• Mothersong

Enäggstvillingar - könen

Har en annan omröstning ute om könen generellt, men tänkte se hur det fördelar sig hos enbart enäggstvillingarna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Enäggstvillingar - könen
  • UWO BaraJag

...fanns det inte någon vetenskaplig text där man hade visat att även pojke/flicka kan vara enäggs?
    Inte för jag tror de paren ens upptäcks i de flesta fall (de få fall som kan finnas då).

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • bambigirl

Eftersom enäggstvillingar har samma uppsättning gener och generna bestämmer könet så har ju alla enäggstvillingar samma kön.

• Mothersong
    UWO BaraJag skrev 2008-07-08 23:05:17 följande:
    ...fanns det inte någon vetenskaplig text där man hade visat att även pojke/flicka kan vara enäggs? Inte för jag tror de paren ens upptäcks i de flesta fall (de få fall som kan finnas då).
    Jaa, jag hörde om den men har inte läst den själv... Undrar hur det går till???
    ~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon 27/11-07~~~
  • Mothersong
    bambigirl skrev 2008-07-08 23:06:20 följande:
    Eftersom enäggstvillingar har samma uppsättning gener och generna bestämmer könet så har ju alla enäggstvillingar samma kön.
    Det är alltså en helt ny studie som UWO pratar om...
    ~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon 27/11-07~~~
  • Tettan

Ni som är säkra på om det är enäggs - hur vet ni det???

• UWO BaraJag
    Mothersong skrev 2008-07-08 23:06:24 följande:
    Jaa, jag hörde om den men har inte läst den själv... Undrar hur det går till???
    Det var något om att spermien (eller spermierna då) träffade ägget precis vid en delning och då skulle det kunna bli en av varje. Kommer inte ihåg exakt faktiskt.
    Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • vicsun

Vi gjorde ett DNA test på våra eftersom att man var osäker på förlossningen..

• Tettan
    vicsun skrev 2008-07-08 23:17:22 följande:
    Vi gjorde ett DNA test på våra eftersom att man var osäker på förlossningen..
    Osäker vaddå? Fanns det en medicinsk orsak till att kolla? Eller är det för att ni som föräldrar var nyfikna?
  • ellam71
    Tettan skrev 2008-07-08 23:16:14 följande:
    Ni som är säkra på om det är enäggs - hur vet ni det???
    Vi har gjort dna test.
  • Tettan
    ellam71 skrev 2008-07-08 23:19:12 följande:
    Vi har gjort dna test.
    Okej. Jag undrar därför att mina grabbar är nästan identiskt lika, men allt under graviditeten pekade på att de är tvåäggs... Men jag tycker inte det är värt pengarna att göra ett DNA-test (om inte för att få tyst på alla som frågar förstås )
Svar på tråden Enäggstvillingar - könen