• CeeJay

Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?

Här om dagen köpte jag en bikini på KappAhl som jag sedan provade hemma - precis som man gör i provrummen i affären - MED trosor och utan att ta bort skyddsplasten och alla prislappar.

Den visade sig vara för liten (och för stor) och jag läste på kvittot att man fick lämna tillbaka plomberade badkläder. Eftersom jag inte riktigt vet hur de plomberar trodde jag att skyddsplasten och alla prislappar var en plombering men jag fick tvärnobben!

Hon i kassan sa att de ALLTID frågar om kunden vill ha bikinin plomberat men den frågan fick inte jag! Otur för dig...sa hon bara

Sen sa hon att "vi kan ta emot oplomberat men vi kan ändå inte det" ??

Jag skrev ett mail till ansvarig på KappAhl för byten, fick samma svar från henne - att jag inte fick byta/lämna tillbaka.

Jag FÖRSTÅR verkligen att de har sådana regler men jag förstår faktiskt inte skillnaden när det gäller badkläder - att prova i butiken, med trosorna på vs att prova hemma med trosorna på.

Är det NÅGON som fått lämna tillbaka/byta bikini/badkläder på KappAhl utan plombering?

• Svar på tråden Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?
  • Vickan I

Är säkert ingen skilland alls mellan att prova med undisarna på hemma eller i hytten.

De handlar nog mest om att de måste sätta gränsen någonstans och att de sedan håller samma policy för alla. Om det bara var någon enstaka som kom och ville byta/lämna tillbaka vorde det nog lugnt, men det är nog en hel del personer och då är tydliga och lika regler för alla lättaste sättet.

Irro för kunden, men ändå mer hygieniskt. En del kan nog ha grejerna på sig hemma längre än i en provhytt, typ osla på balkongen och en del provar säkert grejerna utan trosor hemma, men inte i provhytten för att det kanske tar emot att ta av allt där, men inte hemma osv....

Jobbade i butik innan och det finns alla möjliga tokiga kunder, så tyvärr drabbas alla!

google it goddammit!!!!
  • AnnaKlara

Jag tycker hela regeln är töntig, så länge lapparna sitter kvar kan man ju ändå inte ha använt den på riktigt liksom.

Jag menar, folk kan ju lika gärna ha gnidit snippan mot underdelen i ett provrum så vad är problemet. Man bör ändå tvätta nyköpta plagg innan man använder dem.

• Vickan I

osla = sola .

Tyvärr inte testat lämna tillbaka något. Dock dåligt att de inte informerade om plombering. Det kan de bjussa på, även om det finns visst kundansvar också.

google it goddammit!!!!
  • CeeJay

Hahaha precis min tanke "Snusk" kan ju ske i lika stor utsträckning i provrummet som hemma!

AnnaKlara skrev 2008-07-09 15:55:17 följande:
    Jag tycker hela regeln är töntig, så länge lapparna sitter kvar kan man ju ändå inte ha använt den på riktigt liksom.Jag menar, folk kan ju lika gärna ha gnidit snippan mot underdelen i ett provrum så vad är problemet. Man bör ändå tvätta nyköpta plagg innan man använder dem.
  • CeeJay

Jag håller med att de kunde bjussa på detta nu! För MIG är det ju 228 kr åt helvete - för DEM är det ju ett plagg som är rent och går att sälja igen..
    Vickan I skrev 2008-07-09 15:56:22 följande:

osla = sola .Tyvärr inte testat lämna tillbaka något. Dock dåligt att de inte informerade om plombering. Det kan de bjussa på, även om det finns visst kundansvar också.
  • LaFontaine
    CeeJay skrev 2008-07-09 16:25:14 följande:
    Jag håller med att de kunde bjussa på detta nu! För MIG är det ju 228 kr åt helvete - för DEM är det ju ett plagg som är rent och går att sälja igen..Vickan I skrev 2008-07-09 15:56:22 följande:
    Det där är helt fel. Badkläder räknas som hygienartiklar och får inte säljas igen. Istället måste företaget slänga dem. Det är alltså lika många kronor åt helvete för dem som för dig!
  • ashera

Plombering innebär väl att man sätter ihop trosorna på något sätt, så att man inte kan ta dem på sig alls? Så jag gissar att det inte är meningen att man ska prova sådana kläder hemma alls. Bryter man plomberingen syns det ju att de ev är använda. På samma sätt om man köper skivor, filmer osv, så kan de ju plomberas med en liten klisterlapp - är lappen borttagen, inget byte.

Men jag kan ha fel

• Justess

Plombering = plaststicka som går tvärs igenom trosan. Man kan alltså inte prova plagget utan att bryta plomberingen.

Jag fick en föreläsning på Lindex när jag ville byta ett par nylonstrumpbyxor som jag hade handlat 30 min tidigare (kom på att jag ville ha en annan färg). Ytterst motvilligt gick hon med på att ta emot dem samtidigt som hon högt förklarade att egentligen fick de inte göra så och att nu var de tvugna att kasta dem (trots att de var orörda i pappförpackning) etc mm yada yada. Bitch. Antingen får man byta - eller inte! Man står inte och skämmer ut en kund inför andra kunder som hon gjorde. Hade hon sagt nej hade jag accepterat detta. Accepterar dock inte det dåliga bemötandet.

Kvinna ? feminist ? mamma ? fru
  • CeeJay

Men varför är det ok att sälja "hygienartiklar" som kreti och pleti kan ha gnidit sig emot i provrummet?? Man kan alltså stampa på en trosa, snyta sig i den och göra guuud vet vad i provrummet och sen går det bra att sälja den vidare - bara man inte gör så hemma!!

LaFontaine skrev 2008-07-09 17:31:48 följande:
    Det där är helt fel. Badkläder räknas som hygienartiklar och får inte säljas igen. Istället måste företaget slänga dem. Det är alltså lika många kronor åt helvete för dem som för dig!
  • CeeJay

Okey, jag vet NU att man måste ha plombering i trosorna för att byta. Tycker ändå de borde göra ett undantag (jag kan till och med ta lögndetektortest) eftersom jag provat dem hemma MED alla lappar kvar MED trosor på. Eftersom jag inte fick någon fråga om plombering - konstigt med tanke på att detta är sååå viktigt!

Men jag tror jag skiter i detta ändå - jag får använda dem som disktrasor eller slänga skiten!

Blir så trött...

Svar på tråden Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?