Enäggstvillingar - könen
Har en annan omröstning ute om könen generellt, men tänkte se hur det fördelar sig hos enbart enäggstvillingarna
Har en annan omröstning ute om könen generellt, men tänkte se hur det fördelar sig hos enbart enäggstvillingarna
UWO BaraJag skrev 2008-07-08 23:22:49 följande:
Ja, för att slippa alla som frågar kan det nog vara värt det.. hihi
Men vi har deltagit i en underslkning så vi har inte betalat något. Vi har bara vetat det i ett år och de fyller i år 16år.. så jag har inte tyckt det varit så viktigt. Men man har ju undrat och så kom chansen... =)
Jag har iofs alltid trott att de var enäggstvillingar. De var väldigt lika som små..., lite mer olika nu..
UWO BaraJag skrev 2008-07-08 23:25:12 följande:
Som ovan skrivet.. för att slippa alla frågor och inte ha något svar att ge och för att barnen själva ska slippa höra alla spekulationer.
Jo, men undersökningen gick ut på att jämföra enäggstvillingar och tvåäggstvillingar... iaf den vi var med i.
Har DNA testat våra flickor, enäggs
DNA-testat tjejerna pga. gemensam moderkaka och endast en tunn skiljevägg mellan = enäggstjejer
Jag svarade: pojkar men osäker på om de är enäggs... många säger att de är lika...
*puffar*
Alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska rösta på, har både enäggspojkar och flickor. Men eftersom pojkarna inte lever ( de dog i magen i v 16) så röstade jag på enäggstjejer.
Jag har sen dag ett vetat att tjejerna är enäggs. Ja inte nog med att vi fortfarande har stora problem att skilja dem åt om de sitter på golvet och leker eller sover. Ja de är två små kopior av varandra. Dessutom har de följt varandra i vikt, har fått samma tand med mycket kort mellanrum. Vi tror dessutom att de är spegelvända, hårvirvlar, uppkomsten av tänder mm tyder på det.
Men vi är inte riktigt säkra.
Ja förutom detta då så tydde graviditeten på att de var enäggs,låg i samma yttersäck, en mycket mycket mycket tunn skiljehinna som sista veckan sprak, analysen av moderkakan mm på att de var twins. Av en rad anledningar så testade vi dem ett par månader senare, enäggs såklart.
vi var på tvillingträff när jag väntade tvillingarna och fick detta föklarat för mig.
65% av tvillingar som har tjock hinna och två moderkakor är tvåäggstvillingar
35% av tvillingarna är enäggs.
allt beror på när ägget delade sig
dag 0-3 ger 4 hinnor i skiljeväggen= tjock skiljevägg
dag 4-7 ger 2 hinnor i siljeväggen= tunn skiljevägg
dag 8-12 ger inga hinnor (ovanligt, mindre än 1% per år)
dag 13-16 ger siamesiska tvillingar
(har man en tunn skiljevägg och en moderkaka är det 100% enäggstvillingar)
Har enäggskillar, de hade inga hinnor som delade dem åt, så enligt "Anki85" delades mitt ägg mellan dag 8 o 12. Planerat snitt i v33+6 för att undvika riskerna med ihoptrasslade navelsträngar m.m. Nu är de 1,5 år o fulla av bus...
En till "sen delning" här precis som tvillinggiraffen.
Tjejerna kom i v.32+1 med planerat snitt f a undvika komplikationer som det innebär då de ej har någon skiljevägg mellan sig i magen. Tjejerna är nu 7 veckor och således ca en vecka kvar till BF. Inte så mycket bus här (än) :c)