• Mothersong

Enäggstvillingar - könen

Har en annan omröstning ute om könen generellt, men tänkte se hur det fördelar sig hos enbart enäggstvillingarna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Enäggstvillingar - könen
  • UWO BaraJag
    Tettan skrev 2008-07-08 23:16:14 följande:
    Ni som är säkra på om det är enäggs - hur vet ni det???
    Lagt ihop ett och två. Trodde absolut de var tvåäggs från början.

Men de har utvecklats exakt lika, fått tänder på samma ställe och nästan samtidigt och nu tappar de tänder på samma ställe med bara någon veckas mellanrum.
    När de väger lika är de kopiöst lik varandra.

De reagerade på första vaccinet båda två, övriga barn har inte gjort det + att det tydligen är lite ovanligt att reagera.

Mer då...? Jo, jag lyckades hitta ena ungens handavtryck på dagis genom att leta efter en kopia av den andras handavtryck.
    Deras hår är lika, virvlar på samma ställe, har växt lika fort..
    Deras tår ser likadana ut.

De är rätt lika till sättet också. Brådmogna båda två, har svårigheter med samma sorts saker.
    Och de säger själva att de vet vad den andra tänker. Hörde tom en av dem fråga den andra vad det var hon var ute efter att säga. Och får rätt svar tillbaka!
    De har visat tecken på att känna av varandra när de var små, trots att de inte varit i samma rum.

Massa små indicier som jag till slut var tvungen att lägga ihop och tänka om. De skulle förvåna mig väldigt mycket om ett DNA-test visade att de var tvåäggs.
    Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • UWO BaraJag
    Tettan skrev 2008-07-08 23:20:40 följande:
    Okej. Jag undrar därför att mina grabbar är nästan identiskt lika, men allt under graviditeten pekade på att de är tvåäggs... Men jag tycker inte det är värt pengarna att göra ett DNA-test (om inte för att få tyst på alla som frågar förstås )
    Det gjorde det på mina också, därför jag trodde de var tvåäggs. De hade tjock skiljelinje, varsinn moderkaka som dessutom satt på varsinn sida av livmoderväggen. Läkaren som gjorde ul sa tom att det var tvåäggs.
  • Tettan

UWO BaraJag skrev 2008-07-08 23:22:49 följande:

Lagt ihop ett och två. Trodde absolut de var tvåäggs från början. Men de har utvecklats exakt lika, fått tänder på samma ställe och nästan samtidigt och nu tappar de tänder på samma ställe med bara någon veckas mellanrum.När de väger lika är de kopiöst lik varandra.De reagerade på första vaccinet båda två, övriga barn har inte gjort det + att det tydligen är lite ovanligt att reagera.Mer då...? Jo, jag lyckades hitta ena ungens handavtryck på dagis genom att leta efter en kopia av den andras handavtryck. Deras hår är lika, virvlar på samma ställe, har växt lika fort..Deras tår ser likadana ut.De är rätt lika till sättet också. Brådmogna båda två, har svårigheter med samma sorts saker.Och de säger själva att de vet vad den andra tänker. Hörde tom en av dem fråga den andra vad det var hon var ute efter att säga. Och får rätt svar tillbaka!De har visat tecken på att känna av varandra när de var små, trots att de inte varit i samma rum.Massa små indicier som jag till slut var tvungen att lägga ihop och tänka om. De skulle förvåna mig väldigt mycket om ett DNA-test visade att de var tvåäggs.
    Det låter som mina, men jag har trott att de var tvåäggs pga min höga ålder (36 när jag blev gravid), tjocka hinnor enl UL samt att jag har tvillingar i släkten (från flera håll). Men som sagt, de är ju så lika att tom jag har svårt att skilja dem åt när de bär lika kläder...
  • ellam71

Ja, för att slippa alla som frågar kan det nog vara värt det.. hihi

Men vi har deltagit i en underslkning så vi har inte betalat något. Vi har bara vetat det i ett år och de fyller i år 16år.. så jag har inte tyckt det varit så viktigt. Men man har ju undrat och så kom chansen... =)

Jag har iofs alltid trott att de var enäggstvillingar. De var väldigt lika som små..., lite mer olika nu..

Tettan skrev 2008-07-08 23:20:40 följande:
    Okej. Jag undrar därför att mina grabbar är nästan identiskt lika, men allt under graviditeten pekade på att de är tvåäggs... Men jag tycker inte det är värt pengarna att göra ett DNA-test (om inte för att få tyst på alla som frågar förstås )
  • Tettan

UWO BaraJag skrev 2008-07-08 23:25:12 följande:

Det gjorde det på mina också, därför jag trodde de var tvåäggs. De hade tjock skiljelinje, varsinn moderkaka som dessutom satt på varsinn sida av livmoderväggen. Läkaren som gjorde ul sa tom att det var tvåäggs.
    Jag har ju lärt mig att ett ägg kan dela sig tidigt uppe i äggledaren och då blir det ju två moderkakor och hinnsäckar...
  • Tettan
    ellam71 skrev 2008-07-08 23:25:55 följande:
    Ja, för att slippa alla som frågar kan det nog vara värt det.. hihiMen vi har deltagit i en underslkning så vi har inte betalat något. Vi har bara vetat det i ett år och de fyller i år 16år.. så jag har inte tyckt det varit så viktigt. Men man har ju undrat och så kom chansen... =)Jag har iofs alltid trott att de var enäggstvillingar. De var väldigt lika som små..., lite mer olika nu..
    Det där med undersökning var även min arbetskompis med på - de fick gratis DNA-test. Det lustiga med dem är att det var på "konstgjord" väg och att de har en av varje...
  • vicsun

Som ovan skrivet.. för att slippa alla frågor och inte ha något svar att ge och för att barnen själva ska slippa höra alla spekulationer.

