• Ellen081227

Jag rasar i vikt

hejsan.
    jag är nu i vecka 17 och den senaste veckan har jag tappat 1½ kg... jag går ner massor från vecka till vecka.
    jag äter mkt och håller inte igen.
    Borde jag kontakta min barnmorska ??
    SNälla hjälp mig

• Svar på tråden Jag rasar i vikt
  • yatsy

Ja du borde nog höra med din barnmorska! Låter inte bra att du går ner så mycket..

• Ellen081227

tack så mycket.
    har nu ringt upp och väntar på att bli uppringd.

• Rispan

min syster e oxå i vecka 17.. hon har gårtt ner 6kilo o det e ingen fara med henne;) barnet tar vad den behöver.

• Kajak

TS

Det är inte fara!

Äter du normalt ändå går du ner i vikt?
    Så tar bebis massor mat från dig så börja gära äta lite mer än normalt.
    Det är inte fara så länge du mår bra så mår bebis oxå bra!

ha så kul med magen!

• Ellen081227

hej på er alla.
    tack för alla inlägg. jag har pratat med bm och hon sa att så lnge jag får behålla maten så är det ingen fara !
    Jag blev jättelugn av att få höra det. vill ju inte att mitt hjärta ska må dåligt.

och jag äter mer än vanligt.. eller a oftare.. inte så mkt större portioner.. men oftare.

men tack ska ni alla ha !

• yatsy

Det va ju skönt i alla fall! när jag e osäker så brukar jag tänka att det e bättre och ringa en gång för mycket än en gång för lite :)

• riotflickan

Jag har gått ner 3 kg i vikt... mycket pga förstoppning. Jag har nu 18,8 i BMI, känns sådär halvbra. Räknas som undervikt tydligen.

Funderar på att köpa näringsdrycker på apoteket, vad tror ni om det? Har lite svårt med aptiten ibland när magen krånglar.

Är 12+3 idag. Jag vet att bebben tar vad den behöver, men jag blir så rysligt trött och kraftlös. Har inte jobbat på över tre veckor nu.

• yatsy
    riotflickan skrev 2008-07-14 11:01:12 följande:
    Jag har gått ner 3 kg i vikt... mycket pga förstoppning. Jag har nu 18,8 i BMI, känns sådär halvbra. Räknas som undervikt tydligen. Funderar på att köpa näringsdrycker på apoteket, vad tror ni om det? Har lite svårt med aptiten ibland när magen krånglar. Är 12+3 idag. Jag vet att bebben tar vad den behöver, men jag blir så rysligt trött och kraftlös. Har inte jobbat på över tre veckor nu.
    Hej.. usch jag känner igen det från min förra graviditet. fast jag va "magsjuk" och blev väldigt hård i magen. Men jag började äta MAX en näve russin om dagen och det hjälpte för mig. va inte förstoppad mer. Och om du tycker om plommon nåt sånt om dagen? Eller katrinplommon som e det klassiska. Mem det e så väldans lösande tror jag. näringsdryck på apoteket.. vet inget om dom. Bara dom där pulverdryckerna man kan använda vid viktnedgång..
    men jag tar en kapsyl Mivitotal om dagen. Finns på hälsokost och ger dig det du behöver. inte som gravid men jag försöker äta grönsaker varje dag så man får det där lilla extra man gärna ska ha.
  • Älsko

jag gick ner 5 kg och efter vevka 25 börja jag gå upp men samanlagt gick jag bra upp 8 kg

• Dinosaurien

Jag har gått ner i vikt båda mina graviditeter. Med första gick jag först ner 3 kg och sen upp 10, alltså 7 kg plus i slutändan. Men det gick jag inte upp förens precis i slutet, var nog mest vatten. Den här gången började jag med att gå ner 6 kg och sen har jag gått upp ca tio kilo, alltså plus fyra nu då kanske. Fast det har också kommit sista veckan mest och är nog mest vätska. Är i vecka 40 nu. Jag är mullig i grunden så det kan kanske spela in.
    Jag har precis som du ätit mer mat än någonsin tidigare och sååå mycket fett och grädde, annars hade jag tappat ännu mer. Min son vägde 4500 g när han föddes och var helt normal!
    Det man kan vilja kolla upp är sköldkörtelprover så att man inte har en överfunktion där vilket inte är bra för bebisen. Annars är det nog inga bekymmer alls! Bara skönt att slippa gå upp så mycket. Man blir ju liksom smalare efter förlossningen sen än man var då man blev gravid..!

• Jessica Lindell

ja definitivt ska du kontakta din Bm, men för eller senare får dem ju se det när du är på undersökningar hos Bm, tar BT, puls, Blodsocker mäter och väger dig..
    Men jag tycker du ska kontakta henne så hon är medveten om det..
    Vissa kan ju gå ner i vikt, om dem spyr mkt sa min BM men det ät viktigt o förmedla det till dem..

• Dinosaurien

Jessica Lindell skrev 2008-07-14 13:32:36 följande:

ja definitivt ska du kontakta din Bm, men för eller senare får dem ju se det när du är på undersökningar hos Bm, tar BT, puls, Blodsocker mäter och väger dig..Men jag tycker du ska kontakta henne så hon är medveten om det..Vissa kan ju gå ner i vikt, om dem spyr mkt sa min BM men det ät viktigt o förmedla det till dem..
    Och en del går alltså ner utan att alls må illa utan tvärtom trots att de äter mer än vanligt.
  • riotflickan
    yatsy skrev 2008-07-14 13:06:03 följande:
    Hej.. usch jag känner igen det från min förra graviditet. fast jag va "magsjuk" och blev väldigt hård i magen. Men jag började äta MAX en näve russin om dagen och det hjälpte för mig. va inte förstoppad mer. Och om du tycker om plommon nåt sånt om dagen? Eller katrinplommon som e det klassiska. Mem det e så väldans lösande tror jag. näringsdryck på apoteket.. vet inget om dom. Bara dom där pulverdryckerna man kan använda vid viktnedgång..men jag tar en kapsyl Mivitotal om dagen. Finns på hälsokost och ger dig det du behöver. inte som gravid men jag försöker äta grönsaker varje dag så man får det där lilla extra man gärna ska ha.
    Skönt att man ionte är ensam... Jag har väl testat de flesta huskurerna: plommon, fikon, russin, mycket vatten, kiwi, päron, vindruvor... you name it! Katrinplommonjuice dricker jag nu.

Just nu går jag på Forlax vilket är det enda som hjälper... Håller igång magen, men jag har fortfarande rysligt ont. Har börjat må hemskt illa igen också och nu hjälper det inte att äta. Ska försöka få i mig något nu, men det är svårt.

Lycka till allihop! Sorry för trådnappning!
Svar på tråden Jag rasar i vikt