VeraVera skrev 2008-07-08 11:35:06 följande:
Jag sa till och som jag skrev i början så tog jag även hela tiden bort hunden och sa även till hunden att lägga av. Så ne ja behöver inte skylla mig själv...
Jag förstår inte grejen, TS. Om du nu stör dig så fruktansvärt mycket på händelsen, varför lät du då hunden stå och slicka på dottern i hela 10 minuter? Hunden är ju valp, valpar slickar på allt och alla om man inte håller i dom typ. Stora hundar blir ju vuxna senare än små hundar. Säg åt ägarna istället, valpen förstår ju inte vad du vill. Och vissa ägare är bara lite trögare och behöver TALAS till :P, och inte bara att man buttar bort deras hund om och om igen. Valpen trodde nog bara att du ville leka eftersom den kom tillbaka hela tiden :P
Tänk bara på att din dotter nu tar in allt och gör som du. Om du visar rädsla eller hat eller dylikt mot något när hon är där så gör hon likadant. Vill du att hon ska tycka illa om djur? Jag har alltid låtit min dotter skapa sin egen uppfattning om saker. Jag är livrädd för spindlar, men jag har aldrig visat det. Om det kommit en spindel så har jag hållit masken och bara sagt lugnt "ja titta, en spindel" och sen ropat på min stora starka mamma som kommer och släpper ut den :P
Du är ju din dotters stora idol, hon vill ju vara och göra precis som du.
Hon kanske inte är van vid pälsdjur, men mitt råd är då att göra henne van :) Barn som är uppvuxna med djur eller lär sig respektera och behandla djur rätt blir, som jag tycker, väldigt kärleksfulla och snälla barn. Oftast sådana som inte mobbas :) Om du är rädd för allergi så vet du ju nu att hon inte är allergisk mot hundpäls :) Du kan ju börja ta henne till en bondgård eller typ 4-H, där finns det ju massor av häftiga djur som barnen får hälsa på :)
Jag förstår dig att du inte gillar när hundar slickar, det gör inte jag heller även om jag är uppvuxen med massa hundar och har flera stycken nu också. Det går väl bra när man kommer hem, att dom får säga hej, men sen får det vara nog. Min dotter blir helt salig av lycka om en hund slickar henne i ansiktet, för som hon själv säger "han tycker om mig!". Men det är bara våra hundar som får göra det, som jag har haft koll på vart tungan har varit! Lyckligtvis så blir hundars mun steril efter 2 minuter tror jag det var eller kanske bara en minut. Kan vara bra att veta ;)