Inlägg från: La Rose |Visa alla inlägg
  • La Rose

hasch. inte farligt???????

Applebaum skrev 2008-07-08 11:14:40 följande:
    Legalisering av droger handlar inte om huruvida de är farliga eller inte. Legalisering handlar om att jag som individ SKA ha rätt att göra vad jag vill med min kropp, utan att riskera att bli slängd i fängelse för det.
    Fast det argumentet har jag svårt för. I så fall så borde man ju inte rädda någon som försökt begå självmord heller. Eller hjälpa någon som skär sig.
  • La Rose
    Applebaum skrev 2008-07-08 19:11:23 följande:
    La Rose skrev 2008-07-08 19:01:47 följande:
    Jag förstår inte vad självskadebeteende eller självmordsförsök har med droglegalisering att göra. Utveckla gärna.
    Du skrev att droglegalisering handlade om huruvida man ska ha rätt att göra vad man vill med sin kropp. Men om man ska få göra vad man vill med sin kropp så borde man ju få skära i den eller ta livet av den också.
  • La Rose
    Applebaum skrev 2008-07-08 20:38:58 följande:
    La Rose skrev 2008-07-08 19:22:38 följande:
    Skära i den och ta livet av den får man ju göra, det är inget man blir satt i fängelse för.
    Nej inte fängelse, men går man inte med på vård så skrivs ett vårdintyg och man får tvångsvård, så man får inte alls göra det.
  • La Rose
    Queen70 skrev 2008-07-08 21:27:08 följande:
    Det är ju OM man utgår ifrån att hasch är livsfarligt, vilket inte alla håller med om. Men som sagt, DET blir ju väldans svårt att debattera.La Rose skrev 2008-07-08 19:01:47 följande:
    Varför skulle det innebära att man utgår ifrån att hasch är livsfarligt?
    Applebaum skrev att diskussionen eg. handlade om ifall man får göra vad man vill med sin kropp eller inte. Och då menade jag att om man ska få göra vad man vill med sin kropp så måste det ju innebära att man även får ta livet av den eller skära i den.
    Ser inte hur det skulle innebära att man har som utgångspunkt att hasch är livsfarligt?
  • La Rose
    Applebaum skrev 2008-07-08 20:46:09 följande:
    La Rose skrev 2008-07-08 20:43:43 följande:
    I vissa fall, ja, vilket jag anser är helt fel. En myndig person som skadar sig själv ska inte tvingas till vård, eftersom det fråntar henne eller honom rätten till sin egen kropp.
    Men om det ska vara fel så skulle man aldrig försöka rädda någon som försökt begå självmord, men många som försöker begå självmord, räddas och får rätt behandling efteråt återgår till ett helt normalt liv.
    Psykotiska personer som river sönder sitt ansikte, ska inte de hindras från att göra detta?
  • La Rose
    Applebaum skrev 2008-07-08 23:17:04 följande:
    La Rose skrev 2008-07-08 22:22:03 följande:
    Återigen anser jag att du är ute och cyklar med dina liknelser. Vill personen som har försökt begå självmord ha vård så ska denne få det, men det skall inte tvingas på henne eller honom. En psykotisk person som river sönder sitt ansikte är troligtvis inte kapabel att inse konsekvenserna av sitt handlande och ditt exempel är således inte relevant. Det handlar om vuxna människors ansvar för sig själva och sin egen kropp, det handlar även om att staten inte skall skydda individen från sig själv.
    Varför är mitt exempel inte relevant? Det är ju frågan om en vuxen människa? OCh du skriver ju själv i din sista mening att staten inte ska skydda individen från sig själv? Eller gäller det bara när man vill intoxikera sig själv?
    Men om en person uppenbarligen har försökt begå självmord (säg att den har skurit upp handlederna) men är medvetslös, då vet man ju inte om den vill ha vård, uppenbarligen vill den ju dö. Ska man bara låta personen dö då?
    Att inte vara kapabel att inse konsekvenserna av sitt handlande skulle mkt väl kunna appliceras på haschmissbrukare också, så då kan ju jag säga att ditt exempel inte är relevant.
