För stor mage?
Hej!
Här är en till med stor mage
Min första graviditet var jag jätteorolig över att magen var så stor. Min oro kom mest från min bm´s lätta hysteri över detta. Hon skickade mig på extra glukosbelastning och tillväxtul och predikade långt och länge varje gång jag var dit om min mages alltför stora form. Jag fattade aldrig på en hel graviditet vad hon ville att jag faktiskt skulle göra åt att magen växte när jag var gravid... Detta trots jättebra värden och en prima mående mamma. Den oro hon gav mig förstörde många graviddagar för mig. Tillväxtul visade bebis på +16% och med förväntad vikt på ca 3800 vid bf. Bf-2 kom Malte nästan kilot tyngre 4,7kg, så han spurtade nog rejält på slutet
.
Denna graviditet är jag inte ett dugg orolig. Det var så bra med en stor bebis förra gången, stadig, rejäl och orkade äta ordentligt osv. Jag har ny bm som inte alls bryr sig om att kommentera magens storlek men som mer eller mindre bestämt sig för att jag ska ha grav.diabetes. Hon har till v 28 skickat mig på 2 extra glukosbelastningar och nu vill spec.mödra skicka mig på ännu en för magens storlek. (Är inskriven på spec.mödra av andra orsaker). Varje gång visar resultatet lågt fint värde. Denna bebis låg på +18% vid ul i samma vecka trots att magen inte är lika stor (men alltså ändå stor). Bebisen ligger ändå inom vad som räknas som normalt, tror att gränsen för vad som räknas som normalt går vid -+ 20-21%.
Att magen är stor behöver ju inte betyda stor bebis utan kan ju bero på många olika orsaker bl a vatten, livmoderns lutning, mammas längd eller att det helt enkelt bara är så för vissa. Jag tillhör den sista kategorin och har kapitulerat inför min stora och faktiskt underbara bebismage
Oroa er inte utan försök tänka att det är bra att de vill kolla upp hur bebis mår där inne!