• LadyB

Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm

enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 18:50:09 följande:
    Man behöver inta plugga i 100år men jag kan garantera, för du ville ha råd, att du kommer ångra dig om du inte fixar gymnasiekompetensen! Du behöver inte läsa samhäll eller natur, du kan läsa omvårdnad och sedan börja jobba direkt. Bara 3år.
    kan man?? *glad* som vad?? uska??
  • LadyB
    Reglementet skrev 2008-07-14 18:50:47 följande:
    LadyMen snälla du, du inser väl att utan utbildning kommer du inte få ett bra jobb, du kommer få ett skitjobb. Du är 16 år, nästan ingen vill anställa en 16-åring, när det finns äldre personer med jobb.Varför kontaktar du inte något gymnasium och hör vad de har för program? Du kommer inte få gå något komvux eller annat, du är i den åldern så du får gå på gymnasium. Annars kommer du få vänta i flera år på att få studera.
    har jag sagt att jag vill jobba NU??
    nej jag sa att jag vill jobba så fort som möjligt.
    jag sa inte att jag inte vill gå gymnasiet!!
  • LadyB
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 18:54:34 följande:
    Japp Omvårdnad, frisör, bygg, barn & fritid, fordon och liknande praktiska gymnasieprogram får du en examen och kan börja jobba direkt. Går du omvårdnad blir du uska
    hmmm...det låter ju bra....
    barn O fritid e la typ på dagis vaa?? hur mycket tjänar man på dagis?? nån som vet ??
  • LadyB
    Tramsbyttan skrev 2008-07-14 18:56:46 följande:
    Har du lagt gymnasie-kompetensen på hyllen helt?Annars kanske du kan jobba OCH plugga gymnasie-kurserna samtidigt?Jobb i affär, kassa, personlig assistent, vården m.fl. brukar ju inte vara såå svårt att iaf få en timanställning och då kan man ju variera jobbet med studier. Om man orkar. :DKorta efter-gymnasiala utbildningar kan ju vara tand-sköterska (krävs oxå gymnasie-kompetens), mäklarassistent, personlig assistent/undersköterska, finns många KY-utbildningar på 2-år. Finns bland annat logistik och efter-frågan inom spedition och logistik är stooor. (och KY-praktiken innebär ju massor med praktik där man får in en fot i arbetslivet)Så säg att du pluggar upp gymnasiekompetensen i 2 år (tror inte det ska ta längre tid om man är motiverad) sen ytterligare kanske 2 år (KY) så har du ju en examen innan du är 20 bast.:D
    nej jag har inte gett upp gymnasiet...
  • LadyB
    enny signatur skrev 2008-07-14 19:01:36 följande:
    Du kan dock läsa in gymnasiet senare, men det är kanske inte det roligaste att få en studieskuld av det istället?Jag skulle rekomendera att gå gymnasiet med inriktning mot uska eller liknade. Elektriker är nog bättre pengamässigr dock *tro*Men tänk smart, plugga ÄVEN in naturämnena så kan du sedan hoppa på en högskoleutbildning OM du senare fårför dig det. välj änen smart helt enkelt. Vart i landet bor du?Gällande jobb så kan man ju få bättre än mcdonalds som 16åring. hurvida man tänker plugga mer i framtiden är väl inte relevant?Jag jobbade som klottersanerar en sommar med en timlön kr 100 kr. rätt ok tycker jag... mcdonalds skulle jag aldrig sätta min fot på (och det menar jag mes största allvar, jag skulle ALDRIG tillreda kopiösa mängder av lik). Nu är jag iofs inte 16 och har inga planer på att leta jobb heller, men poängen är att jag helt kalrt förstår inställningen.Ica kan man ev leta jobb på, olika telefonbolag (support tex).. Men rekomenderar som sagt gymnaium
    jag bor i halland/halmstad.....jag tippar på att det blir uska,sen vidareutbildning till barnmorska
  • LadyB

var kan man utbildasig till uska??min mamma gick en utbildning som var på 1½ år...finns sånna i halmstad tro??

• LadyB
    Reglementet skrev 2008-07-14 19:19:48 följande:
    ladyDu är 16, det finns inga genvägar. Du kommer inte få gå någon av dessa utbildningar, eftersom det är meningen du ska gå på gymnasiet. Varför tar du inte den chansen?
    varför ifråga sätter du vad jag vill??
  • LadyB
    Reglementet skrev 2008-07-14 19:26:23 följande:
    ladyVad du vill? Du får ju inte ens gå dessa utbildningar, du är för ung helt enkelt. Det måste du väl veta? Det är jättebra att du pluggar, men det blir gymnasiet nu, eftersom du bara är 16 år. Annars får du vänta några år. Är det vad du har tänkt?
    jag vet inteallt,som vissa andra verkar tro att dom gör
  • LadyB

reglemetet....sluta vara så otrevlig hela tiden...vad är det med dig??

• LadyB

Liillah Benjamin skrev 2008-07-14 21:05:17 följande:

Hon kanske inte mår bra ochj då kanske det går ut över andra
    hade hon inte vatt gravid så hade jag gissat på PMS HAHAHA
  • LadyB

Thats me skrev 2008-07-14 21:11:41 följande:

har du ingen utbildning alls mer än 9 årig grundskola så skulle jag satsa på en undersköterske utbildning:) den är på 52 veckor heltid men går att läsa på distans oxå.. utbildningsbidrag går att få av CSN.. jag har ingen utbildningjag läser heltid och jag får 6980:- i bidrag från CSN..bra att tänka på är att de kommuner som har maxtaxa i sitt barnomsorgs system så ska INTE bidrag räknas som inkomst..dvs att bidraget från CSN ska inte räknas in..
    bra tips....hur gammal måste man vara??
  • LadyB

då får jag sitta på rumpan min o vänta några år hahaahahahahahaha

Svar på tråden Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm