• Sofi 79

Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?

Ni som har testat tygblöjor - hur har det gått för er?
    Skriv ner era erfarenheter, positiva som negativa!
    Tips, råd, varningar - allt är välkommet i denna tråd!

• Svar på tråden Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?
  • skorpiona

Vi använder tygblöjor till vår son! Har gjort det hela tiden sen han föddes, och det har funkat jättebra!

Vi använder allt-i-ett blöjor, vilket innebär att hela blöjan sitter ihop, man behöver ingen separat ytterbyxa... Har köpt våra på Imse Vimse. De är lite dyrare, men det är det värt!

Brukar använda vanliga engångsblöjor om vi ska iväg nånstans, för att slippa förvara en kissig/bajsig blöja i skötväskan... Och även på natten.

Visst behöver man tvätta dem och så, men jag tycker faktiskt inte det är så mycket extra jobb! Barnkläderna behöver ändå tvättas, så enda skillnaden är att maskinen blir full! Lite beroende på hur avloppet och tvättmaskinen är så kan det bli en svag urindoft i tvättutrymmet, det är förstås en nackdel... Om vi stänger vår tvättmaskin så luktar det inte, och det luktar ej heller om övrig tvätt.

Om vi använder vanliga engångsblöjor på sonen några dagar i sträck, så blir han mer röd än med tygblöjorna! Det sägs också vara lättare att vänja av med blöjan om man använder tygblöjor eftersom barnet känner när det blir blött, dagens vanliga blöjor är så torra att det blir för bekvämt...

Vet inte mer vad jag ska skriva, fråga hellre om det är nåt du undrar!

• Jempa L

Det har fungerat betydligt bättre än vad jag trodde från början! Många rynkar på näsan och vill inte prova då man tror att det bara handlar om blöta tygtrasor som blir till tvättberg. Men med småbarn i huset tvättar jag oavbrutet iaf, så då gör den extra maskinen tvätt varken till eller från för min del.

Har en hink med tygblöjor och en med "sopor", dvs de engångsblöjorna vi använder. Sophinken stinker medan tvätthinken kan lukta en aning just innan jag lägger in dem i tvättmaskinen. (Tvättar ungefär var tredje dag).

Det gäller att hitta det system som passar ens behov. För en del är vikblöjor absolut bäst, medan den andra vill ha enbart pocket-blöjor. Man får utgå från barnet, tvätt/torkmöjligheter, samt plånbok.
    Enda varningen är att det är enormt beroendeframkallande så att man gärna köper på sig alla möjliga varianterCool. En tygblöja som du inte är nöjd med går alltid att sälja vidare, försök det med en engångsblöja

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • MsBeauty

Det funkar jättebra!
    Vi använder vikblöjor med en tillhörande byxa över.

• Mylie

funkar hur bra som helst! Vi använder tygblöjor från imsevimse, inte all in one eller vikblöjor utan dom "vanliga".
    Visst blir det en hel del tvätta men som det nämdes tidigare så tvättar man juh alltid mycket med småbarn. Jag tvättar mina underkläder tillsammans med tygblöjorna så det innebär att vi aldrig har lortiga underkläder.
    En possetiv grej är att man alltid har blöjor hemma. det underlättar ju när man handlar. Aldrig behöver vi släpa hem blöjor från affären. Vi anväder aldrig engångsblöjor. Vi lägger bara dom använda blöjorna i en påse när vi går bort. Än så länge bajsar han bara bröstmjölksbajs så det luktar inte så farligt.

rekomenderar tygblöjor till ALLA! Sparar så mycket pengar och klimatet tar mindre skada.

• skorpiona
    Mylie skrev 2008-07-07 18:55:52 följande:
    Vi anväder aldrig engångsblöjor. Vi lägger bara dom använda blöjorna i en påse när vi går bort. Än så länge bajsar han bara bröstmjölksbajs så det luktar inte så farligt.
    Så gjorde vi också från början, men jag glömde alltid påsarna i skötväskan, och då luktade det INTE gott sen..! Så det beror lite på hur glömsk man är, men jag rekommenderar engångsblöjor när man är borta...
  • trunken81

Hej! Jag har en massa tygblöjor som är så mjuka och goa och vi har använt dom till allt möjligt (torka dregel, kräkor m.m.) men vi har aldrig testat dom som just blöjor. Hur sätter man på den? och fäster dom, knyter man?

• Jempa L
    trunken81 skrev 2008-07-07 21:04:28 följande:
    Hej! Jag har en massa tygblöjor som är så mjuka och goa och vi har använt dom till allt möjligt (torka dregel, kräkor m.m.) men vi har aldrig testat dom som just blöjor. Hur sätter man på den? och fäster dom, knyter man?
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m33687205.html Kika in i tygblöje-tråden. I första inlägget finns det en hel del länkar med tips på olika vikningar. Är det vanliga "kvadratiska" dukar du har? Isf kör man trekantsvikningen till mindre barn och sk limpvikning till ett större. Du har antingen en "snappi", en liten plastmojäng som man fäster blöjan med innan man sätter en ytterbyxa över, eller så håller enbart ytterbyxan allt på plats. Snappi funkar bra till rutvävda vikisar och frotté, men inget vidare på flanell tyvärr.
  • Sofi 79

Härligt att höra att ni är så positiva!
    Jag har en uppsättning vikblöjor och några formsydda hemma som jag tänkte försöka med när bebisen kommer.
    Hur gör ni på nätterna? Några använder engångs då läste jag. Ni som använder tygblöjor - behöver ni byta på natten?
    Har ni inga problem med läckage under dagarna?

• Sofi 79

Jempa L: vad tycker du om skillnaden mellan pocketblöjor, vikblöjor, formsydda blöjor och allt vad det nu finns? Handlar det bara om pris, eller finns det andra skillnader också?

• skorpiona

Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:50:44 följande:

Härligt att höra att ni är så positiva! Jag har en uppsättning vikblöjor och några formsydda hemma som jag tänkte försöka med när bebisen kommer.Hur gör ni på nätterna? Några använder engångs då läste jag. Ni som använder tygblöjor - behöver ni byta på natten?Har ni inga problem med läckage under dagarna?
    Vi BEHÖVER egentligen inte byta om vi skulle använda tygblöjor på natten... Inte för läckagets skull iaf, men med tygblöjor så är det ju mer fukt mot huden och vi vill inte han ska ligga i fuktig blöja hela natten, tror han sover lite sämre då... Men i framtiden när han ska bli torr på natten, så kan det ju vara en bra idé att använda tygblöjor på natten just därför!

Våra tygblöjor läcker absolut inte på dagen! Håller bättre än engångs faktiskt! Känns som urinen fördelas bättre i tygblöjan, i engångs kapslas det ju in där det kommer... När han bajsar i engångs så trycks det ofta upp på ryggen, och ibland behöver man byta body. Men med tygblöjorna blir det inte så eftersom det är en kant upptill som håller bajset på plats!
  • Sofi 79

Jag blir så glad Alla säger att det är så jobbigt med tygisar...

Någon som har provat inlägg för att göra tygblöjorna lite torrare över natten? Stay dry tror jag de heter.

• höstglädje

Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:50:44 följande:

Hur gör ni på nätterna? Några använder engångs då läste jag. Ni som använder tygblöjor - behöver ni byta på natten?
    Vi använder tygblöjor till sonen på 8 månader. Alltid på dagtid men på natten har vi testat oss fram. När sonen var liten så ammade han var 3 timme (sån cirka) på natten och bajsade gärna efteråt så då behövde vi alltid byta blöja och då körde vi formsydda blöjor på natten. Inte vikblöjor då det var svårare att få till i halvmörkret. När sonen sen blev runt 5 månader och sov längre perioder, ammade på natten men inte vaknade till så fungerade det bäst för oss med engångsblöjor, men nu kissar han mindre på natten och det kanske snart är dags att testa tyg på natten igen.
    Som sagt, testa dig fram till det som fungerar bäst för er så kommer du att trivas gott med tygblöjor!
    Skillnaden i blöjor... Vikblöjor tyckte jag var väldigt bra när sonen var liten och man bytte ofta, billiga, lätta att tvätta och torka och enkla att använda. Hade dock en del formsydda som jag använde till natten och när vi skulle iväg, enklare att ha i skötväskan.
    När sonen blev runt 5 månader så behövde vi nya större och köpte då pocketblöjor. Använder vikblöjor ibland när det är tvättdags men svårare att få på då han inte ligger still längre. Nu vid 8 månader så har vi rispapper i blöjan då bajset blivit fast, bara kasta rispappret i toan så är blöjan inte så äcklig. När bebisen är liten och bara får mjölk är bajset så löst att det inte äre något problem heller men det var en övergångsperiod som jag var rätt less på tygisar men det har nu gått över.
  • lottsan

Vi har använt tygblöjor för vår snart 6 månaders sen han var ca 1 månad. Vet egentligen inte varför vi inte började från början.. Jag använder all in one blöjor, och tygtrasor med plastfodral. Då han blev större och började kissa mera, så klippte jag ut inlägg i fleece att lägga på. Använde Imsevimses inlägg som mall. Nu hålls det torrt och fint! Nu när han har börjat äta fast mat, så är det mycket lättare att tvätta också. Man tömmer bara fleeceinlägget i toaletten.

Jag tvättar ungefär var annan eller var tredje dag. Visst luktar det ganska illa om blöjhinken, men det är ju bara då man öppnar locket och sätter in blöjorna i tvättmaskinen. Jag brukar tvätta blöjorna i 60 grader, men nån gång emellanåt kan det löna sig att tvätta dom i 90 grader. Kanske inte så ekonomiskt och ekologiskt, men då blir blöjorna riktigt rena och tvättmaskinen med.

Vi använder engångsblöja på natten och vid längre resor.

Väldigt ekonomiskt är det också, speciellt då jag köpte all in one blöjorna begagnat av en arbetskamrat. Vi har ca 20 stycken sådana och ca 15 trasor. Räcker riktigt bra, och då tvättar jag som sagt var annan eller var tredje dag.

• höstglädje

Sofi 79 skrev 2008-07-08 09:03:39 följande:

Jag blir så glad Alla säger att det är så jobbigt med tygisar...Någon som har provat inlägg för att göra tygblöjorna lite torrare över natten? Stay dry tror jag de heter.
    Har inte testat det men har du pocketblöjor så är det en ficka som du stoppar in tyginlägget i och där kan du välja hur mycket inlägg du vill ha. Till natten kan man ju stoppa in mer inlägg än på dagtid om du förstår.
  • Jempa L
    Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:52:18 följande:
    Jempa L: vad tycker du om skillnaden mellan pocketblöjor, vikblöjor, formsydda blöjor och allt vad det nu finns? Handlar det bara om pris, eller finns det andra skillnader också?
    Största skillnaden är ju att i pockets känner inte barnet på samma sätt att det blir blött. Vilket har både för och nackdelar förstås. När lillskrutt var ytte-bebis (nåja, 4330) så använde vi mest vikblöjorna iom att de byttes var 10:e minut kändes det som. I dagsläget (4 månader) så använder vi formsydda med en separat ytterbyxa. Det funkar jättebra, men om hon ska sova en längre stund så sätter jag på antingen en engångsblöja för natten eller en pocket med fleeceinsida om hon ska sova på dagen. Hon sov hela nätter från det att hon var 6 veckor gammal, så jag har bara bytt enstaka gånger på nätterna. Kör engångs på natten för att inte störa hennes nattsömn, eller ibland en välfylld pocket.
    Jag anser att tygblöjor är trevligare än engångsblöjor, helt klart!

Vet du hur dina blöjor ser ut inuti?Superabsorbenter i närbild.
Svar på tråden Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?