devega skrev 2008-07-10 09:41:33 följande:
visst kan man uttala sig även om man inte prövat. det som är så oerhört tråkigt är att du, och många med dig, målar allt i svart eller vitt. jag säger inte att man ska legalisera droger och jag uppmanar inte heller till att använda droger, MEN det finns faktiskt olika grader av brukande. om man röker på någon gång om året så innebär inte det för alla ett problem. de behöver inte drogavvänjning och skadar sig inte nämnvärt. framför allt inte i förhållande till alkohol (enligt många forskare).La Rose skrev 2008-07-09 23:34:39 följande:
Äsch, jag kan inte låta bli...
Jag målar inte allt i svart eller vitt. Men det är just det "brukandet" lite då och då som du talar om som jag finner så otroligt onödigt och dumt, som jag blir så frustrerad över. En missbrukare är åtminstone sjuk och beroende, och de som blir missbrukare har ofta annan poblematik som gör att de inte fattar särskilt bra beslut.
Men de som "feströker", eller röker på för att det är skönt/rolig/avslappnande/som att ta ett glas vin eller vad för dum anledning man nu har. VARFÖR ö.h.t. använda ngt som inte är bra för en? Räcker det inte med att vi får i oss all möjlig skit genom maten vi äter och luften vi andras? Måste man tillsätta lite till?
Jag har precis samma åsikt om tobak och alkohol, det är inte bara illegala droger jag tycker är idiotiskt att använda, SPECIELLT när man inte ens är beroende! Men illegala droger är ju dessutom just illegala och då begår man dessutom ett brott när man använder dem, vilket gör det ännu mer oansvarigt i mina ögon.
Världen är liksom redan full med skit som vi borde ta itu med, istället för att försöra våra egna kroppar genom dålig mat, stillasittande, droger (illegla som legala) m.m.
Man får bara en kropp och man får bara en chans med den, så varför vill så gärna kasta bort det för så meningslösa saker som droger?