Inlägg från: gosetussen |Visa alla inlägg
  • gosetussen

hasch. inte farligt???????

smah skrev 2008-07-09 18:51:48 följande:
    Klart att det är farligt att röka hash och majja. Men mycket annat som är farligt är också tillåtet, att dricka alkohol tex. Jag anser att alkohol är skadligare än hash eftersom det inte bara skadar en själv utan även gör att man skadar folk runt om kring sig. Av majja blir folk lugna, tröga och dumma i huvudet men man blir inte aggresiv och våldsam som vissa blir av alkohol.
    Om man får en haschpsykos kan man mkt väl bli aggressiv.
  • gosetussen
    devega skrev 2008-07-09 23:03:10 följande:
    förekomsten av haschpsykoser är dock inte allt för vanligt.
    Men man ser det ganska ofta inom vården där jag arbetar så hur vanligt det är kan man ju undra.
  • gosetussen
    EKJ76 skrev 2008-07-10 09:33:19 följande:
    Visst, och en del blir lugna och introverta av alkohol. Att man blir aggressiv av hasch är dock inte lika vanligt som att man blir lugn. Det finns ingen regel utan undantag.
    Kanske inte lika vanligt, men farligt när det väl händer.
  • gosetussen

Men om röka på någon gång då och då resulterar i en psykos (vilket händer relativt ofta) så skadar man ju sin familj eller hur?

devega skrev 2008-07-10 13:53:27 följande:
    jag är själv uppväxt med en pappa som är alkoholist så jag känner till alkoholens baksidor mer än väl. men jag kan dricka ett glas vin för att jag tycker att det är gott och det skadar varken mig eller min familj. självklart behöver vi varandra och ska inte göra saker som drabbar våra nära och kära och skadar dem. men än en gång påpekar jag att "röka på" någon gång då och då innebär inte att man är missbrukare eller för den delen skadar sin familj. La Rose skrev 2008-07-10 13:18:26 följande:
  • gosetussen

Hur vanligt det är kan nog ingen egentligen svara på då det alltid finns mörkertal som aldrig når dagsljus. Men oavsett om det drabbar vare sig den ena eller den andra så drabbar det ju också familjen om man nu har en familj villsäga.

Queen70 skrev 2008-07-10 15:13:36 följande:
    Känner inte till statistiken för hashpsykoser, men en tanke som slog mig är att det kanske kan vara vanligare i Sverige, eftersom en stor andel av de som röker redan tillhör en marginaliserad och socialt utsatt grupp människor, som kanske söker sig till droger just för att de redan mår dåligt. Bara en tanke.Sen kan det ju vara så att om man jobbar inom vården och ofta får se haschpsykoser så tänker man att det är väldigt vanligt, på samma sätt som om man ex jobbar inom socialtjänsten och ser massa invandrare som får socialbidrag, att man då får intrycket av att det är det vanligaste, när det kanske i själva verket är en liten del av en grupp som man kommer i kontakt med.Min egen erfarenhet av missbruksvården är att just i diagnosen om vad som är missbruk/psyk, så är det svårt att avgöra vad som är hönan eller ägget. Från sjukvården hävdar man nästan alltid när någon har en dubbelproblematik att de psykiska problemen har kommit sig av missbruk, och kräver att personen skall bli drogfri innan den får hjälp för sina psykiska problem, medan man från andra håll, typ skola och socialtjänst, där man känt personen över tid, ofta kan se att missbruket är ett resultat av att personen redan mått psykiskt dåligt en längre tid och därför sökt lindring i alkohol eller droger. Ofta slutar dessa debatter om hönan eller ägget att personen hamnar mellan stolarna och inte får behjandling för vare sig det ena eller de andra, då socialtjänsten inte ger missbruksvård innan personen fått hjälp med sina psykiska problem och sjukvården inte anser sig kunna hjälpa med de psykiska problemen innan socialtjänsten gått in med missbruksbehandling. Tragiskt.
  • gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-10 15:20:17 följande:
    Visst gör det det...Sen kan man ju också påpeka antalet människor som kommer till beroendemottagningen med delirium, som mycket väl går att jämföra med haschpsykos.
    Absolut. Nej dina långa inlägg tråkar inte alls ut. Inte mig iallafall
  • gosetussen
    anarkokapitalist skrev 2008-07-10 15:22:47 följande:
    Haschpsykos existerar bara i Sverige.
    I Sverige.Hmm okej. Jag har träffat många människor utanför Sveriges gränser som drabbats av haschpsykos.
  • gosetussen
    anarkokapitalist skrev 2008-07-10 16:14:35 följande:
    Det existerar iaf inte medicinsk utomlands.Hur fungerar en haschpsykos egentligen rent kemiskt?Kan du förklara det?Vad exakt är det som händer i kroppen?
    Jag har arbetat på psykmottagningen bland annat i England, Amsterdam med mera och där finns det gott om människor som drabbats av sk haschpsykoser. Amfetamin är nog den mest psykosframkallande drogen av dom alla, men hasch som anses av många vara ofarligt är inte så ofarligt som det kanske tycks tro.
    Haschpsykoser existerar i högsta grad, det är dock svårare att avgöra exakt vad det är då det ofta blandas ihop med latenta psykiska störningar som drogen kan och ibland utlöser.

