner marknadsvärdet så är ju det jättebra.

Ring en mäklare och säg att du vill värdera om huset. De flesta mäklare gör detta gratis. De kommer då ut och kikar vilken stnadard det har och ger dig ett värdet var de tycker hust är värt.

Tex år 2008 kanske de tycker att huset är vrt 1,4 miljoner istället. På banken får man oftat låna 90% av marknadsvärdet i bottenlån. Alltså 90% av 1,4 miljoner..

Är du med?

• ugglan

Tack för svaren hörrni! Tror jag fattar nu... Det låter ju jättebra!

• PetterL
    Tigerunge skrev 2008-07-05 21:46:54 följande:
    Värderar man upp sitt hus riskerar man att taxeringsvärdet går upp, men det är ju ändå stopp vid 6000:- om året just nu hur högt värde du än har. Så ingen hake.
    Varför skulle taxeringsvärdet gå upp? Det görs ju ingen affär som registreras i fastighetsregistret.
  • Tecken

Tittj: Jag har aldrig varit med om att en mäklare går med på att gratis värdera ett hus - annat än vid planerad försäljning. Men det kanske beror på var i landet man bor?

Vi har fått bort topplånet, men vi bor i lägenhet. Vi lade om lånen, och bytte till ICA Banken. De krävde ingen värdering, utan det räckte att vi själva omvärderade den.

• Eleonoratösen

Vi ska göra en värdering på ett hus som vi funderar på att köpa utan mäklare. Och eftersom banken måste veta vad huset är värt så görs en värdering. Det kostar 2000kr. Det kan det väl vara värt om man vill bli av med topplånet?

• Mirris

Mina kompisar har vänt sig direkt till banken när dom vill omvärdera!
    Banken kommer inte ens ut.
    Dom installerade bergvärme.. ringde banken .. och dom höjde värdet på huset.
    Dom byggde pool.. ringde banken när den var klar.. och dom höjde värdet på huset!

Kanske olika på banker och orter, va vet jag.. vet bara att så har dom gjort för att slippa topplån.

Bror min var oxå till banken och värderade om huset för att få bort topplån. (annan bank o annan ort)

• Längtandsfull

hej! Vi skall köpa hus nu... vi har inte jätte mycket pengar men vi skall försöka renovera så mycket som möjligt för dom pengarna vi har...

Det luktar mögel i hallen och bottenplattan är fuktig detta är saker som först och främst skall åtgärdas...

Men hur mycket böhöver man igentligen renovera innan det är någon idé att ta dit någon som omväderar huset...

Vi vill så gärna bli av med topplånet.

• greeneyes

Topplånet har högre ränta för att bankerna tycker det är mer riskabelt att låna ut pengar då. Det beror på att risken att värdet på en lägenhet/hus ju kan sjunka, och i såna fall riskerar banken att inte få tillbaka sina pengar.
    Om man då tror att ens bostad ökat i värde sen den köptes så kan man be att den omvärderas, alltså att man gör en ny beräkning på värdet. Är den värd mer så är chansen större att banken får tillbaka pengarna, och därmed behöver man inte topplånet. Istället kan man då få lägre ränta, eftersom skillnaden mellan lånebeloppet och värdet är större.

Så gör absolut det, så brukar de flesta göra!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Mar1lyn
    PetterL skrev 2008-07-06 10:10:17 följande:
    Varför skulle taxeringsvärdet gå upp? Det görs ju ingen affär som registreras i fastighetsregistret.
    fast sen när det är dags för fastighetsdeklarationen måste det ju komma fram att taxeringsvärdet har ökat.
    Tortyr är underbart när bödeln själv ger lösenordet till befrielsen
  • Maraschino

Vi behövde inte göra en omvärdering för att få skriva ner vårat topplån!! En husvärdering kostar från 3000:- och uppåt beroende på vem man anlitar!!

Det vi gjorde var att vi gick till banken och sa som det var att huset har stigit i värde då huspriserna rasat uppåt här på ön sen vi köpte 2003, banken kikade på siffrorna och tyckte oxå att det verkade vettigt  skrev ner topplånet till ett bottenlån med lägre ränta!!

Så det kan vara värt att chansa och gå och prata med banken först innan ni gör en värdering av huset för flera tusen i onödan!!

Lycka till!

• SophiaG

Vi har precis köpt hus, fick det också för en bit under marknadsvärdet. Banken rekommenderade att göra en omvärdering så fort som möjligt, vilket de fixar med mäklaren som sålde huset så hon kommer göra den gratis. Detta är en sparbank som har samarbete med mäklaren så det beror väl mycket på det.

