• Gullfina

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 7

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/gullfina/gallery/phpkzyzi2.png

OBS!!

Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tråd nr 6:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m31372057.html

Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m31610728.html

Bloggtråd för "Vita Hem" & "Shabby Chic" :
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

Internetshopping Sverige A-K
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351080.html

Internetshopping Sverige L-Z
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351227.html

Internetshopping Utlandet
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33152208.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 7
  • libero

Oh vad trött jag blev på FL igår. skrev 2 långa inlägg och kommenterade massor och så bara åkte jag ut när jag skulle posta. Nu har jag ju glömt vad jag skrev.

Tjenixen!
    Jag har ingen erfarenhet av nya matsalsbord. Vi har ärvt vårt. Det var en snickare som gjorde det till min mormor och morfar när de gifte sig. Byter aldrig ut det även om det är för litet för oss. Bild finns tror jag i galleriet på hela möblemanget.

LCroft!
    Jag blev trött bara jag läste dina inlägg.
    Ta det lugnt vännen! Kram

Vi har just börjat att måla vårt hus. Skulle önska just nu att vi bodde i ett litet torp och inte vårt jättehus. Men jag ser fram emot när dte blir färdigt.

Nu ska jag skutsa stora tjejen på ridläger
    Ha en bra dag allihopa

• Hjorthan
    tjenixen skrev 2008-08-12 23:00:49 följande:
    Jo, vi har under årens lopp i stort sett bara köpt möbler via blocket eller hos en lokal möbelhandlare. Vi är sällan till Ikea och Mio har jag tappat sugen att åka till. Hittar sällan något där och så är de så himlans dyra.  Den lokala affären var tidigare med i EM men är nu fristående. Helt ok sortiment och priser på vissa saker men andra är urk. men så är det ju i stort sett överallt:) Vi har sett ett bord och stolar där med men väntar på att de ska ha ett grupp-pris eller i alla fall sätta ner det för det är så hiskeligt dyrt just nu. Annars har de och flera andra möbelaffären grupp-pris på 6 stolar och bord men det är oftast oljad ek och i flera fall även sådana där stolar i hel eller halvskinn:( Vill inte ha det. Men det är bara att hålla frustrationen nere och ögonen öppna:)
    Ok! Vad trist att era lokala möbelhandlare inte är som de vi har runt omkring oss. Vi har en kanon i Ekeby där vi handlat en hel del, de har allt från lyxmöbler med orimliga priser, till möbler för oss "normala".
  • Hjorthan
    libero skrev 2008-08-13 07:15:32 följande:
    Oh vad trött jag blev på FL igår. skrev 2 långa inlägg och kommenterade massor och så bara åkte jag ut när jag skulle posta. Nu har jag ju glömt vad jag skrev.Tjenixen!Jag har ingen erfarenhet av nya matsalsbord. Vi har ärvt vårt. Det var en snickare som gjorde det till min mormor och morfar när de gifte sig. Byter aldrig ut det även om det är för litet för oss. Bild finns tror jag i galleriet på hela möblemanget.LCroft!Jag blev trött bara jag läste dina inlägg.Ta det lugnt vännen! KramVi har just börjat att måla vårt hus. Skulle önska just nu att vi bodde i ett litet torp och inte vårt jättehus. Men jag ser fram emot när dte blir färdigt.Nu ska jag skutsa stora tjejen på ridlägerHa en bra dag allihopa
    Jag kan lova att jag blir avis när jag läser om ditt jättehus! Jag vill också ha ett stort hus, trots all städning. Våra 168 kvm är utnyttjade till minsta millimetern, och fortfarande har jag så många drömmar om saker jag skulle vilja ha. Och så skulle jag vilja ha ett hus med lite vinklar och vrår, inte vår avlånga 70-tals låda. Ack så funktionell men fy så tråkig! Jag vet, jag är gnällig idag!
  • LCroft

Tack tjejer!

libero: Ja vi har fått klart målat vårt hus och jag är glad att jag behövde bara titta på, hade vår kompis som är målare att måla det mesta, mannen hjälpte till lite här och där. Märktes nog att det gick snabbt när det var en målare som gjorde jobbet.

Mannen har tagit lite extra ledigt för att renovera vår bastu. Kommer nog en byggare och gör det men mannen litar inte på att det ska bli gjort så fort som det är lovat så han har garderat sig och bestämt sig för att vara med och bygga

tjenixen: Ha is i magen så ska du se att det perfekta bordet dyker upp förr eller senare.

