Inlägg från: Gulletussan |Visa alla inlägg
  • Gulletussan

Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?

sladdis76 skrev 2017-08-04 11:51:27 följande:

Exakt samma hände mig igår på Kapp Ahl i Gävle!! Jag yrkade på att de erbjöd ingen plombering, och jag visste inte vad det betyder (aldrig köpt badkläder i fysisk butik förr, bara beställt). Fick prata med "chef" som dumförklarade mig och sa att "detta är inget Kapp Ahl har bestämt över, utan det är så enl lagen". I slutändan gick hon med på att ta tillbaka underdelen också med förklaringen "att de inte kan sälja det vidare utan måste kasta de". Jag sa att jag kan inte ha de heller och jag måste kasta de iom att de inte passar mig. Nu tog jag kontakt med Konsumentverket för att kolla lagrum hon pratade om och fick följande svar:

"Det finns inget lagrum som reglerar det. Enligt huvudreglen har man inte rätt att lämna tillbaka något man har köpt i butik men de flesta butiker erbjuder oftast öppet köp. Det är dock frivilligt för företag att erbjuda det, och även styra villkoren kring vad som ingår i det."

Så de ljuger en rakt upp i ansiktet och skapar egna regler som inte har någon styrka i lagen egentligen.

Fast enligt lagen så behöver en butik inte erbjuda dig öppet öht. Så de ljuger dig inte alls rakt upp i ansiktet. Sen om du själv hade jobbat i butik så skulle du nog förstå deras policy mer med tanke på vilka kunder det finns.

Sen är det upp till konsumenten själv att ta reda på vad som gäller INNAN man köper något. Men i de flesta butiker så står det klart och tydligt framme vid kassan vad som gäller med öppet köp/bytesrätt och även bad/underkläder, kosmetika osv. Vissa kunder spelar det ingen roll hur mycket man än informerar via tal och text. Vissa kunder vill inte höra eller förstå och kommer alltid hävda oavsett att de inte hört eller sett vad som gäller.
Svar på tråden Har DU fått lämna tillbaka en bikini till KappAhl utan plombering?