• Äldre 8 Jul 12:18
    11573 visningar
    24 svar
    24
    11573

    Måste man vänta ett år innan man får en fertilitetsutredning?...

    Eller kan man få ställa sig i kö redan efter 10 månader?
    Jag har en dotter sedan ett tidigare förhållande som blev till på första försöket. Nu med en ny man har vi försökt sedan september -07 utan resultat. Vi är ganska säkra på att hans simmare inte fungerar som de ska och vill få det bekräftat.
    Går det att hoppa över att utreda mig och bara göra ett spermaprov på honom?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Måste man vänta ett år innan man får en fertilitetsutredning?...
  • Bubbly­85
    Äldre 8 Jul 12:29
    #1

    Hur kan ni vara ganska säkra på att "hans simmare inte fungerar som de ska"? Att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid är inga konstigheter, så det måste inte vara något fel.. Ni kanske kan köpa ett test och göra hemma om ni är oroliga?

  • Äldre 8 Jul 12:29
    #2

    Hej nattasmamma!
    Ett år och ett år... alltså just nu har väl de flesta fertilitetsavdelningar stängt så om du i augusti efter alla semestrar tar tag i saken så har det ju gått 11 månader. Lägg sen till att det är kö på ca 3 månader så är du ju uppe i dessa 12 månader med råge...

    En utredning gäller båda i paret. Alltså den är inga större ingrepp de gör för din del. Nu kanske det inte ser likadant ut i hela landet men för egen del så var det en undersökning i gynstolen samt ett blodprov vid ÄL för att konstatera ägglossning.

    Ringa o kolla med din gyn redan idag när de öppnar igen till hösten!

    //solkatta

  • Äldre 8 Jul 12:38
    #3

    Tack för svar!
    Bubbly85:
    Självklart så kan vi inte vara hundra på att det är han det är "fel" på. men eftersom jag har blivit gravid så himla lätt förut så känns det som den enklaste förklaringen iaf!
    Jag har superregelbunden menscykel och känner precis när jag har ÄL. Jag vet att upp till ett år är normalt men det känns ju ändå som att det finns anledning att vara orolig att något är fel.

    Solkatta:
    Tack för hjälpen! Jo, det var det jag tänkte att man borde kunna ringa och boka en tid innan det har gått precis ett år för när det väl är dags att gå på den inbokade tiden så har det ju gått ett är.
    Visste inte om det var så att man vbar tvungen att vänta med att ringa tills det har gått ett år också!

  • Äldre 8 Jul 12:44
    #4

    Nån mer? Kanske en lite solskenshistoria att pigga upp mig med?

  • Äldre 9 Jul 18:53
    #5

    puffar upp tråden...

  • Tejja
    Äldre 9 Jul 18:57
    #6

    En kompis gick och kollade sig innan de ens börjat försöka seriöst! De sa helt enkelt att det gått ett år...

  • Äldre 9 Jul 22:23
    #7
    Tejja skrev 2008-07-09 18:57:08 följande:
    En kompis gick och kollade sig innan de ens börjat försöka seriöst! De sa helt enkelt att det gått ett år...
    Det är väl knappast att rekommendera, nån annan som verkligen behöver hjälpen får alltså vänta extra länge, oerhört lågt tycker jag.
    Jag är med parvel
  • Äldre 9 Jul 23:17
    #8

    Ja, att kolla sig innan man ens har försökt känns väl inte helt schysst mot andra som har försökt länge...

    Hur som helst, självklart ska ni ställa er i kö om ni känner att det behövs. Privata kliniker tar ofta emot utan att ställa särskilda krav på hur läge man har försökt, dock är de ju dyrare än landstinget...

    Lycka till!

  • Tejja
    Äldre 10 Jul 07:31
    #9

    Vem sa att hon gick före någon annan? Inte jag.
    Ta inte för givet att alla är hemska. Hon gick till en privat klinik, betalade själv för det och dessutom hade hon ett 5-årigt förhållande bakom sig där de inte använt preventivmedel -men inte blivit gravid.

  • Äldre 10 Jul 14:31
    #10

    Klart det var nån annans plats, varför skulle det annars vara kö till utredningarna? Det finns inte obegrändat med platser, inte ens privat.


    Jag är med parvel
Svar på tråden Måste man vänta ett år innan man får en fertilitetsutredning?...