• FruP

Barnet "kan inte" suga ordentligt, kommer hon att lära sig det tro? Långt...

har kämpat med dottern (3,5 v) och amningen ett bra tag nu. Redan från förlossningen sög hon dåligt men har varit nöjd hela tiden och sovit länge mellan matningarna så vi har trott att hon fått i sig ordentligt. På BVC visade det sig dock att hon gått ner i vikt och jag började amma lite oftare (fast det är svårt att väcka ett barn och "tvinga" det till att äta), pumpa och ge på flaska samt lite komplettering med ersättning. Då gick hon upp 300 g på 4 dagar. Gjorde ett besök på amningsmottagningen på vårt hemsjukhus igår (har varit där tidigare med henne och hon har rätt tag på bröstet). Vi vägde före och efter amning och hon fick i sig jättelite för det jobbet hon la ner. Hon släpper vårtan flera gånger för att suga sig fast igen och suger sen ett par tag, vilar, suger igen etc. Släpper och börjar om. Kanske utdrivningen som inte funkar helt som den ska? Jag har mjölk (behöver inte komplettera med mer än ett mål ersättning/dag) och den ökar sakta men säkert tack vare pumpningen. Så nu fick vi rådet att amma max 15-20 min på varje bröst och sen får pappa ge på flaska och jag pumpar ut (till nästa flaskmål) för att hon inte ska bli så trött. förhoppningsvis ska hon orka suga mer när hon blir starkare (vägde 3,16 kg när hon föddes och 3,35 kg nu). Har någon varit med om samma "problem"? Gick det att amma fullt sen, eller la ni ner det?

• Svar på tråden Barnet "kan inte" suga ordentligt, kommer hon att lära sig det tro? Långt...
  • Pallas

För oss tog det fyra månader att utveckla bra teknik med mellansonen. Han är född två månader för tidigt, hade dålig sugteknik och liten mun. Jag skaffade mig en privat amningskonsult samt hade tät mailkontakt med vår barnläkare (pro-amning) samt två hjälpmammor i Sverige.

Det var ett hårt slit och mycket amning, men sedan ammades han i över tre år. Jag vet inte om det för någon annan skulle vara värt det jobb jag lade ned, men för mig var det det.

Några tips:

Om pumpningen funkar för dig så kan du prova att pumpa fram till första utdrivningsreflexen och då lägga till dottern. Ibland hjälper det att lägga en varm handduk/vetekudde på bröstet innan amning.

Titta också noga på din bröstvårta efter amning. Den skall vara rund och normalfärgad. Är den platt, sned eller vit så är taget inte rätt och måste justeras för en optimal stimulans av brösten. Det kan handla om millimeterjusteringar, och det är inte alltid så lätt.

En annan sak som var viktig för mig var att känna att jag hade möjligheten att amma på minsta signal. Jag hade honom nära mig, hud mot hud i bärsjal, de första månaderna för att stimulera hans instinkter och min mjölkproduktion. Denna fysiska närhet till vår son gjorde att jag inte hade tid med något annat, så min man skötte all markservice hemma under den här tiden. Han jobbade på dagarna, men skötte handling och matlagning och städning så att jag inte skulle behöva tänka på något sådant också.

Hade jag haft ett storasyskon hemma då hade det aldrig fungerat.

• madeleine1985

Pallas: Duktig du var som la ner så mycket tid. Jag är imponerad

FruP: Jag känner igen mej jätte bra. Är i precis i samma situation. Min dotter föddes 2 och en halv vecka för tidigt, hon vägde 2360. Hon låg dock på sjukhus de första 4 veckorna pga av hjärtfel och därmed operation. Så att amma fanns inte utan jag pumpade ur var 3:e i hopp om att amma när hon blev frisk. Att sedan komma igång med amningen har varit jätte svårt. Vi har flaskmatat henne sedan hon föddes men när vi kom hem så prövade jag att amma. Hon låg och tuttade och jag trodde hon fick i sej. Det visade sej att hon fick i sej 10-20 ml per gång!!:( Så vi fortsätter att kämpa. Just nu ammar jag henne, sedan ger på flaska(det jag pumpat ut). Hon kommer antagligen aldrig få i sej tillräckligt genom amning, känns så nu ialf, men då vill jag amma lite och ge på flaska resten.. Min dotter suger bättre med en amningsnapp. Har du prövat en sån?

