• LillaFruOlsson

vad bjöd ni på/blev ni bjudna på, när ni gifte er/var på bröllop

sitter här och drömmer mig bort :P

hur såg er meny ut,
    förrätt,varmrätt eller kan man ha buffe?, efterrätt
    tårta???
    ska man följa ett "tema" som fisk, vilt eller kan man bland hej vilt :P ?

• Svar på tråden vad bjöd ni på/blev ni bjudna på, när ni gifte er/var på bröllop
  • LillaFruOlsson
    Svar på #7
    stinastar skrev 2008-07-09 22:35:28 följande:
    Jag har inte gift mig själv men som de flesta varit på en del bröllop. Jag tycker både "sittning" och buffé är jättebra. Det är ju alltid "fint" och lite lyxigt att bli serverad men buffé är ju också det helt fantastiskt, där man får välja själv vad man vill äta (och HUR mkt)
    jag håller med du :P
    visst känns det "lyxigt" att sitta och bli serverad,men älskar själv att plocka...
  • mee2

hej hej mitt bröllop va rätt stort med ca 200-250 gäster så ingen buffe, hade guld tema med guld tyg å tårtan gick i beige guld å hade jordgubbs mousse i, jätte gott. vi hade lite plock på borden innan maten typ sallader, olika skålar med dipper man kunde äta med bröd, frukt å grönsaker, sen till middag serverades det stekt potatis med fläskfile rödvinsås å bearnais sås, sen kom tårtan såklart å kaffe, sprit å öl å läsk stod på borden

• mee2

nötter hade vi också på borden olika sorter.

• sunshinegirlie

vi bjöd på buffé på vårt bröllop; där fanns blandannat: Fläskfilégryta, rökt lax, potatis, ris, 3 olika kalla såser till laxen, 3 slags bröd, sallader: veckosallad, tonfisksallad, sallad med fetaost, vanlig grönsallad. 5 olika pajer (tacopaj, skagenpaj,tonfiskpaj, grönsakspaj och den sista minns jag inte ) två olika piroger, en med köttfärs och en med skinka och ost.
    Som dryck fanns att välja mjölk, rött eller vitt vin, öl, läsk eller bordsvatten. Till efterrätt tårta och kaffe.

• sunshinegirlie

sedan fanns ju även olika snacks till senare. Bål bjöd vi också.

• LillaFruOlsson
    Svar på #14
    sunshinegirlie skrev 2008-07-09 22:48:44 följande:
    vi bjöd på buffé på vårt bröllop; där fanns blandannat: Fläskfilégryta, rökt lax, potatis, ris, 3 olika kalla såser till laxen, 3 slags bröd, sallader: veckosallad, tonfisksallad, sallad med fetaost, vanlig grönsallad. 5 olika pajer (tacopaj, skagenpaj,tonfiskpaj, grönsakspaj och den sista minns jag inte ) två olika piroger, en med köttfärs och en med skinka och ost.Som dryck fanns att välja mjölk, rött eller vitt vin, öl, läsk eller bordsvatten. Till efterrätt tårta och kaffe.
    mmm låter skit gott...varför blev jag inte bjuden haha.
    tänkte på en sak,var det uppskattat med nu i ert fall pajerna med olika fyllning.
    för att tillfredställa allas "behoven" så vet vi redan nu vem som inte äter vad och vem som är alergisk mot vad.
    då var det smart tyckte jag att köra på samma fast med olika fyllning. ska ha det i tankarna
  • Ab fab

Vi hade tapas som som "tema". Plockmat serverat vid bordet- inte som buffé

Champagne
    kapris, grissiner, oliver, tapenad
    NV Laherte tradition brut alt Peach Pearl
    *
    Första tallriken
    Avokadocheesecake med stenbitsrom
    Gravad lax med honung- & chèvrecrème och äpple
    Gräslöksbrûlée med löjrom och dillgéleé
    Spenatcrêpes med svampstuvning & tryffel
    *
    Andra tallriken
    Tvärnöskinka med peccorino och kryddkokt päron
    Rostbiffrulader fyllda med pepparrotsost och sparris
    Miniclubsandwich med rostad cocktailtomat
    Crostini med hjortmousse och rårörda lingon
    Citron- & rosmaringravad fläskfilé

Dryck
    Dopf Brut, Dopff au Moulin alt Peach Pearl
    *
    Ostar
    Taleggio, Parmesan, Brie och Gorgonzola
    Marmelad, bröd och frukt

Dryck
    Recioto della Valpollicella

*
    Tårta
    Serveras med kaffe/te samt avec

*
    Nattamat

• Tussen06

På mitt bröllop hade vi:

Förrätt: En liten toast skagen
    Varmrätt/kallrätt: Kallskuren kyckling och rostbiff med potatisgratäng och sallad och bröd
    Efterrätt: Tårta med mintchokladfyllning

Bröllopstårtan
    Vikning: Varm korv med bröd

I maj var vi på ett bröllop och de bjöd på:
    Pastasallad, varm kyckling, ljummen potatissallad, fruktfat och bröd med olika dipsåser
    Efterrätt:Bröllopstårta, tror att det var hallonmousse i och nån vaniljsås

SUC52804.JPG

• DorisB

Till bubblet innan maten:
    Smakrik ost, italiensk korv, hembakade grissini

Förrätt:
    Laxbakelse: cremefraice-röra med potatis och wasabi lindad med lax på mörkt bröd.

Huvudrätt:
    Lammstek, potatisgratin, gudomlig sås, gele och saltgurka.

Efterrätt:
    Vit chokladmousse med rabarbercoupe. (Löjligt gott!)

Till kaffe och avec:
    Ingen tårta utan en söt kaka gjord på mandelmassa. + After Eight vilket gick som smör i solen.

Under dansen fanns blandade nötter utställda (maaaaassor kvar dagen efter).

Nattamat:
    Danska röda pölser med bröd.

Dagen efter träffades många och åt gemensam brunch.
    Vi gifte oss på senvintern/våren.

• Linas1983

Gifte mig nyligen och vi bjöd på snittar till bubblet och till förrätt:
    Lantbröd stekt i olivolja toppad med forellrom, hackad rödlök &
    grön sparris, serveras med citruscrème

Varmrätt:
    Helstekt oxfilé smaksatt med färska örter serveras med rödvinsreduktion, rödlöksfrästa haricot verts,
    ugnsbakade cocktailtomater samt potatisgratäng

Efterrätt:
    Mörk chokladtarte serveras med vaniljgrädde
    samt rårörda bär.

Efter det sen blev det kaffe och bröllopstårta med hallon/lime mousse fyllning. Allt var enormt gott och alla gäster var nöjda.

• sunshinegirlie
    Svar på #16
    För oss var det också så att det den ena skulle kunna tänkas tycka om var nästa allergisk mot osv, så då tänkte vi att vi kör med olika fyllning så finns det paj för alla! Buffén vi hade var verkligen uppskattad!
  • Elli47

Senaste bröllopet vi gästade var i augusti förra året så vi ska se om jag kommer ihåg... till förrätt var det rökt lax om jag minns rätt, till huvudrätt var det helstekt lamm med potatisgratäng, sallad naturligtvis... och till dessert pannacotta och slutligen bröllopstårta med fyllning av björnbärsmousse och vaniljcreme.

Svar på tråden vad bjöd ni på/blev ni bjudna på, när ni gifte er/var på bröllop