• aspenbäck

För stor mage?

Hjälp! ska ännu en gång skickas in på UL för att kolla bebisens vikt, pga att magen är så stor. Är i v 38+2 och mätte idag 41 cm. Gjorde ett UL för ca två veckor sedan som sa att bebisen var normalstor. Någon med samma problem som har några stöttande ord?

• Svar på tråden För stor mage?
  • Forza

Jag har också stor mage, följer översta linjen. Hade sf-mått 36 i vecka 35+2. Min barnmorska verkar oroa sig mest för att jag är så liten, 155 cm lång. Jag har också gjort ett ultraljud v. 32, bäbisen var helt normalstor enligt det. Så jag känner mig inte så jätteorolig. Vad jag har hört är det inte alltid att sf-måttet stämmer med hur stort barnet är heller. Varför måste du in på ett extra ultraljud när bäisen verkade vara normalstor alldeles nyligen?

• aspenbäck

Jag vet faktiskt inte varför jag ska det men det är för att kolla bebisen så att den inte är superstor men jag vet inte syftet riktigt och tycker inte att jag får ngt bra svar...

• misshallonsaft

här en en till som är orolig.. ligger precis över normalkurvan bara men bebis tar upp hela livmodern. så de blir en ebbis på över 4 kg tippar min bm..

normalstor bebis vid tillväxtul kan ju betyda rätt stor bebis. tillväxtul är inte jätte tillfärlitliga tyvärr. gjorde ett me min son där de tippade att han skulle väga 3500 men vägde 4100.. de säger att de kan skilja 0,5 kg på tillväxt ul..

Filip bf 060319, bebis bf 080724
  • Trixabus

Hej,

Jag har legat överst på SFkurvan hela tiden, i vecka 33 var mitt SFmått 34!! Men enligt UL verkar bebisen vara normal stor (gjordes dock ganska tidigt v 31+3), beräknas väga 3500g. Skall göra ett nytt UL om ca 2 veckor är då i vecka 35.

Kram alla stora magar!

• Trixabus

Lite förtydligande, bebisen förväntas väga 3500g vid födseln, inte nu - tack och lov

• misshallonsaft

min son väntades me väga 3500 vid födseln.. å vägde 4100 å var 54 lång -)

Filip bf 060319, bebis bf 080724
  • Tiptop

Hej TS,

Jag har hela tiden legat lååångt äver den övre kurvan på sf. Nu på senaste mätningen i v.34+6 mätte jag 40 cm... min bm verkar inte oroa sig för det. Jag frågade om inte det var ovanligt stort? "Jo" sa hon bara då.

Gjorde en viktuppskattning (alla gör en där jag går) i v 33+3 och då var bebis precis på 0%. Dvs varken större eller mindre än förväntat.
    Läkaren berättade dock att de inte är helt tillförlitliga, för om bebis är något längre eller kortare (än den längd de antar att alla bebisar är i den veckan man befinner sig i. De måste nämligen anta ett värde på längden eftersom det inte går att mäta dess längd.) så blir resultatet missvisande. Men man får ett hum i alla fall.

Idag är jag 35+6 och vi har alltså nästan samma mått. *skratt* Jag oroar mig inte. Jag har inte ens nästa bm kontroll förän veckan innan mitt bf.

Men du får gärna hålla mig informerad över hur det går för dig?

• Forza

Misshallonsaft: Hur gick förlossningen för dig? Gick det bra fast barnet var lite större? Det enda som oroar mig är att det ska fastna eller något och behöva akut kejsarsnitt.

• Knoppen79

Hej!

Här är en till med stor mage

Min första graviditet var jag jätteorolig över att magen var så stor. Min oro kom mest från min bm´s lätta hysteri över detta. Hon skickade mig på extra glukosbelastning och tillväxtul och predikade långt och länge varje gång jag var dit om min mages alltför stora form. Jag fattade aldrig på en hel graviditet vad hon ville att jag faktiskt skulle göra åt att magen växte när jag var gravid... Detta trots jättebra värden och en prima mående mamma. Den oro hon gav mig förstörde många graviddagar för mig. Tillväxtul visade bebis på +16% och med förväntad vikt på ca 3800 vid bf. Bf-2 kom Malte nästan kilot tyngre 4,7kg, så han spurtade nog rejält på slutet .

Denna graviditet är jag inte ett dugg orolig. Det var så bra med en stor bebis förra gången, stadig, rejäl och orkade äta ordentligt osv. Jag har ny bm som inte alls bryr sig om att kommentera magens storlek men som mer eller mindre bestämt sig för att jag ska ha grav.diabetes. Hon har till v 28 skickat mig på 2 extra glukosbelastningar och nu vill spec.mödra skicka mig på ännu en för magens storlek. (Är inskriven på spec.mödra av andra orsaker). Varje gång visar resultatet lågt fint värde. Denna bebis låg på +18% vid ul i samma vecka trots att magen inte är lika stor (men alltså ändå stor). Bebisen ligger ändå inom vad som räknas som normalt, tror att gränsen för vad som räknas som normalt går vid -+ 20-21%.

Att magen är stor behöver ju inte betyda stor bebis utan kan ju bero på många olika orsaker bl a vatten, livmoderns lutning, mammas längd eller att det helt enkelt bara är så för vissa. Jag tillhör den sista kategorin och har kapitulerat inför min stora och faktiskt underbara bebismage Oroa er inte utan försök tänka att det är bra att de vill kolla upp hur bebis mår där inne!

• kariba

Min bm menar att man inte kan se på sfmåttet om man bär på stort barn eller inte...

Men jag har stora mått på mina magar (40 i v.40) och får stora barn.

Svar på tråden För stor mage?