Inlägg från: Ayya |Visa alla inlägg
  • Ayya

Hur ofta klippa klor`?

Hur ofta klipper ni klorna på era hundar?

• Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?
  • Ayya

Hur klipper ni klorna? I vilken "form", rakt av eller snett eller hur gör ni proffs?

• Ayya

Hur har de blivit så långa från första början?

logg81 skrev 2008-07-08 16:01:21 följande:
    Ja nä det vill jag ju inte... Herregud! Jag vill bara att han ska få normallånga/korta klor. Men jag kämpar på med min varannan dag-klippning och går mycket på asfalt... Någon gång måste det ju bli bättre. O det är ju inte så allvarligt att han fått fel benställning, de är bara för långa...
  • Ayya

Oki,, bara kämpa vidare och klippa lite då och då.... Lärde mig nåt nytt här i tråden iallafall.. O det var att dom hade ben i "tårna" trodde det bara var på sporrarna det växte ut ben.

logg81 skrev 2008-07-08 16:04:52 följande:
    De var långa när jag köpte honom för ett år sedan. Har kämpat sedan dess...
  • Ayya

Absolut... FL är en strålande källa av information .

logg81 skrev 2008-07-08 16:09:40 följande:
    Ja jag med.... trodde bara det var pulpa i klorna och inga ben. Men varje dag lär man sig något nytt
  • Ayya

Pratade med min veterinär idag för att min hund skadat en klo och passade då på att fråga om det såkallade fingret och det hade hon aldrig hört talas om. Hon sa att det inte fanns något ben i klon utan det enda som växte om klon blev för lång var pulpan.

Där det däremot kan växa ut som ett "finger" en liten benstump är i den såkallade sporren om den inte tas bort när hunden är ung/valp.

• Ayya

Ja jag blev oxå förvirrad... Måste luska mer i ämnet...

Fortsätt du att klippa som du gör... Kontakta en veterinär imorrn och hör efter hur du kan göra... Det kostar ju inget att ringa och rådfråga iallafall.

Sövning är läskigt... skulle inte heller göra det för ett "skönhetsingrepp"...

logg81 skrev 2008-07-08 22:39:32 följande:
    nu blir jag förvirrad... Finns det inget ben? Men, jag vill nog inte söva honom ändå, inte för ett skönhetsingrepp. Jag lider nog mer av att se hans långa klor än vad han gör...
  • Ayya

Oki... jag ska iallafall försöka luska lite... alltid spännande att ta reda på sannnigen när man hört olika bud.

Hur långa är klorna på ett ungefär?

logg81 skrev 2008-07-08 22:57:22 följande:
    Nja... jag e inte mycket för telefoner Jag håller mej ifrån dom så länge jag kan...ha haMen han lider ju inte, ja förutom de 10 minutrarna det tar o klippa dom. Det är mer en nagel i ögat på mej. Och som Rottis77 skriver, det här kanske är hans normallängd...
  • Ayya

Gör så... ska strax gå och sussa men jag kikar imorrn...

• Ayya

Oki, ingen fara... Om du försöker i cm istället...

logg81 skrev 2008-07-08 23:16:51 följande:
    Äh det går inte... jag har för mycket bilder i galleriet... Missade att "plussa" den här månaden
  • Ayya

Så som min hund gjort? Var det min hunds klo du menade?

Rottis77 skrev 2008-07-09 16:35:20 följande:
    Då kan den veterinären börja med att tex röntga en tass för där kan man tom se benet i klon, det heter dessutom klobenet! Det är även ofta som en hund bruter detta benet när dom bryter klon så som din hund verkar ha gjort, så där har hon tyvärr fel.
  • Ayya

Jo den har bara fnasat upp sig lite... Frågade bara veterinären om jag skulle klippa bort det trasig eller låta det växa ut och fixa sig själv.

Rottis77 skrev 2008-07-09 17:09:45 följande:
    hade inte din hund skadat klon???? Eller det va inget klokapselbrott?
  • Ayya

Oki... ne det här skulle jag bara låta vara och försöka klippa av lite vartefter så det inte "fransar" upp sig mer...

Rottis77 skrev 2008-07-10 10:35:48 följande:
    Aha, förlåt då missförstod jag det, trodde klon va bruten! Skönt att den inte va det för det blir så mycket pyssel då.
Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?