Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?
Ni som har testat tygblöjor - hur har det gått för er?
Skriv ner era erfarenheter, positiva som negativa!
Tips, råd, varningar - allt är välkommet i denna tråd!
Ni som har testat tygblöjor - hur har det gått för er?
Skriv ner era erfarenheter, positiva som negativa!
Tips, råd, varningar - allt är välkommet i denna tråd!
Vi använder tygblöjor till vår son! Har gjort det hela tiden sen han föddes, och det har funkat jättebra!
Vi använder allt-i-ett blöjor, vilket innebär att hela blöjan sitter ihop, man behöver ingen separat ytterbyxa... Har köpt våra på Imse Vimse. De är lite dyrare, men det är det värt!
Brukar använda vanliga engångsblöjor om vi ska iväg nånstans, för att slippa förvara en kissig/bajsig blöja i skötväskan... Och även på natten.
Visst behöver man tvätta dem och så, men jag tycker faktiskt inte det är så mycket extra jobb! Barnkläderna behöver ändå tvättas, så enda skillnaden är att maskinen blir full! Lite beroende på hur avloppet och tvättmaskinen är så kan det bli en svag urindoft i tvättutrymmet, det är förstås en nackdel... Om vi stänger vår tvättmaskin så luktar det inte, och det luktar ej heller om övrig tvätt.
Om vi använder vanliga engångsblöjor på sonen några dagar i sträck, så blir han mer röd än med tygblöjorna! Det sägs också vara lättare att vänja av med blöjan om man använder tygblöjor eftersom barnet känner när det blir blött, dagens vanliga blöjor är så torra att det blir för bekvämt...
Vet inte mer vad jag ska skriva, fråga hellre om det är nåt du undrar!
Det har fungerat betydligt bättre än vad jag trodde från början! Många rynkar på näsan och vill inte prova då man tror att det bara handlar om blöta tygtrasor som blir till tvättberg. Men med småbarn i huset tvättar jag oavbrutet iaf, så då gör den extra maskinen tvätt varken till eller från för min del.
Har en hink med tygblöjor och en med "sopor", dvs de engångsblöjorna vi använder. Sophinken stinker medan tvätthinken kan lukta en aning just innan jag lägger in dem i tvättmaskinen. (Tvättar ungefär var tredje dag).
Det gäller att hitta det system som passar ens behov. För en del är vikblöjor absolut bäst, medan den andra vill ha enbart pocket-blöjor. Man får utgå från barnet, tvätt/torkmöjligheter, samt plånbok.
Enda varningen är att det är enormt beroendeframkallande så att man gärna köper på sig alla möjliga varianter. En tygblöja som du inte är nöjd med går alltid att sälja vidare, försök det med en engångsblöja
Det funkar jättebra!
Vi använder vikblöjor med en tillhörande byxa över.
funkar hur bra som helst! Vi använder tygblöjor från imsevimse, inte all in one eller vikblöjor utan dom "vanliga".
Visst blir det en hel del tvätta men som det nämdes tidigare så tvättar man juh alltid mycket med småbarn. Jag tvättar mina underkläder tillsammans med tygblöjorna så det innebär att vi aldrig har lortiga underkläder.
En possetiv grej är att man alltid har blöjor hemma. det underlättar ju när man handlar. Aldrig behöver vi släpa hem blöjor från affären. Vi anväder aldrig engångsblöjor. Vi lägger bara dom använda blöjorna i en påse när vi går bort. Än så länge bajsar han bara bröstmjölksbajs så det luktar inte så farligt.
rekomenderar tygblöjor till ALLA! Sparar så mycket pengar och klimatet tar mindre skada.
Hej! Jag har en massa tygblöjor som är så mjuka och goa och vi har använt dom till allt möjligt (torka dregel, kräkor m.m.) men vi har aldrig testat dom som just blöjor. Hur sätter man på den? och fäster dom, knyter man?
Härligt att höra att ni är så positiva!
Jag har en uppsättning vikblöjor och några formsydda hemma som jag tänkte försöka med när bebisen kommer.
Hur gör ni på nätterna? Några använder engångs då läste jag. Ni som använder tygblöjor - behöver ni byta på natten?
Har ni inga problem med läckage under dagarna?
Jempa L: vad tycker du om skillnaden mellan pocketblöjor, vikblöjor, formsydda blöjor och allt vad det nu finns? Handlar det bara om pris, eller finns det andra skillnader också?
Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:50:44 följande:
Jag blir så glad Alla säger att det är så jobbigt med tygisar...
Någon som har provat inlägg för att göra tygblöjorna lite torrare över natten? Stay dry tror jag de heter.
Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:50:44 följande:
Vi har använt tygblöjor för vår snart 6 månaders sen han var ca 1 månad. Vet egentligen inte varför vi inte började från början.. Jag använder all in one blöjor, och tygtrasor med plastfodral. Då han blev större och började kissa mera, så klippte jag ut inlägg i fleece att lägga på. Använde Imsevimses inlägg som mall. Nu hålls det torrt och fint! Nu när han har börjat äta fast mat, så är det mycket lättare att tvätta också. Man tömmer bara fleeceinlägget i toaletten.
Jag tvättar ungefär var annan eller var tredje dag. Visst luktar det ganska illa om blöjhinken, men det är ju bara då man öppnar locket och sätter in blöjorna i tvättmaskinen. Jag brukar tvätta blöjorna i 60 grader, men nån gång emellanåt kan det löna sig att tvätta dom i 90 grader. Kanske inte så ekonomiskt och ekologiskt, men då blir blöjorna riktigt rena och tvättmaskinen med.
Vi använder engångsblöja på natten och vid längre resor.
Väldigt ekonomiskt är det också, speciellt då jag köpte all in one blöjorna begagnat av en arbetskamrat. Vi har ca 20 stycken sådana och ca 15 trasor. Räcker riktigt bra, och då tvättar jag som sagt var annan eller var tredje dag.
Sofi 79 skrev 2008-07-08 09:03:39 följande: