• Jempa L

Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?

Det har fungerat betydligt bättre än vad jag trodde från början! Många rynkar på näsan och vill inte prova då man tror att det bara handlar om blöta tygtrasor som blir till tvättberg. Men med småbarn i huset tvättar jag oavbrutet iaf, så då gör den extra maskinen tvätt varken till eller från för min del.

Har en hink med tygblöjor och en med "sopor", dvs de engångsblöjorna vi använder. Sophinken stinker medan tvätthinken kan lukta en aning just innan jag lägger in dem i tvättmaskinen. (Tvättar ungefär var tredje dag).

Det gäller att hitta det system som passar ens behov. För en del är vikblöjor absolut bäst, medan den andra vill ha enbart pocket-blöjor. Man får utgå från barnet, tvätt/torkmöjligheter, samt plånbok.
    Enda varningen är att det är enormt beroendeframkallande så att man gärna köper på sig alla möjliga varianterCool. En tygblöja som du inte är nöjd med går alltid att sälja vidare, försök det med en engångsblöja

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L
    trunken81 skrev 2008-07-07 21:04:28 följande:
    Hej! Jag har en massa tygblöjor som är så mjuka och goa och vi har använt dom till allt möjligt (torka dregel, kräkor m.m.) men vi har aldrig testat dom som just blöjor. Hur sätter man på den? och fäster dom, knyter man?
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m33687205.html Kika in i tygblöje-tråden. I första inlägget finns det en hel del länkar med tips på olika vikningar. Är det vanliga "kvadratiska" dukar du har? Isf kör man trekantsvikningen till mindre barn och sk limpvikning till ett större. Du har antingen en "snappi", en liten plastmojäng som man fäster blöjan med innan man sätter en ytterbyxa över, eller så håller enbart ytterbyxan allt på plats. Snappi funkar bra till rutvävda vikisar och frotté, men inget vidare på flanell tyvärr.
  • Jempa L
    Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:52:18 följande:
    Jempa L: vad tycker du om skillnaden mellan pocketblöjor, vikblöjor, formsydda blöjor och allt vad det nu finns? Handlar det bara om pris, eller finns det andra skillnader också?
    Största skillnaden är ju att i pockets känner inte barnet på samma sätt att det blir blött. Vilket har både för och nackdelar förstås. När lillskrutt var ytte-bebis (nåja, 4330) så använde vi mest vikblöjorna iom att de byttes var 10:e minut kändes det som. I dagsläget (4 månader) så använder vi formsydda med en separat ytterbyxa. Det funkar jättebra, men om hon ska sova en längre stund så sätter jag på antingen en engångsblöja för natten eller en pocket med fleeceinsida om hon ska sova på dagen. Hon sov hela nätter från det att hon var 6 veckor gammal, så jag har bara bytt enstaka gånger på nätterna. Kör engångs på natten för att inte störa hennes nattsömn, eller ibland en välfylld pocket.
    Jag anser att tygblöjor är trevligare än engångsblöjor, helt klart!

Vet du hur dina blöjor ser ut inuti?Superabsorbenter i närbild.
Svar på tråden Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?