• Längtandsfull

Våran mäklare sa att hon kunde komma förbi och göra en omvärdering och om priset inte stigit något så tar hon inte betalt...

Är det någon som vet hur mycket en omvädering som är gjord av en mäklare från Svensk fastighetsservice kostar?

• PetterL
    Mar1lyn skrev 2008-07-06 13:06:58 följande:
    fast sen när det är dags för fastighetsdeklarationen måste det ju komma fram att taxeringsvärdet har ökat.
    Nu tror jag att du blandar ihop begreppen. Om en mäklare kommer och värderar huset sätter han ett marknadsvärde på det. Taxeringsvärdet beräknas av skatteverket och de lär inte bry sig om vad en mäklare tycker att huset är värt.
  • sparapengar

Det är vanligt att mäklare bjussar på värderingen. De gör det naturligtvis ihopp om att sedan få sälja huset...

Tumregel: Betala inte för värderingen, det finns garanterat de som gör det gratis.

• Maraschino
    familjeekonomi se skrev 2008-07-06 16:53:56 följande:
    Det är vanligt att mäklare bjussar på värderingen. De gör det naturligtvis ihopp om att sedan få sälja huset...Tumregel: Betala inte för värderingen, det finns garanterat de som gör det gratis.
    Fast de som gör det gratis ger en muntlig värdering och det räcker inte för att gå till banken med!

Vill man ha värderingen på papper brukar de ta betalt för det och som sagt banken kräver värderingen på papper för att godta den!
  • Kjell2
    ugglan skrev 2008-07-05 21:43:31 följande:
    Ja som rubriken lyder.. Vi lyckades köpa vårt hus några hundra tusen under utgångspris/uppskattat marknadsvärde. Nu har vi hört från flera håll att då kan vi ju ta dit någon (mäklare?) som värderar upp huset och på så sätt "få bort" topplånet, men hur funkar det? Låter liksom lite för bra för att vara sant tycker jag. Det är ju topplånet som är dyrast och då skulle väl boendekostnaden sänkas rejält? Vad är haken med detta?
    Bäst att du först pratar med den bank där du har huslånet för att höra vilka krav på, t ex värdering, de ställer för att låna mera.

Vissa banker, men långt ifrån alla, vill att det skall göras av mäklare godkända av dem. Det är inte säkert att de godkänner en värdering gjord av okänd mäklare.

/Kjell
  • Tittij
    Tecken skrev 2008-07-06 12:07:30 följande:
    Tittj: Jag har aldrig varit med om att en mäklare går med på att gratis värdera ett hus - annat än vid planerad försäljning. Men det kanske beror på var i landet man bor?Vi har fått bort topplånet, men vi bor i lägenhet. Vi lade om lånen, och bytte till ICA Banken. De krävde ingen värdering, utan det räckte att vi själva omvärderade den.
    [/citat]

Kontakta den mäklare ni köpte huset av. Han är ju inte bara säljarnas mäklare utan även köparnas mäklare. Min mäklare gjorde 3 omvärderingar gratis. Och eftersom han hade sålt lägenhten till mig behövade han inte komma ut och kolla, utan gjorde en värdering över telefon som han sen skickade till mig.
    Maraschino skrev 2008-07-06 16:58:33 följande:
    [citat]
    Fast de som gör det gratis ger en muntlig värdering och det räcker inte för att gå till banken med! Vill man ha värderingen på papper brukar de ta betalt för det och som sagt banken kräver värderingen på papper för att godta den!
    [/citat]

Nä en muntlig värdering räcker inte, men som sagt kan man få en "mutlig" värdering över telefon, som mäklaren sen skickar ett papper på.
    PetterL skrev 2008-07-06 16:32:37 följande:
    [citat]
    Nu tror jag att du blandar ihop begreppen. Om en mäklare kommer och värderar huset sätter han ett marknadsvärde på det. Taxeringsvärdet beräknas av skatteverket och de lär inte bry sig om vad en mäklare tycker att huset är värt.
    Precis korrekt förstått! Marknasvärdet har absolut ingenting med taxeringsvärdet att göra. Taxeringsvärdet beräknas på ett helt annat sätt. Om det är sjönära, byggår, om det finns vatten/avlopp (vilket det ju oftast gör..) med mera.. Mar1lyn: Kolla på din taxeringsblankett som du får varje år från Skatteverket så ser du hur de räknar.
Svar på tråden Att värdera upp huset för att få bort topplånet, kan någon förklara detta för mig?