• UWO BaraJag
    Tettan skrev 2008-07-08 23:26:45 följande:
    UWO BaraJag skrev 2008-07-08 23:25:12 följande: Jag har ju lärt mig att ett ägg kan dela sig tidigt uppe i äggledaren och då blir det ju två moderkakor och hinnsäckar...
    Jo, jag vet ju det också nu. Men när en läkare säger det så tror man ju verkligen. Dessutom läste jag någon text där det verkade som enäggs måste få sina moderkakor bredvid varandra och då "visste" jag ju att mina var tvåäggs.
    Nu vet jag bättre om hur twins blir till!
  • ellam71

Jo, men undersökningen gick ut på att jämföra enäggstvillingar och tvåäggstvillingar... iaf den vi var med i.

Tettan skrev 2008-07-08 23:27:47 följande:
    Det där med undersökning var även min arbetskompis med på - de fick gratis DNA-test. Det lustiga med dem är att det var på "konstgjord" väg och att de har en av varje...
  • Tettan
    ellam71 skrev 2008-07-08 23:32:14 följande:
    Jo, men undersökningen gick ut på att jämföra enäggstvillingar och tvåäggstvillingar... iaf den vi var med i.
    Jo, jag säger inget om att hon fick vara med om undersökningen, men det var DNA-testet jag tänkte på. Lite onödigt kanske
  • ellam71
    Tettan skrev 2008-07-08 23:32:55 följande:
    Jo, jag säger inget om att hon fick vara med om undersökningen, men det var DNA-testet jag tänkte på. Lite onödigt kanske
    Haha.. ja det tänkte jag inte ens på... haha JA det var ju väldigt onödigt!! Kunde ju någon annan få göra det istället!

Men det kanske var så att de inte visste om det var flickor/pojkar.. förmodligen var det anonymt med nr istället för namn... och då gjorde de det på alla för att veta.. jaja jag vet inte.. bara en tanke..
  • Inger A

Har DNA testat våra flickor, enäggs

• MeNoLike

Jag svarade: pojkar men osäker på om de är enäggs... många säger att de är lika...

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Mothersong

*puffar*

~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon 27/11-07~~~
  • FruHeo

Alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska rösta på, har både enäggspojkar och flickor. Men eftersom pojkarna inte lever ( de dog i magen i v 16) så röstade jag på enäggstjejer.

Jag har sen dag ett vetat att tjejerna är enäggs. Ja inte nog med att vi fortfarande har stora problem att skilja dem åt om de sitter på golvet och leker eller sover. Ja de är två små kopior av varandra. Dessutom har de följt varandra i vikt, har fått samma tand med mycket kort mellanrum. Vi tror dessutom att de är spegelvända, hårvirvlar, uppkomsten av tänder mm tyder på det.
    Men vi är inte riktigt säkra.

Ja förutom detta då så tydde graviditeten på att de var enäggs,låg i samma yttersäck, en mycket mycket mycket tunn skiljehinna som sista veckan sprak, analysen av moderkakan mm på att de var twins. Av en rad anledningar så testade vi dem ett par månader senare, enäggs såklart.

• Anki85

vi var på tvillingträff när jag väntade tvillingarna och fick detta föklarat för mig.

65% av tvillingar som har tjock hinna och två moderkakor är tvåäggstvillingar
    35% av tvillingarna är enäggs.

allt beror på när ägget delade sig

dag 0-3 ger 4 hinnor i skiljeväggen= tjock skiljevägg
    dag 4-7 ger 2 hinnor i siljeväggen= tunn skiljevägg
    dag 8-12 ger inga hinnor (ovanligt, mindre än 1% per år)
    dag 13-16 ger siamesiska tvillingar

(har man en tunn skiljevägg och en moderkaka är det 100% enäggstvillingar)

• tvillinggiraff

Har enäggskillar, de hade inga hinnor som delade dem åt, så enligt "Anki85" delades mitt ägg mellan dag 8 o 12. Planerat snitt i v33+6 för att undvika riskerna med ihoptrasslade navelsträngar m.m. Nu är de 1,5 år o fulla av bus...

• ulrikahö

En till "sen delning" här precis som tvillinggiraffen.
    Tjejerna kom i v.32+1 med planerat snitt f a undvika komplikationer som det innebär då de ej har någon skiljevägg mellan sig i magen. Tjejerna är nu 7 veckor och således ca en vecka kvar till BF. Inte så mycket bus här (än) :c)

tvillinggiraff skrev 2008-09-14 20:52:27 följande:
    Har enäggskillar, de hade inga hinnor som delade dem åt, så enligt "Anki85" delades mitt ägg mellan dag 8 o 12. Planerat snitt i v33+6 för att undvika riskerna med ihoptrasslade navelsträngar m.m. Nu är de 1,5 år o fulla av bus...
Svar på tråden Enäggstvillingar - könen