Barnet "kan inte" suga ordentligt, kommer hon att lära sig det tro? Långt...
För oss tog det fyra månader att utveckla bra teknik med mellansonen. Han är född två månader för tidigt, hade dålig sugteknik och liten mun. Jag skaffade mig en privat amningskonsult samt hade tät mailkontakt med vår barnläkare (pro-amning) samt två hjälpmammor i Sverige.
Det var ett hårt slit och mycket amning, men sedan ammades han i över tre år. Jag vet inte om det för någon annan skulle vara värt det jobb jag lade ned, men för mig var det det.
Några tips:
Om pumpningen funkar för dig så kan du prova att pumpa fram till första utdrivningsreflexen och då lägga till dottern. Ibland hjälper det att lägga en varm handduk/vetekudde på bröstet innan amning.
Titta också noga på din bröstvårta efter amning. Den skall vara rund och normalfärgad. Är den platt, sned eller vit så är taget inte rätt och måste justeras för en optimal stimulans av brösten. Det kan handla om millimeterjusteringar, och det är inte alltid så lätt.
En annan sak som var viktig för mig var att känna att jag hade möjligheten att amma på minsta signal. Jag hade honom nära mig, hud mot hud i bärsjal, de första månaderna för att stimulera hans instinkter och min mjölkproduktion. Denna fysiska närhet till vår son gjorde att jag inte hade tid med något annat, så min man skötte all markservice hemma under den här tiden. Han jobbade på dagarna, men skötte handling och matlagning och städning så att jag inte skulle behöva tänka på något sådant också.
Hade jag haft ett storasyskon hemma då hade det aldrig fungerat.