• Nina 77

Hallux valgus, du som gjort operation..

Ska snart göra en operation för att ta bort mina knölar på fötterna och har lite funderingar? Det fins ju så många olika operationsmetoder så nyfiken på vad ni gjorde och fick för resultat?

Fick du stift/skruv insatt?
    Hur ont gjorde det på en skala 1-10 det första dagarna?
    Efter hur många dagar kommer jag kunna gå skapligt?
    Vilken sorts bedövning fick ni?
    Är du nöjd med resultatet?

• Svar på tråden Hallux valgus, du som gjort operation..
  • Nina 77

Oj, tre gånger på samma fot, man är ju lite rädd att operationen ska misslyckas. Undra vad som är bäst egentligen, skruv eller inte? Tror dom sa de skulle ge mig en skruv..

Snowy:Jag är också orolig för operationen eftersom jag gillar att jogga mm, till mig sa de att jag inte fick springa på 8 månader efter operationen, bara promenera. Hoppas bara det läker fint.

• LondonAnnika

jag hade väl otur som fick skitet redan när jag var 4 år.

• xenaa
    Snowy skrev 2008-07-11 00:12:47 följande:
    Vad hade ni för besvär av knölen när ni sökte vård? För mig gör det ont när jag tränat hårt, typ kört längdskidor eller sprungit, eller bara gått långt. Gör ont i leden i stortåknölen.Jag är grymt irriterad att jag inte kan ha några skor... Har blivit lovad att få operation till våren. ska bara höra av mig nu i höst och säga att jag vill bli opererad. Skönt när vården funkar! Är ju orolig för efter operationen, om man kommer bli helt bra...
    Jag fick knölen efter att ha ramlat i en trappa där jag höll balansen ändå men skrapade foten typ hela vägen ner. så kom knölen.

Min mamma hade varit hos en privat ortoped och skulle operera sina händer för hon hade fått knutor i senorna i handen.

SÅ jag bara frågade honom lite fräckt om han kunde kika på min fot vad det var för nått som stack ut vid tån. han kollade snabbt och sa kvickt att det var hallux  valgus.

jaha vad är d eliksom haha.
    han förklarade och sa att han kunde operera mig om ca 1 mån. Shit skit bra.

så här fick jag tid snabbt. Men sen var han privat ortoped
    ♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • Drizzt

Opererade båda fötterna samtidigt, de sågade och bräckte tårna "rätt" så att säga, bedövningssprutorna kändes. När bedövningen släppte så gjorde det rejält ont, en 7:a kanske på en skala. Fick order om att vara sängliggande med fötterna i högt läge i ca tre dygn, var bara uppe och kissade och rökte(var rökare på den tiden och det skulle mer till för att stoppa mig, dumt nog).

Jag var sjukskriven i 5 veckor, kunde gå efter ca en vecka även om det såg jätteroligt ut och kanske lite läskigt med båda fötterna gipsade.

Idag är mina fötter helt bra, syns knappt ett ärr och har inte gjort ont alls.

Lycka till!

• Drizzt

Javisst ja, glömde säga, försök att inte belasta foten/fötterna för hårt den första tiden, det kan göra att det blir fel. Det positiva med att operera båda fötterna samtidigt var just att man inte kunde gå några längre sträckor och inte gå fram för fort. När jag skrev att jag gick efter en vecka så var det inga längre sträckor utan runt i lägenheten, till en väntande bil och sådant.

• selma74

Jag har oxå en hallux valgus på ena foten. Knölen är öm och röd nästan jämt och jag kan inte böja stortån. Pga detta snebelastar jag ju foten och går mer på utsidan..Är det någon annan som fått liknande besvär eller är det bara jag? I och med detta har jag svårt att gå i skogen för det är himla lätt att vricka till den..

• Nina 77

Jag har samma besvär, går också på utsidan av foten och joggar aldrig i skogen pga risken att vricka foten utan väljer asfalt. Värken var det som gjorde att jag får en operation nu.
    Jag kan böja stortån dock, däremot så trycker den på de mindre tårna så jag får ofta nageltrång nu :(

Ska du göra något åt din?

• Nina 77

Nu har jag fått tid för operationen, på tisdag blir det av. Ucsh vad nervös jag kommer va! I kallelsen står det att de ska både mejsla och såga..

Mitt i allt kom kallelsen så klart, så nu får jag stå med kryckor på sonens dop, men det ska nog gå bra ändå :)

• AnnaK

jag har oxå knölen...

Vet någon hur stor knölen måste vara för att dom ska operera den?

Jag går oxå på utsidan av foten, ett helvete att hitta skor, vad har ni för skor?

Älskar ju högklackat...

Står på väntelista för att komma till ortopeden, vet inte än om jag får en operation...

Ni som opererats, har ni inga besvär alls nu? Eller kommer knölen tillbaka?

• Nina 77

Jag opererades i tisdags så vet inte resultatet än men min knöl var rätt stor och stårtån sne.
    Hade ont i den och svårt att hitta skor och den läkaren jag träffade tyckte det var självklart att jag skulle opereas. Beror på vilken läkare man träffar, min mamma blev nekad och hennes fötter är värre än mina.

Säg att du har ont, dom gör inga ingrepp av rent kosmetiska själ.

Ska lägga före och efter bilder i min blogg när jag får tid.

• Jalapeno

när det finns många operationermetoder att välja mellan betyder det helt enkelt att ingen är speciellt bra - för då skulle alla ortopeder välja den metoden. Man ska välja en ortoped som gjort ganska många operationer och som känner sig bekväm med den metod han/hon valt. Det här är också skälet till att bara operera fötterna när man har ordentligt ont - det är först då det är värt risken.
    Det fungerar jättebra att operera båda fötterna på en gång. Fördelen är att få det gjort och att man inte snedbelastar en fot, man lir lika halt på båda.
    Lokalbedövning som sätts i vristen brukar fungera jättebra och har fördelen att man är smärtstillad ett tag efter själva operationen. Sågning i ben gör ont.

Svar på tråden Hallux valgus, du som gjort operation..