• Zondra

Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.

När jag födde min son, så hade narkosläkaren stora problem att få in nålen då han lade EDA'n. Efter 8 stick satt den på plats, och allt med förlossningen i sig gick hur bra som helst, men efteråt mådde jag extremt dåligt. Då läkaren av misstag hade stuckit hål på hjärnhinnan, så uppstod det ett läckage där. Därför fick jag lida i 10 dagar av något som kallas spinal huvudvärk. En huvudvärk som inte går att beskriva med ord. För en del går det över efter ett par dagar, men de flesta botas med ett ingrepp som kallas Bloodpatch. Jag fick lida i 10 dgr, och kunde inte ens ta hand om mitt eget barn.
    Nu tänkte jag höra med er:
    Skulle ni överväga på att testa EDA igen efter något sådant? Jag är lite orolig för min nästa förlossning, att det ska hända igen.
    Brukar förlossningen gå såpass mycket lättare andra gången, att det borde räcka med lustgas?
    Finns det någon som använt sig av någon annan bedövningsform som kan ge mig lite positiv info?
    kram, Zon

• Svar på tråden Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.
  • LoVe Me

Åhhh...

Hände mig precis samma sak när jag fick min första tös, och dom som INTE har upplevt en spinalhuvudvärk säger jag bara *Grattis!* till ...

MEN, med 2:an så tog jag  faktsikt samma bedövning igen, o det gick Bra

Visst hade jag det i bakhuvudet hur jag mådde första gången, men det gick som sagt bra.

(¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • Cia o krabaten

SYrran fick det, men akut mitt under förlossningen och blev då akutsnittad.
    Med andra valde hon att inte ta EDA alls.

• Zondra

Det var precis vad jag behövde höra. Tänkte iofs prata med barnmorskan om det här, men det dröjer ett tag tills jag ska dit och går o funderar här hemma över saker o ting....tex, Varför hade han svårt att sätta nålen? Berodde det på min rygg, mina kotor, min kropp på något vis, eller var han en dålig narkosläkare, eller hade jag bara allmän otur? Otur brukar mer betyda 1 dåligt stick...men 8? Förstår du hur jag tänker?
    Jag kan inte sluta undra om det hade med Mig att göra att det blev som det blev. Fick aldrig någon förklaring.

Hur var det för dig? Fick du en bloodpatch? Hur länge satt huvudvärken i?

Tack för svar

• minje

De stack mig också ett otal gånger vid EDA under min första förlossning. Min första forlossning var överhuvudtaget helt crazy, men UT kom han

Jag blev informerad av personalen om spinalhuvudvärken, och var sängliggande i 2 dygn på BB efter förlossningen för att slippa den. Rekommendationen var att ha ett jämnt tryck mellan punkteringen i ryggen och huvudet, och s a s hålla dem i samma höjd över marken. Jag gjorde yttepyttekorta besök på toa, och därefter rakt i säng. Det var urjobbigt, men jag slapp den i alla fall...

Men tvåan skippade jag EDAn, och det gick toppen ändå med lustgas och en liten lokalbedövning på slutet!

• blomman86

Jag gick igenom exakt samma som du. Narkosläkaren stack och stack och punkterade alla hinnorna. Kunde inte ta hand om mig själv eller Theo på 2 veckor. Den huvudvärken går inte att beskriva i ord + detta illamående.(Min nacke "ramlade" som om alla musklerna la av, var det samma för dig? Försvann efter ca 1 1/5 vecka) Nu är jag med barn igen och är lite orolig för att detta skall hända igen. Men jag tyckte att själva edan var bra när den väl satte igång, så jag tror att jag skall ta den igen om jag känner att det gör så ont som det gjorde förra gången, vilket det antagligen kommer att göra ;)
    Fick även sterila kvaddlar och det var värre en hela förlossningen så det rekomenderar jag inte.
    Bada funkade rätt bra på mig.
    Jag kommer även att prata med min BM om min rädsla för Edan och att det ska stå i min journal hur illa det gick första gången.
    Kram linda

• zummar

jag har haft spinalhuvudvärk, men av andra anledningar än just EDA, så jag vet att det inte är att leka med.

jag skulle iaf ta EDA igen, känns som att sannolikheten att det skulle bli lika illa en gång till med 8 felstick och punktering m läckage är ganska liten.

Sen kan du ju säkert säga att dom får ge sig om det börjar dra åt samma håll med klantiga narkosläkare som inte kan hitta rätt.
    det är väl också så att de inte ens ska punktera ända in i ryggmärgen när de lägger EDA!?

Du kan ju säga till innan att om det händer så vill du att dom gör en bloodpatch på dig på en gång så att du inte behöver bli berövad de första 10 dagarna med detta barn också...

nu har jag svamlat ihop ett långt svar..hope I make some sens=)

• minje

Felet som narkosläkaren gjorde med mig var dela alla dessa stick, men att han lade epiduralen för djupt, dvs spinalt istället för epiduralt.

• Zondra

Tack för alla svar :)

blomman86: Jag känner igen allt det som du beskriver. Att det gjorde vansinnigt ont ifrån ländryggen enda upp i huvudet, axlarna bar inte upp sig och man kände sig paralyserad av smärta.
    Det enda man kan göra med spinalhuvudvärk är att ligga ner raklång, för då gör det inte lika ont.

zummar: bra förslag, tack! Ska absolut säga till om bloodpatch efter, ifall det händer igen. Förstår inte varför jag inte fick det förra gången. Alla sköterskor på BB ville att jag skulle få en, de var upprörda faktiskt. Men läkaren ville inte. Jag fick ingen förklaring varför.

Tack tjejer :)

• Zondra

Aha! Minje, jag misstänkte att det var det som hände, att de stack spinalt istället för epiduralt, men när jag frågade fick jag inte förklarat mig särskilt bra (Jag mådde ju så dåligt), och fick inga raka svar.

• minje
    Zondra skrev 2008-07-06 23:35:50 följande:
    Aha! Minje, jag misstänkte att det var det som hände, att de stack spinalt istället för epiduralt, men när jag frågade fick jag inte förklarat mig särskilt bra (Jag mådde ju så dåligt), och fick inga raka svar.
    När han berättat om sin tabbe sa han också att det inte var farligt i sig. I vissa fall sätter man bedövningen just spinalt. Han upptäckte för övrigt att han satt den fel när hela min kropp, från bröstkorgen och nedåt domnade bort. Oerhört läskigt. Jag trodde först att jag blivit förlamad tills han kom med sin förklaring.
Svar på tråden Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.