Det finns både fysiska, psykiska och sociala risker med att röka hasch och marijuana. Den fysiska och psykiska påverkan är bland annat nedsatt skolprestation, koncentrationssvårigheter, depressioner sedan kan man också drabbas av så kallade haschpsykoser. Har man fått en haschpsykos så kan symtomen likna de som en person som lider av schizofreni. Man blir väldigt paranoid och känner sig konstant förföljd. Detta kan komma från och till men det kan även vara permanent, alltså att man aldrig blir av med psykosen. Exakt hur den kemiska signalsubstansen i hjärnan påverkas vid en haschpsykos vet jag faktiskt inte då jag inte är läkare utan SSK.
  • gosetussen

Amfetamin är som bekant ett narkotikapreparat som gör människan "uppåt" dvs vaken precis som du sa. Men att det skulle ge samma effekt som att bada kallt eller dricka kaffe vet jag förstås inte då amfetaminet i sig kan ge hallucinationer utan att man för den sakens skull behöver vara vaken i flera dygn för att dessa hallucinationer skall komma.
    Det är bevisat av forskare som studerat hjärnan vilket det funnits många dokumentärer om under årens lopp att människor som röker cannabis/hasch ofta så ofta som varje helg får en hjärna som ser ut som en svamp efter en tidsram av 10 år av missbruket. Det var även konstaterat att personerna som rökte hasch fick koncentrationssvårigheter, minnesluckor, förföljesemani (paranoia) med mera. Detta kan ju även drabba människor som är "flititga". Det är ju som sagt inget undantag idag att ungdomar från alla sorters "klassamhällen" röker hasch.
    Källa på att man kan få bestående men så som bestående psykos (livslång med andra ord) finns det även där forskare som pratat om och jag har även sett detta fenomen inom vården där jag arbetar även om det är väldigt ovanligt.

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 00:28:15 följande:
    Att amfetamin är den mest psykosframkallande drogen beror på att om man tar amfetamin flera veckor i sträck så är man vaken flera veckor i sträck, och det i sig är psykosframkallande.Sen om du dricker kaffe, badar kallt eller tar amfetamin för att hålla dig vaken spelar ingen roll.Att man får nedsatt skolprestation av att röka cannabis,kan inte det ha att göra med att det oftast inte är dom flitigaste studenterna som kommer i kontakt med cannabis?Kan du visa en källa på att man aldrig blir av med psykosen?
  • gosetussen
    anarkokapitalist skrev 2008-07-11 14:07:46 följande:
    Amfetamin i sig kan knappast ge hallucinationer, man får hallucinationer av sömnbristen.Kan du visa källor på det där med att hjärnan ser ut som en svamp efter 10 års missburk och att man får förföljsemani och minnesluckor? Definiera också missbruk, hur skiljer sig missbruk från bruk rent praktiskt?Om du menar bestående psykos, menar du att psykosen sitter i konstant hela livet då?
    Klart man kan få hallucinationer av amfetamin. Det har jag sett många fall av inom vården den tid jag arbetat med missbrukare eller folk som hamnat snett tillfälligt" Tyvärr kan jag inte visa källor på att hjärnan ser ut som en "svamp" efter cirka 10 års missbruk då jag såg den dokumentären på tv-4-fakta för ett par år sedan. Dock så var det 4 stycken forskare där samt en psykolog och en psykiatriker/behandlingsassistent som alla sa samma sak. Dom visade dessutom bilder på hur en "frisk" hjärna såg ut och en som blivit utsatt för hasch under många år. Tror inte dom ljuger direkt!! Med bestående psykos menar jag att den i "värsta"fall sitter i längre än 1 månad upp till resten av livet i extrema fall. Vi hade en man på min arbetsplats som testat hasch 1 gång. Den gången räckte för att han skulle få en psykos!! Han ansågs vara "frisk" innan detta hände. Hade jobb, fru, barn med mera. Hans liv är inte sig likt idag om jag säger så. Så visst gör det skada. Det är man bra naiv om man vill blunda för
Svar på tråden hasch. inte farligt???????