• Solisrosis

ni som tycker om cola, hur gör ni??

ja cola och kaffe innehåller ju åda koffein.
    och tyvärr är jag en storälskare av både kaffe och cola.
    Man ska ju dricka ca 3 koppar kaffe/dagen, men om man dricker ett glas cola, får man bara dricka 2 koppar kaffe då?

eller hur gör ni andra??

• Svar på tråden ni som tycker om cola, hur gör ni??
  • Perickles

Choklad innehåller väl också koffein?!
    Iaf. Jag älskar kaffe, men lyckades av en slump börja ogilla kaffet i början av graviditet (illamående) Så nu äter jag bara choklad.
    Och om jag måste välja nåt av kaffe o choklad så får nog kaffet gå :)

• Fedtmule

Har läst att för att komma upp i samma mängd koffein som 3 koppar kaffe, får du dricka 8 burkar cola. Så ett glas hit eller dit betyder inget.

• Im Fabulous

Cola är ju grymt onyttigt, innehåller mycket socker (alt. sötningsmedel, lika illa bägge två) och bör inte drickas dagligen anser jag.

För min del dricker jag cola någon gång under helgen, men dricker kaffe varje dag.

• pepparrot

Här är en till som är galen i cola, jag dricker inte heller kaffe så jag unnar mig lite cola varje dag. Har försökt dra ner det så jag dricker väl en halv 33cl varje dag, oftast alltid till mat (intalar mig att det är bättre ). Sen försöker jag äta nyttigt i övrigt, så då borde inte sockret göra så mycket.

Jag kollade upp koffeinmängden i cola för jag var också lite orolig, kommer inte riktigt ihåg, men jag slutade oroa mig i alla fall . Jag tror tre koppar kaffe, som är max per dag är lika med typ 2-3 liter cola om man ser till koffein mängden.

/Lundatös

• Vintersjäl

Jag drack närmare 1 liter cola PER dag när jag var gravid! Min son är 5 månader och han är frisk och kry

• Mollymajs

Jag är cola man och dricker allt från ½-2 liter om dagen beroende på om det finns hemma. Drack lika mkt när ja vänatde nr 1 som nu. Jag tror inte barnet tar skada av det. Dricker för övrigt inget kaffe varken innan eller nu.

• LillLo

Jag dricker cola som vanligt, tänker inte på det. Kanske 33 cl om dagen. Kaffe tänker jag lite mera på att inte dricka dock, fråga mig inte varför.

• Tiiah

fanns en liknande tråd förut, där var det länkat till en sida där man just jämförde cola, kaffe, te och redbull mm...
    Det visade sig att man kunde 1,5 l cola om dagen enligt den länken. Jag försöker dra ner på colan, men har varit colaberoende i många år och sambon är likdan..Så det händer att jag drar i mig en tre kaffe latte-glas med cola, och än så länge kickar bebisen som den ska . Det blir väl inte heller cola varje dag heller.

Angående kaffe så gillar jag bara kaffe latte, och när jag gör hemma är det inga problem, kör på koffeinfritt snabbkaffe från nescafe. Smakar lika gott! Räcka ut tungan

• Prettyblueeyes

Är jag sugen på cola dricker jag cola, aldrig druckit massor med läsk men vissa dagar är man ju sugen och då dricker jag det :)

• IVFmamma

Jag dricker inte cola eller kaffe och detta är för att jag har läst nånstans att koffein kan leda till missfall åtminstonde under graviditetens 3 första månader nu är jag i 6 månaden men vågar fortfarande inte. Har gjort IVF så därför är jag lite "feg"

• Darla

Jag slutade dricka drycker med koffein i for flera ar sedan pgr av andra orsaker an graviditet, nu dricker jag jag koffeinfri Cola, kaffe och te. Vet att colan fanns i Sverige pa Ica Maxi forut iallafall och smakar som vanlig Cola.

• camilla80

jag har druckit både cola och kaffe under alla mina graviditeter och mina barn är friska
    denna grav..dricker jag som förr..här fikar vi flera gånger om dagen och då blir det oftast 2 koppar per gång..sen älskar jag cola så det blir så mycket jag vill..håller inte på o räknar hur mycket av vad..njut istället..

• IVFmamma
    Darla skrev 2008-07-09 16:48:32 följande:
    Jag slutade dricka drycker med koffein i for flera ar sedan pgr av andra orsaker an graviditet, nu dricker jag jag koffeinfri Cola, kaffe och te. Vet att colan fanns i Sverige pa Ica Maxi forut iallafall och smakar som vanlig Cola.
    Annars så älskar jag cola men vågar inte just nu men snart så får jag dricka igen
  • Darla
    Svar på #25
    Ja gor inget som du inte sjalv vill, det kanns tryggast sa och du slipper angra dig. Men jag tror att den koffeinfria Colan ar ratt "saker", jag dricker mycket san Sjalv langtar jag efter gorgonzola ost och ett glas rott.
  • Majsan70

Jag drack den cola jag ville ha o brydde mig inte om sånt. Blir ju en hel del man kan dricka innan det är för mycket. Kaffe dricker jag inte ändå.

• alto

Det finns ju säkert olika sätt att se det, men här är en lista från Wikipedia:

Födoämne Koffeinhalt Portionsstorlek Koffeinmängd i en normalportion
    Vanligt starkt kaffe 800 mg/l Kopp, 15 cl 120 mg
    Koffeintabletter (apotekets100 mg/styck 1 tablett 100 mg
    Foosh Power Mints 100 mg/styck 1 pepparmint 100 mg
    Red Bull 320 mg/l Burk, 25 cl 80 mg
    Svart te 400 mg/l Kopp, 20 cl 80 mg
    Amerikansk Jolt Cola 200 mg/l Burk, 33 cl 66 mg
    Svagt kaffe 400 mg/l Kopp, 15 cl 60 mg
    Svensk Jolt Cola 150 mg/l Burk, 33 cl 50 mg
    Coca Cola 135 mg/l Burk, 33 cl 45 mg
    Grönt te 200 mg/l Kopp, 20 cl 40 mg
    Vicks Red Energy 25 mg/tablett 1 tablett 25 mg

sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

• JeyLa

Jag har aldrig gillat kaffe - så cola är min drog Jag drar ner lite på colan när jag är gravid - men jag dricker ändå minst en 33:a varje dag. Oftast blir det två. En på morgonen och en på kvällen. Den här graviditeten så höll jag på att bryta ihop - för colan smakade blä - den smakade som om man hade smält en iglooglass och hällt upp i ett glas, dvs alldeles för söt. Så de 18 första veckorna så drack jag inte en cola - det var fruktansvärt

~*~ Nova 9 augusti 2005 ~*~ Engla 12 augusti 2006 ~*~ Wilda bf 8 oktober 2008~*~
  • Lolalee

ja dricker så mkt som ja e sugen på.. dricker tyvärr mer cola än kaffe..

Svar på tråden ni som tycker om cola, hur gör ni??