Inlägg från: devega |Visa alla inlägg
  • devega

hasch. inte farligt???????

ofarligt är det inte, men det är inte alkohol eller cigaretter heller. men för den sakens skull behöver man inte legalisera det. men som Queen70 skrev så är det väldigt svårt att diskutera detta på FL eftersom man inte får säga något positivt om narkotika (även om det är faktabaserat)

• devega

oj, det är ju helt omöjligt att kommentera något om man inte bannar droger till fullo.

La Rose: alla som tar droger gör inte det för att slappna av eller kunna ha roligt. och det mesta är skadligt om man tar det i för stora doser (mat, alkohol osv).
    därmed uppmanar jag INTE folk att testa droger eller påstår att det är bra

dessutom håller jag med Appelbaum om att man inte kan uttala sig allt för väl om man inte har kunskap om/av ämnet. naturligtvis kan man ha en åsikt.

• devega

Men om du hade läst hela mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag skrev att det mesta är farligt i stora doser. klart det inte är bra att röka, men man dör vanligtvis inte av att röka ett paket cigaretter om året.

La Rose skrev 2008-07-09 17:14:28 följande:

Nej, jag har heller aldrig påstått att alla som tar droger gör det för att slappna av eller ha roligt. Men ok, jag jobbar med lungmedicin trots att jag aldrig rökt. Ska genast sluta uppmuntra mina patienter att sluta röka. Jag kan ju inte veta ifall det är farligt eller inte när jag inte provat själv
  • devega

förekomsten av haschpsykoser är dock inte allt för vanligt.

gosetussen skrev 2008-07-09 23:01:47 följande:
    Om man får en haschpsykos kan man mkt väl bli aggressiv.
  • devega

visst kan man uttala sig även om man inte prövat.

det som är så oerhört tråkigt är att du, och många med dig, målar allt i svart eller vitt. jag säger inte att man ska legalisera droger och jag uppmanar inte heller till att använda droger, MEN det finns faktiskt olika grader av brukande. om man röker på någon gång om året så innebär inte det för alla ett problem. de behöver inte drogavvänjning och skadar sig inte nämnvärt. framför allt inte i förhållande till alkohol (enligt många forskare).

La Rose skrev 2008-07-09 23:34:39 följande:

Ja jag vet tydligen inte, jag har ju aldrig rökt så jag kan ju inte uttala mig.Men vad fasiken, folk måste ju tydligen göra idiotiska saker så varför inte röka på likväl som något annat? Jag skiter iaf i det här nu, alla droger är idiotiska att använda utöver medicinskt syfte. Men har man inget bättre för sig än att förstöra för sig själv så varsågoda!När man får lite vett i skallen så finns utmärkt drogavvänjningshjälp att få
  • devega

det är ju skönt för dig att du varken lider av beroende eller laster. och alla har som sagt rätt till en egen åsikt.

min åsikt är att varje individ har rätt att ta beslut för sig själv och sin kropp. DU kanske tycker att det är onödigt med ett glas vin eller att feströka, men för någon annan kanske det tillför tillvaron något. det går ju att diskutera här men för vissa kan det till och med tillföra något positivt. men som sagt går det inte att diskutera här och för den som är totalt emot alla former av droger är det naturligtvis helt omöjligt att förklara för.

La Rose skrev 2008-07-10 12:18:01 följande:

Äsch, jag kan inte låta bli...Jag målar inte allt i svart eller vitt. Men det är just det "brukandet" lite då och då som du talar om som jag finner så otroligt onödigt och dumt, som jag blir så frustrerad över. En missbrukare är åtminstone sjuk och beroende, och de som blir missbrukare har ofta annan poblematik som gör att de inte fattar särskilt bra beslut. Men de som "feströker", eller röker på för att det är skönt/rolig/avslappnande/som att ta ett glas vin eller vad för dum anledning man nu har. VARFÖR ö.h.t. använda ngt som inte är bra för en? Räcker det inte med att vi får i oss all möjlig skit genom maten vi äter och luften vi andras? Måste man tillsätta lite till? Jag har precis samma åsikt om tobak och alkohol, det är inte bara illegala droger jag tycker är idiotiskt att använda, SPECIELLT när man inte ens är beroende! Men illegala droger är ju dessutom just illegala och då begår man dessutom ett brott när man använder dem, vilket gör det ännu mer oansvarigt i mina ögon.Världen är liksom redan full med skit som vi borde ta itu med, istället för att försöra våra egna kroppar genom dålig mat, stillasittande, droger (illegla som legala) m.m. Man får bara en kropp och man får bara en chans med den, så varför vill så gärna kasta bort det för så meningslösa saker som droger?
  • devega

jag är själv uppväxt med en pappa som är alkoholist så jag känner till alkoholens baksidor mer än väl. men jag kan dricka ett glas vin för att jag tycker att det är gott och det skadar varken mig eller min familj. självklart behöver vi varandra och ska inte göra saker som drabbar våra nära och kära och skadar dem. men än en gång påpekar jag att "röka på" någon gång då och då innebär inte att man är missbrukare eller för den delen skadar sin familj.

La Rose skrev 2008-07-10 13:18:26 följande:

Självklart har alla människor laster. Och om det är nödvändigt för dig att veta så har jag själv varit spelberoende.Jag brukade älska att ta ett glas vin på balkongen förr, eller till maten, tyckte det kändes vardagslyxigt och avslappnande. Men eftersom jag har återkommande magkatarr så kan jag må väldigt dåligt av små mängder alkohol (liksom av fet/stark mat o.s.v.). Efter att en person som står mig nära dessutom blev alkoholist (inte alltför ovanligt bland dagens unga) så valde jag att sluta med alkohol helt eftersom jag kände inte för ngt som helst positivt med sig (inte som dryck i varje fall).Så jag vet visst hur det känns när man anser att ngt som är ohälsosamt tillför livet ngt positivt. Men jag vet också att den känslan sitter helt och hållet i huvudet. Min livskvalité har inte minskat pga att jag inte dricker alkohol längre, tvärtom!Vill säga ngt som jag fått höra av en terapeut: "När människor bryr sig om en så har man också ett ansvar emot dem." Med betydelsen att man inte alls kan göra vad man vill med sin egen kropp om det sårar människor omkring en, och man har ju inte rätt att såra någon annan. I drog- och missbruksammanhang vill säga. Jag håller med om det. Jag anser inte att man har rätt att göra vad som helst med sin egen kropp, jag anser att man måste ta hänsyn till andra människor. Vi är ju trots allt beroende av varann för att överleva.
  • devega

Tack för ditt inlägg! Det satte allt på pränt och jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Queen70 skrev 2008-07-10 19:07:42 följande:
    mm...Fakta därmot är att de allra allra flesta som någon gång experimenterar tillfälligt med såkallade lättare droger inte alls går vidare till tyngre droger. Eftersom de flesta av oss har en spärr som säger att priset är för högt helt enkelt. De flesta som hamnar i tungt missbruk har en destruktiv personlighet och andra bakomliggande problem. Det finns en och annan som utan några andra problem börjar med tyngre droger, men så är inte fallet normalt.Men visst stämmer det att de flesta tunga missbrukare börjat med hasch, eller snarare alkhol som den första drogen man kommit i kontakt med. Då borde ju rimligtvis alkoholen ses som en sk. inkörsport lika mycket. Alkohol är också en drog med beroendeframkallande egenskaper.
Svar på tråden hasch. inte farligt???????