• Flickan och kråkan

För oss gick det lite fortare. Hade samma problem som ni första 3 veckorna, men sedan satte det plötsligt fart. Han piggnade till, blev större och det löste sig av sig själv.

Styrkekramar till dig. Jag vet hur det är att ständigt väcka och försöka amma ett halvsovande barn. Vi höll på runt 30-45 minuter varje tillfälle och koppmatade efteråt. Jippi! Det går också jättebra när barnet mer eller mindre sover. Gjorde inte annat än väckte barn (alla kläder av, reta alla ställen med amningsreflexer etc.), amma, pumpa och koppmata. Höll på att bli tokig men i efterhand värt allt jobb. Vid 2 månader var det ok. Från 3 månader - super!

• tjötas

Hade liknande problem.

Vi fick hjälp med amningsnapp vilket gjorde att dottern fick bättre grepp och när utdrivningsreflexen sätter igång (vilket jag ofta liksom "pumpade" fram lite med handen innan jag la till henne) så fylldes nappen lite i förväg och hon behövde inte anstränga sig så mycket för att få i sig maten. Vakuumet som bildas i nappen hjälper också till att suga ut lite mjölk hela tiden. Man får bara lära sig att lägga en handduk under bröstet så man slipper mjölk över hela magen när barnet släpper och nappen lossnar!

Sen var hon så himla trött och slö i början så hon somnade alltid nästan direkt. Vi fick rådet att klä av henne så att hon inte blev för varm och bekväm (och därför slö) och så fick vi hålla på och killa henne under fötterna, under hakan (för att stimulera sugreflexen), klappa henne i rumpan och nästa skrämma henne lite ibland så att hon inte somnade! Detta tog några veckor men sen gick det smidigare. Efter cirka två månader kunde jag vänja av henne med amningsnappen och sen fungerade amningen bra. De första månaderna tog amningen lång tid, jag satt nog minst 30 min varje gång, ofta upp emot en timme (men eftersom det är första barnet och jag satt och kollade på film samtidigt så var det inget jobbigt...)

Jag hade inte så jättemycket mjölk och eftersom det inte funkade att öka på så kompletterade vi med ersättning ibland när vi kände att det behövdes. Det var inga som helst problem.

Jag slutade amma helt när hon var 9.5 månader, då fasades det ut väldigt naturligt när hon vill ha mer och mer riktig mat och välling.

• madeleine1985

Men om ersättning måste ges för att komplettera. Tog ni flaskan eller en kopp då? Håller på att bli tokig snart av allt knövel!!:(

• tjötas
    vuitton skrev 2008-07-10 09:37:07 följande:
    Men om ersättning måste ges för att komplettera. Tog ni flaskan eller en kopp då? Håller på att bli tokig snart av allt knövel!!:(
    Flaska. Min dotter hade aldrig några problem med att växla mellan bröst och flaska (inte när jag slutade med amningsnappen heller).

När hon var cirka åtta veckor kände jag som du verkar känna nu, allt var bara bökigt och stressande och jobbigt och jag grinade och sa att jag bara ville sluta amma. "Men gör det då" sa min mamma (som är gammal amningshjälps-tant) "om det känns för övermäktigt så sluta, det blir folk av flaskbarn med". Och det kändes så skönt att jag FICK sluta om jag ville så då tänkte jag att om det inte blev bättre inom kort skulle jag sluta. Precis i samma veva började det funka jättebra och sen tyckte jag verkligen om amningen. Men det är väldigt olika och om det känns för jobbigt och hela mammatillvaron bara blir stressig på grund av det så skulle jag råda dig att sluta istället. Det är ditt val!
  • FruP

TACK! Så himla skönt att höra att det är fler som faktiskt haft det så här. Många av er verkar det ju lösa sig för. det kansek hade kunnat vänt snabbare här också som för dig Frösöblomster, om vi bara hade "fattat" snabbare att det var hennes "ätbeteende" som det faktiskt var lite strul med. Jag tycker att det vore toppen att helamma mitt barn (ja med möjdlighet att kunna pumpa ur så pappa kan mata vid behov då. Hon verkar inte heller ha problem med olika sugtekniker. Så det är målet i alla fall. Får se hur lång vägen dit är och om vi når målet.

Det verkar vara ett par av er som har blivit hjälpta av bröstnapp. Ska helt klart testa det. Stoppar jag in fingret i munnen på dottern, alt ser henne suga på flaskan så suger hon hårt! Min bröstvårta är ganska liten och når inte så "långt" heller in i gommen på henne. Kanske så att den inte "retar" gommen tillräckligt? Med bröstnapp borde den ju komma längre in.

• Anemone

Min son hade svårt att få ett bra grepp om tutten i början. Vi provade också amningsnapp vilket hjälpte en del, men tydligen töms tutten sämre om man använder en sådan vilket gjorde att jag hade jättemycket problem med mjölkstockning de tre månader jag använde den. Sedan var det skitsvårt att vänja honom av med den... Han tyckte att vårtan skulle vara tre cm lång och plastig.
    En grej som jag verkligen rekommenderar är att kolla upp om din dotter möjligen kan ha kort tungband, dvs att den där hudmojängen under tungan fäster för långt fram mot tungspetsen. Vår bvc-sköterska hörde om våra problem och efter att ha tittat på sonens tunga skickade hon oss till sjukhuset för att klippa av tungbandet. Efter det var det inga problem. Så skönt!! Nu är han 15 månader och vi ammar fortfarande och har gjort det ett år utan minsta problem. Jag tycker absolut att det var värt att kämpa sig igenom de där första jobbiga månaderna.

Hoppas det löser sig för er och kom ihåg att man inte MÅSTE helamma. Delamning kan man hålla på med länge och ha mycket glädje av.

• Pallas

Anemone: JA! Tungbandet är värt att kolla upp, det hade min son som jag hade sånt arbete med.

• Frostmoln

Hade samma problem som du i början. Min son hittade inte rätt sugteknik. För oss löste det sig i ett nafs med amningsnapp, när vi började med den sög han ordentligt direkt, tror inte att han fick in bröstvårtan tillräckligt långt för att stimulera sugreflexen tillräckligt innan. Nu är han 7 veckor och ammar bra utan napp sedan ca 2 veckor. Han kunde sluta med den gradvis ju större han blev.

• Ciccilionaa

FruP,
    GE inte upp!! Det är ett himla arbete i början, både som första gångsmamma och även med andra eller x:e bebisen.
    Alla barn är olika.
    Det tar!!! tid innan ni lärt känna varandra och varandras signaler och "behov".. Men ge inte upp! Du är jätteduktig som försöker och som söker hjälp, men sök mer hjälp om det inte funkar.

Det är just det att "mer amning stimulerar mer produktion"..
    Din bebis försöker säkert och du också.
    Men TA ALL TID! och lägg er i sängen eller sitt i en fåtölj dagarna i ända tills ni får igång samspelet.
    Klart att hon går upp av ersättning, det är ju ett "enklare" sätt att få föda, bara rakt upp och ned i en flaska.
    Amningen och sugtekniken på tutten är en annan.
    Mina son1 ammade ca var 5-10 min i 5-10 min under sin första månad, gissa om jag höll på att bli tokig och trodde def att ngt var fel. Förmodligen blev han väl trött och somnade till vaknade var hungrig hade lite sugbehov ammade lite osv. Sedan fortsatte det med reglb amningar var 45 min i ca ett halvår! och lite bättre sista halvåret.

Son2 började på samma sätt, men det höll bara i sig i ngn månad, sedan kunde det gå timmar mellan amningarna.

GE INTE UPP! Sök mer hjälp! Fråga mer! Försök hellre m tutten än flaskan.

