• LadyB

Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm

jag lixom många andra unga mammor vill skulle nog uppskatta råd ang utbildningar mm...som går att läsa in på distans eller e hyfsat korta....jag vill INTE att ni ska kritisera oss,bara ge oss råd :D

• Svar på tråden Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm
  • LadyB
    Reglementet skrev 2008-07-14 18:50:47 följande:
    LadyMen snälla du, du inser väl att utan utbildning kommer du inte få ett bra jobb, du kommer få ett skitjobb. Du är 16 år, nästan ingen vill anställa en 16-åring, när det finns äldre personer med jobb.Varför kontaktar du inte något gymnasium och hör vad de har för program? Du kommer inte få gå något komvux eller annat, du är i den åldern så du får gå på gymnasium. Annars kommer du få vänta i flera år på att få studera.
    har jag sagt att jag vill jobba NU??
    nej jag sa att jag vill jobba så fort som möjligt.
    jag sa inte att jag inte vill gå gymnasiet!!
  • valkyrian

Eller om du har läshuvud så kan du läsa Samhälle ekonomi och sen jobba som ekonomi assistent, efter ca ett å tjänar du kanske 20 000 och kan ha tur att hamna på ett företag som ser till att du vidareutbildas.. Då får du ju gymnasikompetensen som sagt. Frisör eller omvårdnad är ju också alternativ. Omvårdnad kan du som sagt jobba som USKA och du kommer ut på praktik och får kanske in en fot i branschen

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • enlitenbitkaka

Japp Omvårdnad, frisör, bygg, barn & fritid, fordon och liknande praktiska gymnasieprogram får du en examen och kan börja jobba direkt. Går du omvårdnad blir du uska

LadyB skrev 2008-07-14 18:51:29 följande:
    kan man?? *glad* som vad?? uska??
  • hewa

Ok att kommentaren du fick från Reglementet kanske var lite bryskt skriven. Men den var ändå sann!

Det är stor skillnad på att gå gymnasiet i 3 år och sedan 2-3 år till och att plugga i 100 år... Problemet är att du kommer få nöja dig med jobb på McDonalds nivå om du inte ens är intresserad av gymnasiekompetens. Även med en sådan är det tufft om du inte har något mer efter det.

Lärlingsprogrammet, om jag fattat saken rätt, är väl direkt yrkesförberedande. Men då blir det inga supervälbetalda, glassiga toppjobb utan mer praktiska yrken. Inget fel i det, kan vara bra och kul och även välbetalda i vissa fall.

Tycker ärligt talat du ska fundera mindre på hur länge du måste plugga och mer på vad du vill ägna kommande 40-50 yrkesaktiva år till! Hitta något du är intresserad av och tycker verkar givande, utbilda dig till det vare sig det tar två eller åtta år.

LadyB skrev 2008-07-14 18:46:25 följande:
    alltså,har du inget trevligt att säga till mig så kan du lika gärna vara tyst!!! varför ska du alltid vara så otrevlig??? jag vill inte stå på donkar hela livet!!! jag vill ha jobb,utbildning men inte plugga i 100 år!!!
  • Tramsbyttan

Har du lagt gymnasie-kompetensen på hyllen helt?
    Annars kanske du kan jobba OCH plugga gymnasie-kurserna samtidigt?
    Jobb i affär, kassa, personlig assistent, vården m.fl. brukar ju inte vara såå svårt att iaf få en timanställning och då kan man ju variera jobbet med studier. Om man orkar. :D

Korta efter-gymnasiala utbildningar kan ju vara tand-sköterska (krävs oxå gymnasie-kompetens), mäklarassistent, personlig assistent/undersköterska, finns många KY-utbildningar på 2-år. Finns bland annat logistik och efter-frågan inom spedition och logistik är stooor. (och KY-praktiken innebär ju massor med praktik där man får in en fot i arbetslivet)

Så säg att du pluggar upp gymnasiekompetensen i 2 år (tror inte det ska ta längre tid om man är motiverad) sen ytterligare kanske 2 år (KY) så har du ju en examen innan du är 20 bast.

:D

• LadyB
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 18:54:34 följande:
    Japp Omvårdnad, frisör, bygg, barn & fritid, fordon och liknande praktiska gymnasieprogram får du en examen och kan börja jobba direkt. Går du omvårdnad blir du uska
    hmmm...det låter ju bra....
    barn O fritid e la typ på dagis vaa?? hur mycket tjänar man på dagis?? nån som vet ??
  • enlitenbitkaka

Kan tillägga att jag inte hade nååååågra planer på att plugga på universitetet förän förra året. Livet förändras och det gör även dina preferenser och mål - med en gymnasieutbildning har du möjlighet att vidareubilda dig längre fram

• Kopparkruka

Oj visste inte att du bara var 16 år... tror inte Lernia tar emot utan gymnasiekompetens eller om man inte fyllt 18!

• LadyB
    Tramsbyttan skrev 2008-07-14 18:56:46 följande:
    Har du lagt gymnasie-kompetensen på hyllen helt?Annars kanske du kan jobba OCH plugga gymnasie-kurserna samtidigt?Jobb i affär, kassa, personlig assistent, vården m.fl. brukar ju inte vara såå svårt att iaf få en timanställning och då kan man ju variera jobbet med studier. Om man orkar. :DKorta efter-gymnasiala utbildningar kan ju vara tand-sköterska (krävs oxå gymnasie-kompetens), mäklarassistent, personlig assistent/undersköterska, finns många KY-utbildningar på 2-år. Finns bland annat logistik och efter-frågan inom spedition och logistik är stooor. (och KY-praktiken innebär ju massor med praktik där man får in en fot i arbetslivet)Så säg att du pluggar upp gymnasiekompetensen i 2 år (tror inte det ska ta längre tid om man är motiverad) sen ytterligare kanske 2 år (KY) så har du ju en examen innan du är 20 bast.:D
    nej jag har inte gett upp gymnasiet...
Svar på tråden Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm