Inlägg från: logg81 |Visa alla inlägg
  • logg81

Hur ofta klippa klor`?

Jag klipper min vovves klor så ofta jag bara kan. varannan till var tredje dag ungefär... Jag klipper väldigt nära pulpan för att få ner hans enormt långa klor. Jag har hållt på ett år nu och klorna är fortfarande extremt långa. Jag har stora funderingar på att låta honom bli sövd hos en veterinär och de bränner av klorna men jag är rädd för att han har ont efter.
    Jag klipper ganska rakt av o sen naggar jag i kanterna runt pulpan.
    Vär tiks klor klipps nästan aldrig. Hon blir skräckslagen så vi bråkar inte med henne. Hon är för gammal för att sövas så vi kan inte ta med henne till en veterinär heller. Men hennes klor håller sig kortare än hannens...

• logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-07 20:52:04 följande:
    En veterinär kan inte klippa mycket längre ner än vad du gör. Man kan bara precis klippa typ toppen på pulpan och sen bränna, men mer kan man tyvärr inte klippa för sen kommer ju klobenet.Klor är ju som våra fingrar, visa är längre än andras och det finns ingenting man kan göra nåt åt, förutom att klippa dom så ofta som du gör och hålla dom så korta som det går på din hund.
    Själv klipper jag klorna 1 gång/vecka och har gjort sedan jag fick hem hundarna som valpar, bara för att göra det som en rutin för dom.
    Mäh... Jag som hört att klobränningen ska vara lösningen på mitt problem. Då spar jag hellre pengarna det kostar på sövning och fortsätter klippa. Det verkar inte göra någon skillnad på Buddas klor. Jag får en känsla av att ju mer jag klipper desto mer växer hans klor... (Jag tror jag har fel på mitt vatten här hemma )
    Tyvärr är båda hundarna omplaceringar så vi har inte haft dom som valpar. Annars är det ju en jättebra sak att göra... Klippa lite lite när de är valpar bara för att vänja dom.
  • logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-08 13:06:44 följande:
    Tyvärr går det inte att klippa så kort som vissa vill, då blir det ju en amputation av klobenet!!
    Ja nä det vill jag ju inte... Herregud! Jag vill bara att han ska få normallånga/korta klor. Men jag kämpar på med min varannan dag-klippning och går mycket på asfalt... Någon gång måste det ju bli bättre.
    O det är ju inte så allvarligt att han fått fel benställning, de är bara för långa...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 16:01:51 följande:
    Hur har de blivit så långa från första början?
    De var långa när jag köpte honom för ett år sedan. Har kämpat sedan dess...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 16:07:41 följande:
    Oki,, bara kämpa vidare och klippa lite då och då.... Lärde mig nåt nytt här i tråden iallafall.. O det var att dom hade ben i "tårna" trodde det bara var på sporrarna det växte ut ben.
    Ja jag med.... trodde bara det var pulpa i klorna och inga ben. Men varje dag lär man sig något nytt
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 22:08:10 följande:
    Pratade med min veterinär idag för att min hund skadat en klo och passade då på att fråga om det såkallade fingret och det hade hon aldrig hört talas om. Hon sa att det inte fanns något ben i klon utan det enda som växte om klon blev för lång var pulpan. Där det däremot kan växa ut som ett "finger" en liten benstump är i den såkallade sporren om den inte tas bort när hunden är ung/valp.
    nu blir jag förvirrad... Finns det inget ben?
    Men, jag vill nog inte söva honom ändå, inte för ett skönhetsingrepp. Jag lider nog mer av att se hans långa klor än vad han gör...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 22:42:05 följande:
    Ja jag blev oxå förvirrad... Måste luska mer i ämnet...Fortsätt du att klippa som du gör... Kontakta en veterinär imorrn och hör efter hur du kan göra... Det kostar ju inget att ringa och rådfråga iallafall.Sövning är läskigt... skulle inte heller göra det för ett "skönhetsingrepp"...
    Nja... jag e inte mycket för telefoner Jag håller mej ifrån dom så länge jag kan...ha ha
    Men han lider ju inte, ja förutom de 10 minutrarna det tar o klippa dom. Det är mer en nagel i ögat på mej. Och som Rottis77 skriver, det här kanske är hans normallängd...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 22:59:50 följande:
    Oki... jag ska iallafall försöka luska lite... alltid spännande att ta reda på sannnigen när man hört olika bud.Hur långa är klorna på ett ungefär?
    Jag kan ta o lägga ut ett kort i galleriet.... Ska bara ta lillan först så fixar jag det sen...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 23:02:19 följande:
    Gör så... ska strax gå och sussa men jag kikar imorrn...
    Äh det går inte... jag har för mycket bilder i galleriet... Missade att "plussa" den här månaden
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 23:18:15 följande:
    Oki, ingen fara... Om du försöker i cm istället...
    Hmm... nu är ju mitt ögonmått köpt på Claes Olsson men 2,5-3 cm kanske. Han är 50%ridgeback och har fått RR-klor så de är som mina lillfingrar. Tjocka och stenhårda...
Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?