• Zondra

Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.

När jag födde min son, så hade narkosläkaren stora problem att få in nålen då han lade EDA'n. Efter 8 stick satt den på plats, och allt med förlossningen i sig gick hur bra som helst, men efteråt mådde jag extremt dåligt. Då läkaren av misstag hade stuckit hål på hjärnhinnan, så uppstod det ett läckage där. Därför fick jag lida i 10 dagar av något som kallas spinal huvudvärk. En huvudvärk som inte går att beskriva med ord. För en del går det över efter ett par dagar, men de flesta botas med ett ingrepp som kallas Bloodpatch. Jag fick lida i 10 dgr, och kunde inte ens ta hand om mitt eget barn.
    Nu tänkte jag höra med er:
    Skulle ni överväga på att testa EDA igen efter något sådant? Jag är lite orolig för min nästa förlossning, att det ska hända igen.
    Brukar förlossningen gå såpass mycket lättare andra gången, att det borde räcka med lustgas?
    Finns det någon som använt sig av någon annan bedövningsform som kan ge mig lite positiv info?
    kram, Zon

• Svar på tråden Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.
  • Zondra

Jag kände att han stack fel, eftersom det gick "stötar" genom hela kroppen för varje stick. Går att jämnföra med när man slår i armbågen i nånting och för en stöt
    Däremot reagerade jag inte nämnvärt på det, eftersom jag hade så ihållande värkar just då och hade annat att tänka på )
    Skönt för dig att läkaren förklarade i alla fall. Jag fick ingen förklaring. Under all kritik tycker jag.

• minje
    Zondra skrev 2008-07-06 23:43:40 följande:
    Jag kände att han stack fel, eftersom det gick "stötar" genom hela kroppen för varje stick. Går att jämnföra med när man slår i armbågen i nånting och för en stöt Däremot reagerade jag inte nämnvärt på det, eftersom jag hade så ihållande värkar just då och hade annat att tänka på )Skönt för dig att läkaren förklarade i alla fall. Jag fick ingen förklaring. Under all kritik tycker jag.
    Det är verkligen under all kritik!
    Innan jag åkte hem från BB bad jag att få komma till förlossningsavdelningen, se rummet och gå igenom journalen med den ansvariga barnmorskan. Jag behövde göra det för att kunna släppa hela den värdelösa upplevelsen som min första förlossning var. 

Jag arbetar själv som psykolog, och för själv journal. Jag informerade om detta i samband med att jag bad att få göra genomgången, och jag inbillar mig i alla fall att det var en stark anledning till att de gick mig till mötes.

Det är trist att man skall behöva strida för att få information, och hemskt att alla inte har samma möjlighet till korrekt bemötande i vården.
  • blomman86

Narkosläkaren ville ge mig en bloodpatch, men sa också att risken fanns att det kunde sticka fel igen, och då skulle jag få må samma om inte värre i två veckor till. Så jag vågade inte just då pga av risken. Jag ville ju bara kunna stå upp och kunna ta hand om mitt barn som jag inte ens fått chansen att lära känna ordentligt.

• Stora syster
    blomman86 skrev 2008-07-07 19:28:06 följande:
    Narkosläkaren ville ge mig en bloodpatch, men sa också att risken fanns att det kunde sticka fel igen, och då skulle jag få må samma om inte värre i två veckor till. Så jag vågade inte just då pga av risken. Jag ville ju bara kunna stå upp och kunna ta hand om mitt barn som jag inte ens fått chansen att lära känna ordentligt.
    Måste fråga, vad e bloodpatch?
  • LoVe Me

Bloodpatch vet jag inte?  men jag fick 2 påsar blod.
    Kändes det som om tåget kört över mig.
    jag var skitnervös över det...hiv o allt...fjantigt kanske men dom lyckade övertala mig, jodå, dom tyckte att jag vart lite rosigare på kinderna men bra var jag inte.

Låg 5 dar i sängen, tog mig ingenstans, och det var så ledsamt allt, första barnet, slutade i akut ks, sen kunde jag inte ta hand om henne...
    Tog lång tid innan jag kunde känna att hon var "min"...

Zondra skrev 2008-07-06 23:24:07 följande:
    Det var precis vad jag behövde höra. Tänkte iofs prata med barnmorskan om det här, men det dröjer ett tag tills jag ska dit och går o funderar här hemma över saker o ting....tex, Varför hade han svårt att sätta nålen? Berodde det på min rygg, mina kotor, min kropp på något vis, eller var han en dålig narkosläkare, eller hade jag bara allmän otur? Otur brukar mer betyda 1 dåligt stick...men 8? Förstår du hur jag tänker?Jag kan inte sluta undra om det hade med Mig att göra att det blev som det blev. Fick aldrig någon förklaring.Hur var det för dig? Fick du en bloodpatch? Hur länge satt huvudvärken i?Tack för svar
    (¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • Zondra

jag vet inte exakt hur det går till, men man kan nog förklara det så att Läkaren tar ditt blod, går sedan in igen på samma ställe som han la EDAn och "täpper till" hålet/läckaget. Ungefär så. Efter vad sjuksköterskorna sa till mig, så är det vanligast att dom lägger bloodpatch, och patienten blir frisk direkt. Jag fick aldrig det erbjudandet. Vad det gäller risker med ingreppet vet jag ingenting om, men det kan nog vara som blomman86 säger. Det finns ju risker med de flesta ingrepp.

• ullis83

Jag skulle ALDRIG ta eda igen...bloodpatchen var ju nästan värre än förlossningen

Älskar mina pojkar så mycket
  • lieh

Jag fick också spinalhuvudvärk efter mitt snitt. Tog tre dagar innan bm lyssnade på mig när jag klagade över huvudvärken. Narkosläkaren tillkallades och jag fick ligga med coffeindropp i två omgångar.

Bara jag som fått den behandlingen?

• Zondra

jag fick en stor termos kaffe på mitt rum, varje dag - men drack inte så mycket. Hur sugen är man? Koffein tabletter + panodil+ diklofenak. Ingenting hjälpte.

ullis83, har du fått en bloodpatch? Snälla berätta hur det gick till.
    Kram

• ullis83
    Zondra skrev 2008-07-07 21:47:26 följande:
    jag fick en stor termos kaffe på mitt rum, varje dag - men drack inte så mycket. Hur sugen är man? Koffein tabletter + panodil+ diklofenak. Ingenting hjälpte.ullis83, har du fått en bloodpatch? Snälla berätta hur det gick till.Kram
    Dom lägger först samma lokalbedövning som dom gör innan dom lägger EDA..sen tar dom blod från en ven i armen på dig och lägger som en liten "lapp" över själva hålet som läcker.

Extremt obehagligt..värsta av allt var att bedövningen inte ens var värt det,så jag låg där med huvudvärk i två dagar innan dom gjorde nåt
    Älskar mina pojkar så mycket
Svar på tråden Spinalhuvudvärk efter Epiduralen.