• Nina 77

Hallux valgus, du som gjort operation..

Ska snart göra en operation för att ta bort mina knölar på fötterna och har lite funderingar? Det fins ju så många olika operationsmetoder så nyfiken på vad ni gjorde och fick för resultat?

Fick du stift/skruv insatt?
    Hur ont gjorde det på en skala 1-10 det första dagarna?
    Efter hur många dagar kommer jag kunna gå skapligt?
    Vilken sorts bedövning fick ni?
    Är du nöjd med resultatet?

• Svar på tråden Hallux valgus, du som gjort operation..
  • xenaa

När de opererade mig så skrapade de bort knölen. fick ingn skruv eller något utan de fixade till benet. sen vet jag inte om det beror på att jag hade trillat i en trappa och då blev knölen så.
    opererade den högra foten.

Jo det gjorde rätt ont speciellt då bedövningen började släppa. sen blev smärtan mildare och mildare. sen började det klia ist.
    Jag var gipsad i 3 v med. så kunde då inte gå på 3 v. sen efter att man tagit bort gipset kunde man gå lite ok. försiktigt.

De gjordes på lokalbedövning.
    och nöjd är jag faktiskt. för jag har inte ont ärren syns knappt.

♥Leo 1 år 22/6♥
  • nirakkarlsson

Har gjort båda fötterna fast inte sammtidigt,1 a foten blev jag sövd och det är gjord med skruv,den är jag inte alls nöjd med.Lika stor knöl än,och skruven får man skavsår av.

2a foten,lokalbedöving och sågade bort den. jättenöjd!

Smärta första dagarna är nog 7,5 sen går det bättre.

• the devil wears CM

Tack för informationen, jag står i kö för en sådan operation nu i höst och jag fick många frågor besvarade!

• Nina 77

Tack för svaren! Jag ska också göra båda fötterna, hur lång tid gick det emellan operationerna?

• Nina 77

jaha, jag räknar med några veckor/månader.

• xenaa
    Nina 77 skrev 2008-07-08 10:47:24 följande:
    jaha, jag räknar med några veckor/månader.
    fast jag tror man kan få de snabbare än 7 år mellan
    ♥Leo 1 år 22/6♥
  • nirakkarlsson

ja jag väntade för jag hade inga besvär med 2 foten först,men man kan ta den 2 foten bara den 1a har läkt!

• Snowy

Vad hade ni för besvär av knölen när ni sökte vård? För mig gör det ont när jag tränat hårt, typ kört längdskidor eller sprungit, eller bara gått långt. Gör ont i leden i stortåknölen.

Jag är grymt irriterad att jag inte kan ha några skor...

Har blivit lovad att få operation till våren. ska bara höra av mig nu i höst och säga att jag vill bli opererad. Skönt när vården funkar!

Är ju orolig för efter operationen, om man kommer bli helt bra...

• LondonAnnika

Har gjort 3 stycken operationer på EN fot. Första gången satte dom i en skruv men den hoppade av efter några år och fick ÄNNU mer ont. nummer två reparerade dom första operationen och för lite mer än ett år sedan fick jag något fruktansvärt ont i foten, kunde bara ta några steg om gången. Det visade sigg att skruven som jag hade i foten från början hade blivit inkapslad i var så när han öppnade foten luktade det inte speciellt gott. Nu har jag en prinskorv till stortå med ett stift. HAHA

Svar på tråden Hallux valgus, du som gjort operation..