Inlägg från: Applebaum |Visa alla inlägg
  • Applebaum

hasch. inte farligt???????

Legalisering av droger handlar inte om huruvida de är farliga eller inte. Legalisering handlar om att jag som individ SKA ha rätt att göra vad jag vill med min kropp, utan att riskera att bli slängd i fängelse för det.

• Applebaum

La Rose skrev 2008-07-08 19:01:47 följande:

Fast det argumentet har jag svårt för. I så fall så borde man ju inte rädda någon som försökt begå självmord heller. Eller hjälpa någon som skär sig.
    Jag förstår inte vad självskadebeteende eller självmordsförsök har med droglegalisering att göra. Utveckla gärna.
  • Applebaum

La Rose skrev 2008-07-08 19:22:38 följande:

Du skrev att droglegalisering handlade om huruvida man ska ha rätt att göra vad man vill med sin kropp. Men om man ska få göra vad man vill med sin kropp så borde man ju få skära i den eller ta livet av den också.
    Skära i den och ta livet av den får man ju göra, det är inget man blir satt i fängelse för.
  • Applebaum

La Rose skrev 2008-07-08 20:43:43 följande:

Nej inte fängelse, men går man inte med på vård så skrivs ett vårdintyg och man får tvångsvård, så man får inte alls göra det.
    I vissa fall, ja, vilket jag anser är helt fel. En myndig person som skadar sig själv ska inte tvingas till vård, eftersom det fråntar henne eller honom rätten till sin egen kropp.
  • Applebaum
    gosetussen skrev 2008-07-08 20:40:26 följande:
    Klart man får. Men är "får" lika med okej eller bra?
    Nej, det finns mycket man får göra som är idiotiskt och enligt vissa moraliskt fel. Dock ska jag få göra vad jag vill med min kropp, just eftersom det är MIN kropp och ingen annans.
  • Applebaum

La Rose skrev 2008-07-08 22:22:03 följande:

Men om det ska vara fel så skulle man aldrig försöka rädda någon som försökt begå självmord, men många som försöker begå självmord, räddas och får rätt behandling efteråt återgår till ett helt normalt liv.Psykotiska personer som river sönder sitt ansikte, ska inte de hindras från att göra detta?
    Återigen anser jag att du är ute och cyklar med dina liknelser. Vill personen som har försökt begå självmord ha vård så ska denne få det, men det skall inte tvingas på henne eller honom. En psykotisk person som river sönder sitt ansikte är troligtvis inte kapabel att inse konsekvenserna av sitt handlande och ditt exempel är således inte relevant.

Det handlar om vuxna människors ansvar för sig själva och sin egen kropp, det handlar även om att staten inte skall skydda individen från sig själv.
Svar på tråden hasch. inte farligt???????