• Jessica med Ebba

Grannens katt i vår rabatt!

Usch och fy, säger jag bara. Är så innerligt förbannad. Vår grannes katt skiter och pissar i våra rabatter och i vår sandlåda som vi nyss har gjort på tomten DAGLIGEN.

Senast igår kväll satten den sig helt ogenerat i rabatten fast den såg mig i fönstret när jag stod och tittade på den.

En annan granne hade också problem med uppgrävda rabatter, fast han visste inte vilken att det var. Han diskuterade detta med grannen som äger den aktuella katten. Hon sa att det absolut inte kunde vara hennes katt, för den gjorde inte så. Det var en Norsk Skogskatt och den ville bara vara i skogen. Den gjorde bara ifrån sig i skogen, och var inte som vanliga "bondkatter". Hmmm... Jaha.

I vilket fall som helst så tänker jag gå dit och diskutera katten i kväll. Är det någon som vet lagar/regler och bestämmelser när det gäller att hålla katter utomhus?

• Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!
  • kissemjao

Finns inga lagar som säger att katter inte får bajsa i rabatten. Dock kan man ju trycka på djurägarens dåliga samvete för att han/hon inte har koll. Lagen om hur man ska hålla husdjur är lite luddig just när det kommer till katt, eftersom det handlar om att djurägaren ska ha tillsyn men ändå så tar man hänsyn till kattens natur (vilket nödvändigtvis inte behöver innebära att den måste skita i din rabatt).
    Prova att hälla en hink vatten över katten. Det är ganska effektivt, du kommer inte att behöva upprepa proceduren så många gånger... är jag nästan säker på. Det finns också medel i djuraffärer bl a spray och nån form av kristaller som man lägger där katter brukar förorena för att hålla dem borta, men jag vet inte hur det funkar. Köp medel och ge räkningen till grannen.

• Mini78

Tycker också det är irriterande då vi har många katter i området som använder våra rabatter + gräsmatta som låda...

Tyvärr tror jag inte att det finns några lagar som säger att kattägare måste hålla djuren inomhus.. katterna trivs ju såklart bäst ute också.

Det enda att göra är att försöka spruta lite vatten på katten när du ser att den satt sig tillrätta... Det lär den inte glömma, de är inga dumma djur ändå..

• Jessica med Ebba

Jaha, ja ag tycker att det är rent vidrigt att behöva rensa ogräs och helt plötsligt få en skitkorv i handen, eller ännu värre, barnen gräver i sin sandlåda, och får upp skit... Nä, jag är så förbannad. ag tcker inte att det är min uppgift att köpa en massa olika saker eller passa på katten för att hälla vatten på den när den sitter i rabatten. Det kan ta mig sjutton kattägaren göra!

• Monstermamman

Ett enkelt tips för sandlådan är att göra en ram med ett nät att sätta över lådan när man inte är i den, det håller alla ovälkomna djur borta.

• kissemjao

Mmm.. men det var ju lite det jag syftade på JessicamedEbba. Frågan är vad som är värst att passa på katt och kasta vatten, eller låta barn äta kattbajs??? Håller med dig om att det inte är ditt jobb, men såvidare du inte får kattägarens aktiva stöd här, så är det nog inte så mycket att göra åt än att ta saken i egna händer.

• Storm07

Jag har samma problem med grannarnas katter, men jag har inhandlat "kattstopp". Det är ett strö gjort på kiselalger som luktar illa. Katterna gillar inte doften och än så länge har ingen katt återvänt till rabatten.

• Bisquit

Hej!
    Vill inte kattägaren lyssna så får du nog prova att spruta vatten elelr täcka över sandlådan.
    Annars så finns det ett kattkitt man kan köpa med små elektroder ( eller liknande, inte så insatt ) där kissen får en stöt när den passerar området.
    KAn ju vara effektivt för det är ju inte alltid man sitter beredd med vattenslangen.

Och till alal kattägare som just nu "rasar"....
    Håll ordning på era katter istället för att låta dom springa omkring.
    Elstötar är ju inte farligare än tex bilar osv..

Mvh G

• Aprilia

sånt här är bara så tråkigt! Mina föräldrar har samma problem, de kan aldrig vädra och ha altandörren öppen för det har hänt att grannens katt sprungit in (de är pälsallergiker).

jag tycker inte att man ska ha utekatter när man bor i ett villaområde. Inte tycker jag det är rätt att ha innekatter heller men det är en annan diskussion. På landet är en bra miljö för katter, där kan de springa som de vill...

• MuminMy
    Hejsan
    Hänsynsfull kattägare kommer in med lite tips
    Angående sandlådor: Det är ju inte bara katter som "förorenar sandlådor", det finns även kaniner, harar, fåglar och annat därför är sandlådor med lock alltid det bästa (inte bara galler alltså utan ett helt lock).
    Angående rabatter: Att gräva är ett naturligt beteende för katten, du kan i bästa fall få den att gräva nånannanstans. Alt. 1 är att skrämma den, viktigt är då att katten inte ser att det är du som "gör det obehagliga" för då låter den bara bli sålänge den ser dig, det ska vara "guds straff", höga ljud fungerar på alla katter, även de som är vattenvana... Ett annat alternativ är att lägga hönsnät nån centimeter under jorden, katten kommer definitvit att välja en annan rabatt nästa gång
    Min erfarenhet är att katter sällan går in hos främmande människor, de är normalt skygga djur, men om man någon gång lockat på den, klappat den eller gett den mat så är det sedan svårt att få den att sluta... har man otur kanske förra ägaren av huset / villan tyckte om kattens sällskap och då kommer den ju tillbaka.... Katter går väldigt ogärna över sådana där hallmattor i tjockt gummi med hål i eller i järn med mellanrum i, så en sådan kan man lägga utanför dörren så tar de kanske en annan dörr
    Hoppas ni som har problem med andras katter får era problem lösta, i samförstånd med kattägaren och att ni inte dömer alla kattägare efter de fåtal som inte sköter sig.
    /my
    *mamma till två katt-tjejer som gärna är ute i vårt villaområde*
Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!