Inlägg från: Jessica med Ebba |Visa alla inlägg
  • Jessica med Ebba

Grannens katt i vår rabatt!

Usch och fy, säger jag bara. Är så innerligt förbannad. Vår grannes katt skiter och pissar i våra rabatter och i vår sandlåda som vi nyss har gjort på tomten DAGLIGEN.

Senast igår kväll satten den sig helt ogenerat i rabatten fast den såg mig i fönstret när jag stod och tittade på den.

En annan granne hade också problem med uppgrävda rabatter, fast han visste inte vilken att det var. Han diskuterade detta med grannen som äger den aktuella katten. Hon sa att det absolut inte kunde vara hennes katt, för den gjorde inte så. Det var en Norsk Skogskatt och den ville bara vara i skogen. Den gjorde bara ifrån sig i skogen, och var inte som vanliga "bondkatter". Hmmm... Jaha.

I vilket fall som helst så tänker jag gå dit och diskutera katten i kväll. Är det någon som vet lagar/regler och bestämmelser när det gäller att hålla katter utomhus?

• Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!
  • Jessica med Ebba

Jaha, ja ag tycker att det är rent vidrigt att behöva rensa ogräs och helt plötsligt få en skitkorv i handen, eller ännu värre, barnen gräver i sin sandlåda, och får upp skit... Nä, jag är så förbannad. ag tcker inte att det är min uppgift att köpa en massa olika saker eller passa på katten för att hälla vatten på den när den sitter i rabatten. Det kan ta mig sjutton kattägaren göra!

• Jessica med Ebba

Ja, jag gillar katter och har själv haft katt stora perioder av mitt liv, men jag blir förbannad när man inte kan ta ansvar för sina djur.

Hon som äger katten stod ju och sa till vår andra granne att det absolut inte kan vara hennes katt som gräver i rabatter och dylikt, för DEN gjorde minsann inte så för det var en RASKATT! Inte alls som andra "bondkatter", den var framavlad fr att inte ha detta beteende.

Bullshit, säger jag. Vilen intelligens besitter man när man kläcker nåt sånt? Dessutom så ÄR det ju den, och enbart den katten som jag har sett i våra rabatter, och det är dagligen.

Katter är det inte nåt fel på, men däremot vissa kattägare.

• Jessica med Ebba

Meli

Min granne menade att det var en Norsk Skogskatt, och därav gjorde den bara ifrån sig i skogen... (helt sinnessjukt, jag vet...)

Och med ansvar, menar jag at man aktivt tar kontakt med sina grannar och frågar om katten inte ställer till med besvär, erbjuder sig att komma med lösningar om den är ett problem, ser till att ha den inomhus på nätter, när man är borta längre perioder, kastrerar/steriliserar den osv. Inte som min granne, skyller ifrån sig och påstår att hennes katt insann inte gör sådana saker.

• Jessica med Ebba

Kissmjao

Ja, men hon menade på det på fullaste allvar. Det ska bli roligt att höra vad hon säger till mig i kväll, när jag upplyser om att hennes katt går på våran tomt, och inte alls i skogen. Hon lär väl blåneka...

• Jessica med Ebba

Jo, jag har pratat med grannen nu, och det gick över förväntan. Hon skulle vidta åtgärder, och vad de bestod i preciserade hon inte, men det märks väl rätt snabbt om hon vidtar några eller ej.

• Jessica med Ebba

MammaMia66

Jo, jag ÄR gravid, och har faktiskt slutat vara i sandlådan med barnen (vilket är väldigt trist) Och rensa i rabatten får mannen göra...

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!