Inlägg från: skorpiona |Visa alla inlägg
  • skorpiona

Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?

Vi använder tygblöjor till vår son! Har gjort det hela tiden sen han föddes, och det har funkat jättebra!

Vi använder allt-i-ett blöjor, vilket innebär att hela blöjan sitter ihop, man behöver ingen separat ytterbyxa... Har köpt våra på Imse Vimse. De är lite dyrare, men det är det värt!

Brukar använda vanliga engångsblöjor om vi ska iväg nånstans, för att slippa förvara en kissig/bajsig blöja i skötväskan... Och även på natten.

Visst behöver man tvätta dem och så, men jag tycker faktiskt inte det är så mycket extra jobb! Barnkläderna behöver ändå tvättas, så enda skillnaden är att maskinen blir full! Lite beroende på hur avloppet och tvättmaskinen är så kan det bli en svag urindoft i tvättutrymmet, det är förstås en nackdel... Om vi stänger vår tvättmaskin så luktar det inte, och det luktar ej heller om övrig tvätt.

Om vi använder vanliga engångsblöjor på sonen några dagar i sträck, så blir han mer röd än med tygblöjorna! Det sägs också vara lättare att vänja av med blöjan om man använder tygblöjor eftersom barnet känner när det blir blött, dagens vanliga blöjor är så torra att det blir för bekvämt...

Vet inte mer vad jag ska skriva, fråga hellre om det är nåt du undrar!

• skorpiona
    Mylie skrev 2008-07-07 18:55:52 följande:
    Vi anväder aldrig engångsblöjor. Vi lägger bara dom använda blöjorna i en påse när vi går bort. Än så länge bajsar han bara bröstmjölksbajs så det luktar inte så farligt.
    Så gjorde vi också från början, men jag glömde alltid påsarna i skötväskan, och då luktade det INTE gott sen..! Så det beror lite på hur glömsk man är, men jag rekommenderar engångsblöjor när man är borta...
  • skorpiona

Sofi 79 skrev 2008-07-08 08:50:44 följande:

Härligt att höra att ni är så positiva! Jag har en uppsättning vikblöjor och några formsydda hemma som jag tänkte försöka med när bebisen kommer.Hur gör ni på nätterna? Några använder engångs då läste jag. Ni som använder tygblöjor - behöver ni byta på natten?Har ni inga problem med läckage under dagarna?
    Vi BEHÖVER egentligen inte byta om vi skulle använda tygblöjor på natten... Inte för läckagets skull iaf, men med tygblöjor så är det ju mer fukt mot huden och vi vill inte han ska ligga i fuktig blöja hela natten, tror han sover lite sämre då... Men i framtiden när han ska bli torr på natten, så kan det ju vara en bra idé att använda tygblöjor på natten just därför!

Våra tygblöjor läcker absolut inte på dagen! Håller bättre än engångs faktiskt! Känns som urinen fördelas bättre i tygblöjan, i engångs kapslas det ju in där det kommer... När han bajsar i engångs så trycks det ofta upp på ryggen, och ibland behöver man byta body. Men med tygblöjorna blir det inte så eftersom det är en kant upptill som håller bajset på plats!
Svar på tråden Tygblöjor, hur funkar det - egentligen?