Inlägg från: kissemjao |Visa alla inlägg
  • kissemjao

Grannens katt i vår rabatt!

Finns inga lagar som säger att katter inte får bajsa i rabatten. Dock kan man ju trycka på djurägarens dåliga samvete för att han/hon inte har koll. Lagen om hur man ska hålla husdjur är lite luddig just när det kommer till katt, eftersom det handlar om att djurägaren ska ha tillsyn men ändå så tar man hänsyn till kattens natur (vilket nödvändigtvis inte behöver innebära att den måste skita i din rabatt).
    Prova att hälla en hink vatten över katten. Det är ganska effektivt, du kommer inte att behöva upprepa proceduren så många gånger... är jag nästan säker på. Det finns också medel i djuraffärer bl a spray och nån form av kristaller som man lägger där katter brukar förorena för att hålla dem borta, men jag vet inte hur det funkar. Köp medel och ge räkningen till grannen.

• kissemjao

Mmm.. men det var ju lite det jag syftade på JessicamedEbba. Frågan är vad som är värst att passa på katt och kasta vatten, eller låta barn äta kattbajs??? Håller med dig om att det inte är ditt jobb, men såvidare du inte får kattägarens aktiva stöd här, så är det nog inte så mycket att göra åt än att ta saken i egna händer.

• kissemjao

Superkarin (väldans vad det blev mycket inlägg till dig). Jag föreslog detta med att hälla vatten över katten och du svarade. Vatten kan INTE skada katten (det fräter inte, gör inte ont, orsakar inga fysiska skador), däremot kan det skrämma katten... rejält också för den delen. Om jag inte vill ha andras katter i min trädgård så ser jag till att de inte kommer tillbaka. (Tycker att den som släpper ut sin katt som inte tål vatten gör ett konstigt val. Vad händer om det börjar regna på den??? )
    Är själv kattägare till utekatt och har bett mina grannar hälla vatten på honom om de inte vill ha honom i sin trädgård och det har funkat till både min och grannens belåtenhet! Det är dessutom ett råd jag fått från en seriös kattuppfödare.

• kissemjao

Tss. att en norsk skogkatt skulle kissa bara i skogen för att den är en raskatt var det fjantigaste jag hört. (möjligtvis att den som individ gjorde det, men det är väl inget generellt att raskatter bajsar i skogen eller på guldlåda).

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!