Min amningsbibel: Amningsboken (en gul bok) av Bla Kristin Svensson. En uppslagsbok med alla frågor och praktiska råd, man kan tänka sig. Låna på bibl om du inte vill köpa!! Ett måste!

Lycka till,
    C

• Kickans mamma

Tungbandet bör kollas upp, amningsnapp kanske är ngt? mina ammade bra när de växt till sig lite tog ca 4-6 veckor innan det fungerade bra

• Dagsländan

Så var det med min tjej också, började använda amningsnapp för att hon skulle få bättre tag och använde det från dag 4 tills hon var 2,5 vecka då jag gjorde ett nytt försök utan och då hade hon fått bättre sugteknik. Hon är nu en månad och har börjat klättra uppåt med vikten. Känner precis igen mig med hur du har det. Här väcks och matas var 4 timme dygnet runt. Lycka till.

• FruP

verkar helt klart som att jag ska prova amningsnapp som första alt, fler som svarat det nu ju.
    Som många skrivit, försök hellre med bröstet än flaskan. jo det är klart, men nu var läget "akut" att få upp henne i vikt. men nu har hon gått upp bra sista veckan. Vad jag skulle vilja slippa är att behöva väcka henne på natten. Gjorde det kl 03 i natt [borde varit 02). inte kul alls. Strular jättemycket vid bröstet under de 45 min vi försöker. Somnar ett par ggr men vaknar till när jag tar bort bröstet. Nu har det snart gått 2 h, hon är fortfarande vaken. jag pumpar och hennes pappa försöker söva!

• Flickan och kråkan
    FruP skrev 2008-07-11 04:48:15 följande:
    [citat]
    verkar helt klart som att jag ska prova amningsnapp som första alt, fler som svarat det nu ju. Som många skrivit, försök hellre med bröstet än flaskan. jo det är klart, men nu var läget "akut" att få upp henne i vikt. men nu har hon gått upp bra sista veckan. Vad jag skulle vilja slippa är att behöva väcka henne på natten. Gjorde det kl 03 i natt [borde varit 02). inte kul alls. Strular jättemycket vid bröstet under de 45 min vi försöker. Somnar ett par ggr men vaknar till när jag tar bort bröstet. Nu har det snart gått 2 h, hon är fortfarande vaken. jag pumpar och hennes pappa försöker söva!
    [/citat

Håll ut. Har hon börjat gå upp så kommer det att vända snart! Lycka till!
  • madeleine1985

FruP: jag har testammat nu i två dagar, var på BVC igår och celine hade ökat 120 gram på två dagar! det är ju jätte bra, men då har jag ammat på dagarna, gett lite på flaska om hon somnat när vi ammat, sedan gett på flaskan om nätterna för att jag ska få sova. inatt vaknade hon endast 03! har iofs behövt att amma henne 2 ggr i timmen, men förhoppningen är att hon till slut äter mej vid varje tillfälle och att det blir större mellanrum.

skriv när du testat amningsnappen, kul att veta hur det går. pröva sedan att ge flaska på natten, min dotter blir inte förvirrad av att ena stunden flaska, andra bröstet. detta kanske beror på att jag använder amningsnappen. om hon alltid kommer knövla och vilja äta lite så tänker jag amma på dagarna och sedan ge ersättning på nätterna, så att man slipper den där förbaskade pumpningen:D

• twinstar

Vi höll på i tre månader - sen var det inte försvarbart pga hennes dåliga viktuppgång. Då började jag ge flaska på bestämda tider. Det funkade superbra i ungefär en månad då mina bröst fick chans att fyllas på lite och hon blev starkare och orkade suga bättre när hon ammade.

När hon var 4,5 månader ville hon inte ha bröstet längre utan föredrog flaskan. Det får man räkna med!

Jag är dock mycket nöjd med mitt beslut. Hade jag vetat efterhand hade jag slutat amma tidigare.

Svar på tråden Barnet "kan inte" suga ordentligt, kommer hon att lära sig det tro? Långt...