Inlägg från: Eliva |Visa alla inlägg
  • Eliva

Grannens katt i vår rabatt!

Blir lite förskräckt när jag hör vad folk föreslår mot katten i rabatten/lådan!
    Min katt är livrädd för vatten och blir jätterädd när hon för bara en droppe på sig! Om någon skulle hälla en hink över henne tror jag ärligt talat inte att hon någonsin igen skulle bli sig själv. Ni som förslår detta verkar ju helt och hållet ha blandat ihop KATTEN som bara gör det som är naturligt för denne och ÄGAREN. Ska hinken hällas över någon så är det över ÄGAREN som inte tar sitt ansvar, för det håller jag med om!

Som andra skriver här i tråden så är ju grävandet naturligt för katten. Bajsandet också, men det gissar jag att ni redan vet. Tänk er själva om ni skulle gå in på toaletten en dag och fick en stöt. Inte så kul. Katten kan inte veta eller förstå att din rabatt/låda är förbjuden mark jämfört med t.ex skogen.

Som Storm säger här ovan, satsa istället på KATTSTOP, finns bland ogräsmedel i affären som inte skadar rabatten eller katten.

Avslutningsvis, om kattens välmående inte är anledning nog att låta bli att skada den så har faktiskt ägaren rätt att anmäla er för djurplågeri om ni ger den stötar utan ägarens tillåtelse. Kanske även vid hink-kastningen. Så jag rekommenderar inte de förslagen. (Sedan kan man diskutera vem som ska ha rätt till vad enligt lag osv men det är ju en annan diskussion.)

• Eliva

JSN: Fruktansvärt fult påhopp om jag får säga! Jag försökte hålla en god ton och ge ett tips som inte skadade katten psykiskt eller fysiskt. Var det verkligen så fel av mig? Tycker du att det är katten det är fel på och inte ägaren? Jag sa faktiskt inte alls att hon skulle acceptera bajset, sa jag det?!? Jag sa klart och tydligt att ägaren gjort fel!

Det enda jag säger är att om TS inte kan hitta en överenskommelse med ägaren är det kanske värt att satsa 50 kr för att slippa katten i rabatten? Det handlar ju om TS och hennes problem, inte om ditt problem med mig (som jag inte alls förstår när eller vaqrför det blev aktuellt)!!!

• Eliva

Ok, tråkigt att det finns människor som är så himla arga på något att de är beredda att ta till djurplågeri och ilskhet mot främligar för sin sak!

Biscuit: Hur vet du att KATTSTOP luktar?

Det enda jag säger är ju att ni blandar ihop ansvaret. Ni kan inte tvinga en katt att ta ansvar, den förstår inte. Man kan LÄRA katten olika saker, däribland vart den får och inte får bajsa. Man kan lära den på olika sätt. Samma sak gäller hundar, t.ex kan man slå dem till lydnad eller gå en vettig lydnadskurs. Oavsett vilket blir hunden lydig. Tycker ni att man ska slå hunder oxå?

JA, det är jättetråkigt att ägaren av katten i TS fall inte tar ansvar. Däremot tycker jag fortfarande inte att det gör det rätt att plåga katten. Det är ju ägaren - inte katten - som brustit i ansvaret. JA, det är tråkigt att man då måste ta ansvar för någon annans katt och lägga ner 50 kr för att lära den att "här får du inte vara". Men NEJ, det är fortfarande inte rätt att plåga den! 50 kr är ingen förmögenhet. Jag köper aldrig argumentet att det är för dyrt medans hinkkastningen är gratis.

Jag ber om ursäkt att det upprör så mycket att man är djurvän men kommer inte knipa tyst för det.

• Eliva

KisseMjao: Det är allmänt känt att många katter är rädda för vatten. Det är faktiskt bevisat genetiskt betingat (stod i illustrerad vetenskap för några nummer sedan).
    Självklart blir inte min katt rädd om det börjar regna, katten är ett djur som märker skillnad på naturligt regn och 5 liten vatten som kommer farandes i ett. Jag kan inte svara på exakt hur eller varför min katt blir rädd när hon får plötsligt vatten på sig. Men ibland har hon strukit runt inne på toaletten när jag tvättat ansiktet, och plötsligt har jag hört ett skrik och hon farit iväg som en pil. När jag kontrollerat henne har hon bara en jätteliten blöt fläck. Så rädd är hon garanterat. Och jag sa aldrig att hon skulle bli fysiskt skadad. Men psykisk skada kan vara lika illa på ett djur som på en människa.

• Eliva

Folk verkar tro att jag inte bryr mig alls och tycker att det är ok att katten bajsar vartsomhelst. Det enda jag säger är det är inte rätt att ta till en metod som KAN skada katten när det finns en metod som garanterad INTE gör det. Jag skulle säga samma sak om frågan gällde grävlingar, älgar, hästar eller hundar.

Jag är ingen super-katt människa. Fick min Maja så sent som i januari och har innan dess bara haft hund. Jag har oxå varit i situationer där jag önskat större ansvarstagande från katt-ägarna, t.ex har min lille hund blivit attackerad av en katt (jag vet att det låter otroligt, men han var jätteliten och katten hade väl en dålig dag). Vi var ute och gick och katten kom springande efter oss. Vi gick fortare och katten ökade farten. När han kom i fatt oss så vände sig min hund mot honom och fick ett "klös" över nosen. Jag fick lyfta upp honom och gå därifrån för att bli av med katten. TROTS detta skulle jag aldrig skjutit katten med en el-pistol om jag haft en till hands! Eller sparkat efter den.

Så det är därför jag blir väldigt arg när folk säger att det är med människor med "inställning som jag" som förstör. Det är människor som inte tar ansvar för sina katter/hundar/ormar som förstör för oss andra.

Jag tar fullt ansvar för min hund och katt. Jag godkänner bara inte att oskyldiga djur plågas i onödan.

• Eliva

Biscuit; trevligt att du verkar läsa HELA mina inlägg eftersom du frågar på något jag redan svarat på:

"Det är allmänt känt att många katter är rädda för vatten. Det är faktiskt bevisat genetiskt betingat (stod i illustrerad vetenskap för några nummer sedan).
    Självklart blir inte min katt rädd om det börjar regna, katten är ett djur som märker skillnad på naturligt regn och 5 liten vatten som kommer farandes i ett. Jag kan inte svara på exakt hur eller varför min katt blir rädd när hon får plötsligt vatten på sig. Men ibland har hon strukit runt inne på toaletten när jag tvättat ansiktet, och plötsligt har jag hört ett skrik och hon farit iväg som en pil. När jag kontrollerat henne har hon bara en jätteliten blöt fläck. Så rädd är hon garanterat. Och jag sa aldrig att hon skulle bli fysiskt skadad. Men psykisk skada kan vara lika illa på ett djur som på en människa. "

Jag förstår bara inte varför du verkar föredra något som KAN vålla skada när det finns som garanterat INTE gör det med SAMMA effekt???

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!