• Zondra

Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.

När jag födde min son, så hade narkosläkaren stora problem att få in nålen då han lade EDA'n. Efter 8 stick satt den på plats, och allt med förlossningen i sig gick hur bra som helst, men efteråt mådde jag extremt dåligt. Då läkaren av misstag hade stuckit hål på hjärnhinnan, så uppstod det ett läckage där. Därför fick jag lida i 10 dagar av något som kallas spinal huvudvärk. En huvudvärk som inte går att beskriva med ord. För en del går det över efter ett par dagar, men de flesta botas med ett ingrepp som kallas Bloodpatch. Jag fick lida i 10 dgr, och kunde inte ens ta hand om mitt eget barn.
    Nu tänkte jag höra med er:
    Skulle ni överväga på att testa EDA igen efter något sådant? Jag är lite orolig för min nästa förlossning, att det ska hända igen.
    Brukar förlossningen gå såpass mycket lättare andra gången, att det borde räcka med lustgas?
    Finns det någon som använt sig av någon annan bedövningsform som kan ge mig lite positiv info?
    kram, Zon

• Svar på tråden Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.
  • twistedtofit

hos oss får man koffeindropp vid läckage. Bloodpatch vet jag inte hur ofta det ges.
    På tal om journaler får alla patienter gå igenom sin förlossningsjournal med barnmorskan innan man lämnar bb.

• minje
    twistedtofit skrev 2008-07-07 22:24:28 följande:
    hos oss får man koffeindropp vid läckage. Bloodpatch vet jag inte hur ofta det ges. På tal om journaler får alla patienter gå igenom sin förlossningsjournal med barnmorskan innan man lämnar bb.
    Apropå journal, visst är det så att alla får gå igenom sin journal, men frågan är hur många som spontant erbjuds detta. Vid komplikationer är det extra viktigt med information. Att jag dessutom gick ned till själva förlossningsrummet efteråt var en oerhört viktig del för att kunna sätta P och gå vidare.

Det intressanta var att journalen inte var fullständig. Vissa bitar hade utelämnats, vilket jag och min man kunde påtala och korrigera.
  • mandelblomma
    Svar på #22
    På vårat sjukhus har man den rutinen att alla erbjuds genomgång av förlossning innan man går hem.
    Tror faktiskt att det är så på de flesta sjukhus.
  • minje
    mandelblomma skrev 2008-07-07 22:40:22 följande:
    Svar på #22På vårat sjukhus har man den rutinen att alla erbjuds genomgång av förlossning innan man går hem.Tror faktiskt att det är så på de flesta sjukhus.
    Det låter toppen! ajg kan inte minnas att det funnits en automatik vad gäller det förfarandet. Och märkligt nog är jag förlöst båda gånger i ett stort universitetssjukhus. Kan ha fallit ur huvudet i förlossningsdimman, men jag kan faktiskt inte minnas att det ägde rum under min andra förlossning som var utan komplikationer.  Jag får spetsa öronen i november när det är dags igen
  • mandelblomma
    Svar på #24
    det kanske inte har den rutinen på ditt sjukhus?
    Jag trodde alla hade det, men kan så klart ha fel :)
  • LoVe Me

INte på Karlskoga heller

mandelblomma skrev 2008-07-07 22:48:41 följande:
    Svar på #24det kanske inte har den rutinen på ditt sjukhus?Jag trodde alla hade det, men kan så klart ha fel :)
    (¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • twistedtofit
    minje skrev 2008-07-07 22:38:50 följande:
    Apropå journal, visst är det så att alla får gå igenom sin journal, men frågan är hur många som spontant erbjuds detta. Vid komplikationer är det extra viktigt med information. Att jag dessutom gick ned till själva förlossningsrummet efteråt var en oerhört viktig del för att kunna sätta P och gå vidare. Det intressanta var att journalen inte var fullständig. Vissa bitar hade utelämnats, vilket jag och min man kunde påtala och korrigera.
    Det är rutin här att man går igenom journalen tillsammans med barnmorska. Jag kommer föda på ett litet sjukhus.
  • Zondra

Jag fick en kopia av min journal, men ingen genomgång av den. På min journal står det "komplikationer vid EDA. Spinalhuvudvärk 10 dgr".

