• Ayya

Hur ofta klippa klor`?

Hur ofta klipper ni klorna på era hundar?

• Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?
  • Zantana83

olika på alla hundar.
    Slippar oftast klorna så amn får dom rundade och riktigt korta.
    Gör så att dom inte flisar sig och river.

men allt från 1 gågn i veckan till var 4 v

• Ayya

Hur klipper ni klorna? I vilken "form", rakt av eller snett eller hur gör ni proffs?

• Benet
    Zantana83 skrev 2008-07-07 20:21:55 följande:
    olika på alla hundar.Slippar oftast klorna så amn får dom rundade och riktigt korta.Gör så att dom inte flisar sig och river.men allt från 1 gågn i veckan till var 4 v
    Tar du en nagelfil eller?

Jag har ingen riktig koll på hur ofta jag klipper.... Lite som zantana, allt från 1g/v - 1g/månad.
    Jag klipper bara rätt av lixom kanske lite snett. Till saken hör att min vovve är inte road av det utan det krävs mutning och övertalning varje gång och då bara klipper jag när jag "får"
    Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥ och liten på jäsning
  • Zantana83

jag tar bak tassen som man värkar en häst och klipper.
    När jag slippar tar g en dremel och rundar klon.

• Zantana83

klippning e från hund till hund alla hundar har olik fprmade tassar och andvänder dom olikadärför slits dom olika min gamla tik ahr aldrig slitit sina klor klipper varje vecka min svarte tik sliter alltid ner sins klipper var 4 v :D

• Zantana83

jag har sett riktiga skräck exempel på dåligt sköta klor gråter varje gång den hunden kommer och ska klippas den har haft så långa klor att tassarna vekit sig och blivit deformerade vilket lede till att hunden går men stora smärtor i benen och ryggen ägaren frågade mig engång vad jag tyckte och det änsa rätta är att avliva hunden då skadan redan e sked och kommer inte gå tillbaka av en sådan liten sak som klorna ska enna stackars hund LIDA.

Därför bättre klippa en gång för mycket än för lite.

• logg81

Jag klipper min vovves klor så ofta jag bara kan. varannan till var tredje dag ungefär... Jag klipper väldigt nära pulpan för att få ner hans enormt långa klor. Jag har hållt på ett år nu och klorna är fortfarande extremt långa. Jag har stora funderingar på att låta honom bli sövd hos en veterinär och de bränner av klorna men jag är rädd för att han har ont efter.
    Jag klipper ganska rakt av o sen naggar jag i kanterna runt pulpan.
    Vär tiks klor klipps nästan aldrig. Hon blir skräckslagen så vi bråkar inte med henne. Hon är för gammal för att sövas så vi kan inte ta med henne till en veterinär heller. Men hennes klor håller sig kortare än hannens...

• Pikaur

Klipper till så fort det börjar "klicka i parketten". Då har de växt lagom mycket för att klippas och är fortfarande inte vad som kan anses vara långa. Ola är tasskygg, så man får klippa bäst man kommer åt. Det blir ofta lite dragkamp innan han släpper tassen åt en och då måste man vara snabb men ändå hålla koll på pulpa och grejer

• Rottis77
    logg81 skrev 2008-07-07 20:38:14 följande:
    Jag klipper min vovves klor så ofta jag bara kan. varannan till var tredje dag ungefär... Jag klipper väldigt nära pulpan för att få ner hans enormt långa klor. Jag har hållt på ett år nu och klorna är fortfarande extremt långa. Jag har stora funderingar på att låta honom bli sövd hos en veterinär och de bränner av klorna men jag är rädd för att han har ont efter. Jag klipper ganska rakt av o sen naggar jag i kanterna runt pulpan. Vär tiks klor klipps nästan aldrig. Hon blir skräckslagen så vi bråkar inte med henne. Hon är för gammal för att sövas så vi kan inte ta med henne till en veterinär heller. Men hennes klor håller sig kortare än hannens...

En veterinär kan inte klippa mycket längre ner än vad du gör. Man kan bara precis klippa typ toppen på pulpan och sen bränna, men mer kan man tyvärr inte klippa för sen kommer ju klobenet.

Klor är ju som våra fingrar, visa är längre än andras och det finns ingenting man kan göra nåt åt, förutom att klippa dom så ofta som du gör och hålla dom så korta som det går på din hund.

Själv klipper jag klorna 1 gång/vecka och har gjort sedan jag fick hem hundarna som valpar, bara för att göra det som en rutin för dom.

• logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-07 20:52:04 följande:
    En veterinär kan inte klippa mycket längre ner än vad du gör. Man kan bara precis klippa typ toppen på pulpan och sen bränna, men mer kan man tyvärr inte klippa för sen kommer ju klobenet.Klor är ju som våra fingrar, visa är längre än andras och det finns ingenting man kan göra nåt åt, förutom att klippa dom så ofta som du gör och hålla dom så korta som det går på din hund.
    Själv klipper jag klorna 1 gång/vecka och har gjort sedan jag fick hem hundarna som valpar, bara för att göra det som en rutin för dom.
    Mäh... Jag som hört att klobränningen ska vara lösningen på mitt problem. Då spar jag hellre pengarna det kostar på sövning och fortsätter klippa. Det verkar inte göra någon skillnad på Buddas klor. Jag får en känsla av att ju mer jag klipper desto mer växer hans klor... (Jag tror jag har fel på mitt vatten här hemma )
    Tyvärr är båda hundarna omplaceringar så vi har inte haft dom som valpar. Annars är det ju en jättebra sak att göra... Klippa lite lite när de är valpar bara för att vänja dom.
Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?