• GrönaDruvan

Mozzarella??

Är gravid i v 5 och vet ju att man inte ska äta mozzarella. Men nu är jag så hungrig och det ligger en go mozzarella micro pizza i frysen.. är det farligt att äta den, osten blir ju ändå varm??

• Svar på tråden Mozzarella??
  • sandlåde mamman

man ska väl inte äta opastöriserad mjölk va? är det det i mozzarella?

• Bonanza

Jo, du kan visst äta mozzarella. Men inte om den inte är pastöriserad, men det är den som du köper i affärerna.

Dessutom kan du äta all ost om den är upphettad, vilket ost på pizza ju är.

Präktig pretentiös politiskt korrekt besserwisser!
  • Michisen

Eftersom pizzan blir upphettad tills osten bubblar så kan du äta den med gott samvete.

• 1977Maria Therese

Ja jag käkade det :)

Frågade BM och det kunde man käka därimot sa hon till mig att folk är rädd för ost, fisk mm men röka gör endel som är så farligt.Skrikandes

• Kajak

Jag älskar mozzeralla o äter den.. är vecka 9.
    Jag kommer att äta den resten av gravidtet.

• La Lola
    GrönaDruvan skrev 2008-07-06 15:37:56 följande:
    Nu är pizzan i magen iaf, så nu kan jag inte ångra mig..Men det verkar ju ok så!
    Nä, det finns ju ingen anledning att vara orolig över detta.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • lovely storm

läste i en gravid-tidning idag att man inte skall äta mozzarella(även om den är pastöriserad).
    MEN är osten upphettad, så hade jag oxå ätit den!

• La Lola
    lovely storm skrev 2008-07-06 15:42:27 följande:
    läste i en gravid-tidning idag att man inte skall äta mozzarella(även om den är pastöriserad). MEN är osten upphettad, så hade jag oxå ätit den!
    Låt mig gissa...Amelia va?
    De har väl aldrig nånsin skrivit rätt när det gäller kostråden....Dessutom anger de Livsmedelsverket som källa! Illa, illa!

Läs de riktiga kostråden istället.
  • War

La Lola skrev 2008-07-06 15:47:46 följande:

Låt mig gissa...Amelia va? De har väl aldrig nånsin skrivit rätt när det gäller kostråden....Dessutom anger de Livsmedelsverket som källa! Illa, illa! Läs de riktiga kostråden istället.
    Är ju så otroligt roligt och intressant att vissa tidningar verkar hitta på sina egna kostråd.
  • La Lola
    War skrev 2008-07-06 16:42:13 följande:
    La Lola skrev 2008-07-06 15:47:46 följande:Är ju så otroligt roligt och intressant att vissa tidningar verkar hitta på sina egna kostråd.
    Verkligen. Särskilt när de hänvisar till de rätta kostråden.
  • Hun
    Svar på #16
    broscyren med kostrd man fick på första besöker från BM var också lite otydlig just när det gäller just mozzarellan.

först stod det att man helst ska välja hårdost eller pastöriserad färskost. sedan att man ska undvika mjuka dessertostar. sist fanns det ett tillägg att "mozzarella som upphettats" går bra att äta, men där stod det inget om hur det är att äta den rå ifall den bara är pastöriserad.

har också funderat på hur det är med brieost, en del briesorter är ju gjorda på just pastöriserad ost, men jag gissar att det inte hjälper något när man låtit den pastöriserade mjölken "mögla"..

jag har hoppat över all inte tillagad mozzarella även om den är pastöriserad nu under graviditeten, bara för att jag blev nojig över detta i början då jag inte tyckte att informationen var tillräckligt tydlig.
  • La Lola
    Hun skrev 2008-07-09 14:02:21 följande:
    Svar på #16broscyren med kostrd man fick på första besöker från BM var också lite otydlig just när det gäller just mozzarellan.först stod det att man helst ska välja hårdost eller pastöriserad färskost. sedan att man ska undvika mjuka dessertostar. sist fanns det ett tillägg att "mozzarella som upphettats" går bra att äta, men där stod det inget om hur det är att äta den rå ifall den bara är pastöriserad.har också funderat på hur det är med brieost, en del briesorter är ju gjorda på just pastöriserad ost, men jag gissar att det inte hjälper något när man låtit den pastöriserade mjölken "mögla"..jag har hoppat över all inte tillagad mozzarella även om den är pastöriserad nu under graviditeten, bara för att jag blev nojig över detta i början då jag inte tyckte att informationen var tillräckligt tydlig.
    Fast ostguiden är lätt att förstå.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • moniques

Den kan ätas så länge den e varm

• La Lola
    moniques skrev 2008-07-09 14:31:16 följande:
    Den kan ätas så länge den e varm
    Den kan ätas som den är oxå ju.
    Se ostguiden (tänker inte lägga in samma länk en gång till).
Svar på tråden Mozzarella??