Inte mycket info där inte.
    Nästa gång kommer jag vara mer noga med att få en genomgång, i alla fall om det tillstöter komplikationer.

• ullis83
    Zondra skrev 2008-07-08 20:46:21 följande:
    Jag fick en kopia av min journal, men ingen genomgång av den. På min journal står det "komplikationer vid EDA. Spinalhuvudvärk 10 dgr".Inte mycket info där inte.Nästa gång kommer jag vara mer noga med att få en genomgång, i alla fall om det tillstöter komplikationer.
    Hur kraftig huvudvärk hade du?Kunde du stå upp rakt? Jag förstår inte hur man kan få gå med huvudvärk i 10 dagar..fast mitt läckage var kanske värre än ditt
    Älskar mina pojkar så mycket
  • LoVe Me

Och i min står det INGET alls om detta

Och helt ärligt så  orkade jag inte just då ta tag i saker o ting..,men ska till MVC i sept ska höra med BM där om hon kan ordna fram HelA min journal.

Zondra skrev 2008-07-08 20:46:21 följande:
    Jag fick en kopia av min journal, men ingen genomgång av den. På min journal står det "komplikationer vid EDA. Spinalhuvudvärk 10 dgr".Inte mycket info där inte.Nästa gång kommer jag vara mer noga med att få en genomgång, i alla fall om det tillstöter komplikationer.
    (¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • TANKGIRL

Jag hade oxå problem vid min första förlossning.
    De stack mig i ryggen i 1 1/2 timme, men fick inte in slangen.
    Så det blev aldrig någon EDA utan lustgas
    Efter jag fött lillkillen kunde jag knappt resa mig, röra mig för jag fick så JÄVLA ont i ryggen. liam grät och jag kunde bara inte komma upp, i ca 2 veckor kände jag av det som världens grymmaste ischas i hela ryggen. Med 2an födde jag med lustgas utan att blinka, och nu om 2 veckor med 3an oxå.

• Zondra

Hur ont i huvudet hade jag? Jaa du...vet inte på en skala, men jag kunde inte stå upp nej. Fick försöka amma liggandes, men det gick inte bra alls. Fick ligga ner o pumpa mjölk, men fick inte ut så mycket.... min sambo bytte blöja osv när han var hos mig, annars fick sköterskorna hjälpa mig samt ta honom när han vaknade på nätterna. Jag dushade vi nåt tillfälle, men stod inte raklång precis, mer i böjd position. Det var hemskt, det kan jag lova dig.

• ullis83
    Zondra skrev 2008-07-10 16:28:56 följande:
    Hur ont i huvudet hade jag? Jaa du...vet inte på en skala, men jag kunde inte stå upp nej. Fick försöka amma liggandes, men det gick inte bra alls. Fick ligga ner o pumpa mjölk, men fick inte ut så mycket.... min sambo bytte blöja osv när han var hos mig, annars fick sköterskorna hjälpa mig samt ta honom när han vaknade på nätterna. Jag dushade vi nåt tillfälle, men stod inte raklång precis, mer i böjd position. Det var hemskt, det kan jag lova dig.
    Jag fattar inte hur dom kunde låta dig gå så länge...hoppas det går bättre nästa gång
    Älskar mina pojkar så mycket
  • Skakis

Jag har migrän ganska ofta och detta fick mig att helt välja bort EDA. Jag vill inte riskera att få så ont i huvudet under så lång tid så valet blev enkelt. Båda mina barn är födda utan EDA och det har gått toppen. Öva dig på att andas istället så ska du se att det går toppen ändå!

Svar på tråden Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.