  • La Rose
    Queen70 skrev 2008-07-08 23:57:11 följande:
    Jag utgår ifrån att du talar om ett destruktivt självskadebeteende när du skriver skära sig och ta livet av sig, och i och med det har du ju jämställt haschanvändandet med nåt destruktivt. Annars ÄR det ju tillåtet att göra diverse märkliga saker med sin kropp. Skära ut stor bitar som dekoration , scaring, brännmärks sig själv som dekoration osv osv. Inte heller är det olagligt att försöka ta livet av sig, så det går ju inte att jämföra.La Rose skrev 2008-07-08 22:18:48 följande:
    Iofs så ser jag allt droganvänande som destruktivt. Men det är inte det jag menar med jämförelsen. Jämförelsen handlar fortfarande om att ifall det ska vara tillåtet att göra vad som helst med sin kropp, så borde det ju gälla _även_ självkadebeteende. Inte att haschmissbruk och självskadebeteende är samma sak. Men att med det resonemanget så måste båda vara ok. Hänger du med nu?
    Olagligt och olagligt, man tvångsvårdas om man anses vara en fara för sig själv.
  • La Rose
    Queen70 skrev 2008-07-08 23:58:53 följande:
    Anser du att en som använder hasch är att likna vid nån som har ett destruktivt självskadebeteende, och skär sig eller aktivt försöker skada sig själv? Undrar för debattens skull bara, för att ha klart för mig hur du tänker.La Rose skrev 2008-07-08 22:22:03 följande:
    Fortfarande nej. Jag jämställer inte självskadebeteende med haschmissbruk, det är du som försöker övertyga mig om att jag gör det. Vill du tro att det är den åsikten jag har, fine. Men det stämmer inte och den här diskussionen kommer inte leda någon vart om den ena redan har bestämt sig för vad den andra tycker.
  • La Rose
    Applebaum skrev 2008-07-08 23:51:09 följande:
    La Rose skrev 2008-07-08 23:34:38 följande:
    Ditt exempel är irrelevant av just den anledningen jag angav - att det handlar om en svårt sjuk människa som inte är vid sina sinnens fulla bruk och därmed inte fattar ett informerat beslut om att riva sönder sitt ansikte, utan han eller hon gör det på grund av sjukdomen.Att låta en person som försökt ta livet av sig dö eller inte är en helt annan sak. Å ena sidan ska man ju låta personen dö om han eller hon vill det, men å andra sidan skulle i alla fall jag må rätt dåligt om jag hade låtit någon dö utan att försöka hjälpa. Ett självmordsförsök kan ju vara ett rop på hjälp i vissa fall, och då är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra och hjälpa personen.På vad grundar du att haschbrukare inte är kapabla att inse konsekvenserna av sitt eget handlande? Har du rökt hasch och vet därmed hur man reagerar på drogen? Om inte så rekommenderar jag dig att prova och på så vis inse att du har fel i ditt påstående.
    Haha, nej jag har aldrig rökt hasch och kommer aldrig att göra det. Skulle aldrig göra ngt som är skadligt för mig. Det är ju bara korkat och onödigt varför liksom? Jag kan både ha kul och slappna av utan att droga mig.
    Det jag skrev handlade inte om effekterna av drogen, utan att om man ö.h.t. provar en drog, oavsett hur "mild" man anser den vara, så kan somliga anse att man uppenbarligen inte är kapabel att fatta särskilt kloka beslut.
  • La Rose
    Queen70 skrev 2008-07-09 11:46:16 följande:
    Ok. Det du enbart talar om just nu är alltså kommentaren om att man borde få göra vad man vill med sin egen kropp, vilket du inte håller med om även om vi inte just talar om missbruk, om jag förstått dig rätt.La Rose skrev 2008-07-09 10:34:37 följande:
    Precis!
  • La Rose
    devega skrev 2008-07-09 11:51:14 följande:
    oj, det är ju helt omöjligt att kommentera något om man inte bannar droger till fullo. La Rose: alla som tar droger gör inte det för att slappna av eller kunna ha roligt. och det mesta är skadligt om man tar det i för stora doser (mat, alkohol osv).därmed uppmanar jag INTE folk att testa droger eller påstår att det är bradessutom håller jag med Appelbaum om att man inte kan uttala sig allt för väl om man inte har kunskap om/av ämnet. naturligtvis kan man ha en åsikt.
    Nej, jag har heller aldrig påstått att alla som tar droger gör det för att slappna av eller ha roligt.
    Men ok, jag jobbar med lungmedicin trots att jag aldrig rökt. Ska genast sluta uppmuntra mina patienter att sluta röka. Jag kan ju inte veta ifall det är farligt eller inte när jag inte provat själv
  • La Rose
    devega skrev 2008-07-09 22:58:44 följande:
    Men om du hade läst hela mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag skrev att det mesta är farligt i stora doser. klart det inte är bra att röka, men man dör vanligtvis inte av att röka ett paket cigaretter om året. La Rose skrev 2008-07-09 17:14:28 följande:
    Ja jag vet tydligen inte, jag har ju aldrig rökt så jag kan ju inte uttala mig.

