• CeeJay

Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?

Här om dagen köpte jag en bikini på KappAhl som jag sedan provade hemma - precis som man gör i provrummen i affären - MED trosor och utan att ta bort skyddsplasten och alla prislappar.

Den visade sig vara för liten (och för stor) och jag läste på kvittot att man fick lämna tillbaka plomberade badkläder. Eftersom jag inte riktigt vet hur de plomberar trodde jag att skyddsplasten och alla prislappar var en plombering men jag fick tvärnobben!

Hon i kassan sa att de ALLTID frågar om kunden vill ha bikinin plomberat men den frågan fick inte jag! Otur för dig...sa hon bara

Sen sa hon att "vi kan ta emot oplomberat men vi kan ändå inte det" ??

Jag skrev ett mail till ansvarig på KappAhl för byten, fick samma svar från henne - att jag inte fick byta/lämna tillbaka.

Jag FÖRSTÅR verkligen att de har sådana regler men jag förstår faktiskt inte skillnaden när det gäller badkläder - att prova i butiken, med trosorna på vs att prova hemma med trosorna på.

Är det NÅGON som fått lämna tillbaka/byta bikini/badkläder på KappAhl utan plombering?

• Svar på tråden Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?
  • synanceia

Men varför köpa en bikini (som man vet kan vara knepig och i vissa fall helt omöjlig att byta) som man inte provat i butiken?!

Det är bara dig själv du har att skylla om du inte provade bikinin på plats och sen vill byta tillbaka.

• CeeJay

För att jag har en sjukdom, eller två, för att jag hade två hungriga små barn med mig, för att jag ville prova hemma i lugn och ro. ELler förresten, behöver inte förklara mig för dig. DU får tycka att jag får skylla mig själv hur mycket du vill

synanceia skrev 2008-07-09 22:48:27 följande:
    Men varför köpa en bikini (som man vet kan vara knepig och i vissa fall helt omöjlig att byta) som man inte provat i butiken?!Det är bara dig själv du har att skylla om du inte provade bikinin på plats och sen vill byta tillbaka.
  • elvinaOstefan

Nej, jag köpte en bikini på Twilfit och underdelen va lite tight så jag hade vlat få bytt den till en strl större. Den hade alla lappar och skyddsplasten kvar. Men det fick jag då inte..  dom sa att dom aldrig tar emot underkläder om man inte plomberat dom. (då skulle dom satt fast en plastklämma så att man inte hade kunnat prova dom)

Devin, det finaste vi har
  • elvinaOstefan
    synanceia skrev 2008-07-09 22:48:27 följande:
    Men varför köpa en bikini (som man vet kan vara knepig och i vissa fall helt omöjlig att byta) som man inte provat i butiken?!Det är bara dig själv du har att skylla om du inte provade bikinin på plats och sen vill byta tillbaka.
    Det är inte alltid så lätta att hinna prova kläder om man har barn, eller osm i mitt fall ha med en barnvagn som jag isf skulle behöva ställa 7m från provrummet, nej tack då förlorar jag hellre dom där pengarna.
    Devin, det finaste vi har
  • norgesessan

JAg har häller aldrig varit med om att man får byta...

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • norgesessan

Inte provat hällre...Kan ni inte sälja den på blocket eller nåt?

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Tre skorpioner

Jag tänker så här:
    Jag som kund vill inte köpa underkläder,täcken m.m
    som kanske någon har använt hemma och provat.
    Visst man kan snuska i affären.
    Inga undantag ska gälla för att minska att jag köper en vara som kallas använd.
    Men helt klart skulle biträdet frågat om plombering och varan ska plomberas.

• alla signaturer upptagna

Förra veckan var jag på en affär och köpte en hel uppsättning kläder åt min mamma för att trösta henne för att hon är ledsen just nu. När jag hade kommit utanför dörrarna kom jag på att hon kan ju inte ha svart behå och trosor unden den vita oversize-skjortan så jag gick in igen å frågade om jag fick byta till vita och det gick bra för jag gick till samma kassörska och hon kände ju igen mig.

Så jag menar de är ju inte elaka med flit. hade jag hunnit hem med dem så hade jag ju självklart inte fått byta för då kunde jag ju ha provat dem hemma.
    Och jag förväntade mig inte ens att få byta färg för jag vet av alla de miljon ggr jag har handlat underkläder så har de rabblat att det inte är byte på underdelar.

• alla signaturer upptagna

Jag tycker att du ska prova att sälja bikinin på blocket eller ge den till någon i present om alla lappar finns kvar och den inte passar.

• sladdis76

Exakt samma hände mig igår på Kapp Ahl i Gävle!! Jag yrkade på att de erbjöd ingen plombering, och jag visste inte vad det betyder (aldrig köpt badkläder i fysisk butik förr, bara beställt). Fick prata med "chef" som dumförklarade mig och sa att "detta är inget Kapp Ahl har bestämt över, utan det är så enl lagen". I slutändan gick hon med på att ta tillbaka underdelen också med förklaringen "att de inte kan sälja det vidare utan måste kasta de". Jag sa att jag kan inte ha de heller och jag måste kasta de iom att de inte passar mig. Nu tog jag kontakt med Konsumentverket för att kolla lagrum hon pratade om och fick följande svar:

"Det finns inget lagrum som reglerar det. Enligt huvudreglen har man inte rätt att lämna tillbaka något man har köpt i butik men de flesta butiker erbjuder oftast öppet köp. Det är dock frivilligt för företag att erbjuda det, och även styra villkoren kring vad som ingår i det."

Så de ljuger en rakt upp i ansiktet och skapar egna regler som inte har någon styrka i lagen egentligen.

• Gulletussan
    sladdis76 skrev 2017-08-04 11:51:27 följande:

Exakt samma hände mig igår på Kapp Ahl i Gävle!! Jag yrkade på att de erbjöd ingen plombering, och jag visste inte vad det betyder (aldrig köpt badkläder i fysisk butik förr, bara beställt). Fick prata med "chef" som dumförklarade mig och sa att "detta är inget Kapp Ahl har bestämt över, utan det är så enl lagen". I slutändan gick hon med på att ta tillbaka underdelen också med förklaringen "att de inte kan sälja det vidare utan måste kasta de". Jag sa att jag kan inte ha de heller och jag måste kasta de iom att de inte passar mig. Nu tog jag kontakt med Konsumentverket för att kolla lagrum hon pratade om och fick följande svar:

"Det finns inget lagrum som reglerar det. Enligt huvudreglen har man inte rätt att lämna tillbaka något man har köpt i butik men de flesta butiker erbjuder oftast öppet köp. Det är dock frivilligt för företag att erbjuda det, och även styra villkoren kring vad som ingår i det."

Så de ljuger en rakt upp i ansiktet och skapar egna regler som inte har någon styrka i lagen egentligen.

Fast enligt lagen så behöver en butik inte erbjuda dig öppet öht. Så de ljuger dig inte alls rakt upp i ansiktet. Sen om du själv hade jobbat i butik så skulle du nog förstå deras policy mer med tanke på vilka kunder det finns.

Sen är det upp till konsumenten själv att ta reda på vad som gäller INNAN man köper något. Men i de flesta butiker så står det klart och tydligt framme vid kassan vad som gäller med öppet köp/bytesrätt och även bad/underkläder, kosmetika osv. Vissa kunder spelar det ingen roll hur mycket man än informerar via tal och text. Vissa kunder vill inte höra eller förstå och kommer alltid hävda oavsett att de inte hört eller sett vad som gäller.
Svar på tråden Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?