Inlägg från: MammaMia66 |Visa alla inlägg
  • MammaMia66

Grannens katt i vår rabatt!

Hej!
    Kan ju tala om att man kan ringa djurinspektören i sin kommun, sitter på miljö och hälsokontoret om man har besvär av katter som blir "sanitära olägenheter" enligt tillsyns lagen ska både hund och katt ägare ha uppsyn och koll på sina djur. Och att dom inte ska förstöra och göra skada för andra.
    Man ska alltid kolla upp och man kan få hjälp den vägen.
    Fångas katten in och den är IDmärkt så får ägaren veta och stå för ev. skador/förstörelse
    Är den inte märkt så hamnar dom ofta i katthem och där kastreras dom och hittas nya hem till. Är det förvildade katter så avlivas dom oftas (tyvärr ibland)

Hoppas det fixar sig då det inte alls är skoj att få barnen fulla i kattbajs eller om man själv är gravid så ska man ju hålla sig borta från bajslådorna och inte sköta den biten.

"Katter kan vara bärare av en parasit (Toxoplasma) som är skadlig för det ofödda barnet. Om du har katt var noga med hygienen. Tvätta alltid händerna efter kattsandsbyte. Helst ska man inte hålla på i kattbajs lådan"

Symtomen är influensaliknande.
    /MammaMia66

• MammaMia66

Alla utom jag då och jag var inte ens gravid då heller! Men det man mest varnar för är just till gravida men som du skriver så gäller det även från grönsaker och dåligt lagat kött. Men man kan ju tänka lite då på om man har katter som bajsar i ens trädgård, kanske bland grönsakerna att vara extra renlig, skölja noga och att kanske inte själv röra i bajsen som katten lägger i ens sandlåda ute...OM MAN ÄR GRAVID!

Skulle själv som sagt var ringa djurinspektören och be om hjälp ifall inte någon granne äger katten eller man vet vars katten hör hemma, då kan man ju först prata med ägaren och se om det går att lösa. Det är ju inget trevligt med katter som förstör i ens trädgård, barnens sandlåda elelr utemöbler och dynor...

Ville bara ge lite allmän info om just hjälp av djurinspektör om man inte vet riktigt hur man ska agera om ingen vill kännas vid katten eller man har problem och ägaren inte vill ta sitt ansvar. Och just detta om man är GRAVID att vara lite försiktig och extra renlig.

Ber om ursäkt att jag inte skrev med om grönsaker och kött, tänkte mest på att detta var katt ute i sandlåda/trädgård och ifall någon var gravid...

började precis nyss här och har inte hunnit kolla igenom alla nicknamn så jag visste inte om inläggs skrivaren kunde vara gravid också...SORRY!!!

/MammaMia66

• MammaMia66
    det är klart...tänkte faktiskt inte på det att folk kanske skulle uppfatta det så, förlåt!

Man får inte Toxiplasmos av BARA katter utan av dåligt sköljda grönsaker och dåligt tillagat kött också.../MammaMia66
  • MammaMia66

RAMUNDA:

Vet inte om du menar mig med "vissa" men jag är nog den renligaste som finns (pedant) men jag fick det genom dammet av kattströn i lådan som jag andades in varje gång... jag hade också då en katt som var sjuk och dålig i magen så jag fick inte bara rensa lådan flera gånger om dagen utan tvätta katten också i rumpan...Och mig själv så jag hade torra, fnasiga händer...

Hade till och med desinfektionsmedel till händerna men jag är extra känslig också då mitt immun försvar är dåligt, jag har fibromyalgi och colon irritabel bow och har så haft i över 25 år nu...Så jag blir ganska sjuk bara av ett virus

Vet ej om man får länka så här men jag länkar till SVA
    www.sva.se/dok/746.html

Jessica med Ebba:
    Ni kan inte sätta lock på sandlådan? som ni tar bort då ni är där och sedan lägger dit då ni går ifrån, så kommer inte katterna åt den?
    Rensa rabatten kan du kanske göra med handskar på? Eller du kanske är långt gången så det blir tungt att ligga i rabatten...Och jag hoppas katten slutar springa ute i eran trädgård då den ej hör hemma där! Har du hört nått mera om den, från grannen var det va?

/MammaMia66

• MammaMia66

Det är ju inte alla som blir sjuka men man brukar tala om för gravida att undvika bajslådan eller vara extra renliga (tvätta händerna extra)

Katter är ju mysproppar och ingen fara så för överigt utan det är bara just detta med bajslådan men som tidigare sagt så kan man lika väl få toxiplasmos av dåligt sköljda grönsaker eller dåligt tillagat kött, vilket är mera vanligt än just bajslådor men man brukar ofta tala om det för just gravida då det kan påverka det ofödda fostret...

man får ju toxiplasmos fast man inte är gravid också...

Sen är det ju viktigt med bra hygien och att tvätta händer oavsett om man har djur, är gravid eller inte har djur och inte är gravid..../MammaMia66

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!