• Hjorthan

Sista inlägget från min nu på morgonen, jag lovar!
    Om en liten, liten stund ska jag, maken, Cajsa och mina föräldrar ut på vår årliga sommartur till Österlen. Vi ska till Kivik och fylla upp förråden med juice, cider, kräm och kanske nått annat gott. Vi vet fortfarande inte riktigt vilken väg vi ska ta idag, vi brukar köra till Kivik så vi är där lite innan lunch, handla på musteriet och sen kör till Kiviks hamn och äter stekt sill på Buhres fisk (absolut godaste stekta sillen i Skåne!). Och sen kör vi en liten runda, för att hamna på Alunbrukets kaffestuga i Andrarum, för att där avnjuta deras chokladkaka. Men idag har vi tänkt oss göra något annat, vet dock inte vad än.

Nu ringer mamma på dörren, hej så länge!

• tjenixen
    Hjorthan skrev 2008-08-13 08:16:34 följande:
    Ok! Vad trist att era lokala möbelhandlare inte är som de vi har runt omkring oss. Vi har en kanon i Ekeby där vi handlat en hel del, de har allt från lyxmöbler med orimliga priser, till möbler för oss "normala".
    men hmm det var väl så jag skrev att vår är med? Att de har olika möbler allt från billigare till dyrare möbler men att just de olika matbord + stolar som vi gillar inte var av de billigare sorterna men att det fanns en hel del billiga matgrupper, runt 5-6000kr men då i oljad ek vilket vi inte vill ha. Jag gillar däremot inte Mio som har dyra möbler och inte alltid så ok kvalitet i förhållande till summa de vill ha. Det jag menade med urk var att vissa priser är ju hög och man undrar varför men det är ju så överallt att det finns billigare och dyrare saker.
    Så jo, vår lokala handlare är helt ok men vi har ändå inte hittat något i vår stil där ännu.

Hjortan: avpropå gnällig (du skrev att du kände dig gnällig när du beskrev ert hus) man FÅR vara gnällig här för annars hade ni kunnat slänga ut mig för längesedan ju:) Känner mig som värsta småungen som gnäller över småsaker ibland.

Nu ska jag gå och göra tårta för vår lillfisa fyller 6 år i dag och vi har firat henne på morgonen nu med sång och paket. Gästerna kommer ikväll och på lördag.
  • zandrisen

Tjenixen, förstår dig så väl, höll ju på aslänge och letade köksmöbler när vi skulle till att flytta. Köpte ju till slut gruppen "Björknäs" genom "sommarlagret" på Blocket (som även säljer Muslis önskegrupp) och när vi väl fick hem det så var vi nöjda, bilder finns i galleriet och i bloggen om du inte sett det förr. Kollarde "sommarlagret" nyss, och då hade dom inte just "björknäs" längre, men det är ju höst nu och dom brukar lägga upp en massa matgrupper när de tar bort alla utemöbler, så det kanske dyker upp nåt då? Billigt var det iaf, betalade lite över 4000:- och har bord och stolar för 8 pers! Och sen har vi dom dynorna du länkade till, passar skitbra!

LCroft, åååååh va dryyyygt!

Libero, har också et jätehus, men vi har puts. Kommer dock att ta bort det och lägga träpanel nån gång i framtiden, men det får fan vänta, hahahaha...

Igår var jag och fick mina kortisonsprutor, så nu hoppas jag på att bli människa snart igen. Igår gjorde det extra ont, däckade faktiskt av när han satte andra sprutan (av 4)) Har aldrig hänt förr, men jag hoppas att det innebär att han satte den på exakt rätt ställe, och att det funkar extra länge

• Mettan69

Libero. Visst är det tråkigt att måla. Vi byter panel på vårat hus så det blir en del att måla. Värst är andra gången. Men jag är jättenöjd när det är klart. Skall ni byta färg eller behålla den ni har?

Hjorthan. Åååh. Nu blev jag så där missfärgat grön i ansiktet. Älskar österlen trots att jag bara varit där en gång. Så vackert och mysigt.

Tjenixen. Vist är det tråkigt när man inte hittar det man vill ha. Äntligen så skall man få köpa nya möbler och så hittar man det inte. Det är ju inte som att köpa en ny tröja direkt.

• tjenixen

Till Alla:
    Tack alla goa för att ni orkar lyssna på mitt gnäll och komma med förslag på köksmöbler. Ni är guld värda allihop och om ni var här skulle ni få en stor gruppkram.

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 7