Men vad fasiken, folk måste ju tydligen göra idiotiska saker så varför inte röka på likväl som något annat? Jag skiter iaf i det här nu, alla droger är idiotiska att använda utöver medicinskt syfte. Men har man inget bättre för sig än att förstöra för sig själv så varsågoda!
    När man får lite vett i skallen så finns utmärkt drogavvänjningshjälp att få
  • La Rose
    devega skrev 2008-07-10 09:41:33 följande:
    visst kan man uttala sig även om man inte prövat. det som är så oerhört tråkigt är att du, och många med dig, målar allt i svart eller vitt. jag säger inte att man ska legalisera droger och jag uppmanar inte heller till att använda droger, MEN det finns faktiskt olika grader av brukande. om man röker på någon gång om året så innebär inte det för alla ett problem. de behöver inte drogavvänjning och skadar sig inte nämnvärt. framför allt inte i förhållande till alkohol (enligt många forskare).La Rose skrev 2008-07-09 23:34:39 följande:
    Äsch, jag kan inte låta bli...
    Jag målar inte allt i svart eller vitt. Men det är just det "brukandet" lite då och då som du talar om som jag finner så otroligt onödigt och dumt, som jag blir så frustrerad över. En missbrukare är åtminstone sjuk och beroende, och de som blir missbrukare har ofta annan poblematik som gör att de inte fattar särskilt bra beslut.
    Men de som "feströker", eller röker på för att det är skönt/rolig/avslappnande/som att ta ett glas vin eller vad för dum anledning man nu har. VARFÖR ö.h.t. använda ngt som inte är bra för en? Räcker det inte med att vi får i oss all möjlig skit genom maten vi äter och luften vi andras? Måste man tillsätta lite till?
    Jag har precis samma åsikt om tobak och alkohol, det är inte bara illegala droger jag tycker är idiotiskt att använda, SPECIELLT när man inte ens är beroende! Men illegala droger är ju dessutom just illegala och då begår man dessutom ett brott när man använder dem, vilket gör det ännu mer oansvarigt i mina ögon.
    Världen är liksom redan full med skit som vi borde ta itu med, istället för att försöra våra egna kroppar genom dålig mat, stillasittande, droger (illegla som legala) m.m.
    Man får bara en kropp och man får bara en chans med den, så varför vill så gärna kasta bort det för så meningslösa saker som droger?
  • La Rose
    devega skrev 2008-07-10 12:45:28 följande:
    det är ju skönt för dig att du varken lider av beroende eller laster. och alla har som sagt rätt till en egen åsikt. min åsikt är att varje individ har rätt att ta beslut för sig själv och sin kropp. DU kanske tycker att det är onödigt med ett glas vin eller att feströka, men för någon annan kanske det tillför tillvaron något. det går ju att diskutera här men för vissa kan det till och med tillföra något positivt. men som sagt går det inte att diskutera här och för den som är totalt emot alla former av droger är det naturligtvis helt omöjligt att förklara för.La Rose skrev 2008-07-10 12:18:01 följande:
    Självklart har alla människor laster. Och om det är nödvändigt för dig att veta så har jag själv varit spelberoende.
    Jag brukade älska att ta ett glas vin på balkongen förr, eller till maten, tyckte det kändes vardagslyxigt och avslappnande. Men eftersom jag har återkommande magkatarr så kan jag må väldigt dåligt av små mängder alkohol (liksom av fet/stark mat o.s.v.). Efter att en person som står mig nära dessutom blev alkoholist (inte alltför ovanligt bland dagens unga) så valde jag att sluta med alkohol helt eftersom jag kände inte för ngt som helst positivt med sig (inte som dryck i varje fall).
    Så jag vet visst hur det känns när man anser att ngt som är ohälsosamt tillför livet ngt positivt. Men jag vet också att den känslan sitter helt och hållet i huvudet. Min livskvalité har inte minskat pga att jag inte dricker alkohol längre, tvärtom!
    Vill säga ngt som jag fått höra av en terapeut: "När människor bryr sig om en så har man också ett ansvar emot dem." Med betydelsen att man inte alls kan göra vad man vill med sin egen kropp om det sårar människor omkring en, och man har ju inte rätt att såra någon annan. I drog- och missbruksammanhang vill säga.
    Jag håller med om det. Jag anser inte att man har rätt att göra vad som helst med sin egen kropp, jag anser att man måste ta hänsyn till andra människor. Vi är ju trots allt beroende av varann för att överleva.
Svar på tråden hasch. inte farligt???????