• Venla

Nagelbitare???

Ge er tusan på att det skall gå. Jag har slutat bita på naglarna för länge sedan. Mitt problem är det att mina naglar håller inte. En tid kan de vara jätte fina för att jag är jätte noga med att sköta om dem osv. Sedan tappar jag stinget och efter ett dag börjar de brista en efter en. Mitt största problem är dock: hur får man nagelbanden fins??? mina är hela tiden sönder samt huden runt naglarna. Jag har länge försökt få det bra men icke.

Bästa preparatet jag använder är Trinds nagelvårdsserie. Det finns flera olika saker. Bla. cuticle remover, cuticle balsam, nagelbalsan, remover och förstärkare. Om man använder deras förstärkare skall man vara noga med att inte använda dagligen i mer än två veckor för naglarna blir för hårda då och det finns risk för att de kan spricka ända ner till nagelroten och då är naglen förstörd för tid och evigt, sägs det.

• Venla

När det gäller akryl naglar så är det inte alls bra i längden. Det är min mamma ett bistert exempel på. Min ena svägerska var med i ett reportage i en tidning där de lagade akrylnaglar åt henne- det blev jätte snyggt! Min mamma blev så pass imponerad att hon gick i väg till samma nagelskulptör och fick akrylnaglar. Jag var också jätte imponerad och ville, som tur är ansåg jag att jag inte hade råd. Nåja, mamma fick sina akrylnaglar i mars 04 och hon gick där reglebundet. När hennes egna naglar växte blev ju akrylnaglarna jätte fula. De var bara fina när de var nyfixade så hon spran var tredje vecka och fixade dem, det kostade nästan 100 ? per gång (ca. 1000 sek). I augusti 04 gav hon helt upp... När akrylnaglarna helt ock hållet togs bort var det bara att konstatera att kvaliteten på hennes egna naglar var mycket sämre än innan hon började med akrylnaglar. Hennes naglar var helt gråa och jätte mjuka. Det såg super äckliga ut. Det har tagit 0,5 år för min mamma att få tillbaka den egna färgen och hållbarheten på naglarna. Det enda hon kan säga att var bra med akrylnaglar är att det går inte att bita på dem så man slutar ju bita på dem, men ens egna naglar blir bara "kacka" Hennes naglar har efter mycket om och men och med mycket tålamod blivit jätte fina tack vara Trinds nagelvårdsserie. Den serien använder jag och har jätte fina naglar, mitt problem är nagelbanden som inte vill helna från tiden som nagelbitare, de är jämt spruckna. Dock använder jag en kräm för nagelbanden som är jätte bra.
    Om ni har problem med nagelbanden så kan jag rekommendera en kräm från Mavala som heter Cuticle Cream.

• Venla

Mitt största problem med naglarna är att jag hela tiden måste hålla på och vårda dem... Efter ett tag tappar jag stinget och sedan är man tillbaka på ruta ett igen...

• Venla

Pilla inte på dem och riv inte i dem för att få form på dem. Låt dem växa så kan ni forma dem vart efte de växer ut sedan, med en fil. I butiken där jag köper mina grejer till naglarna säger de att man skall använda sandpappersfil och inte filar som är av stål eller annat material. Man skall inte heller peta under nageln för då förstör man nagelbädden. När man tvättar händerna skall man lite nu och då ta tvål på en nagelborste och tvätta på det viset. Om man skall peta i jorden så rekommenderas att man använder handskar och droppar en droppe olja in under nageln så är det lättare att få bort ev jord som kommit in under nageln. När naglarna bllir lite längre är det lättare att få rent med nagelborsten.

• Venla

Det finns olika oljor man kan sätta. Mandelolja rekommenderas för tillväxten och hållbarheten på naglarna så den kan man bra sätta under nageln. Vanliga matolja vill man ju inte ha under nageln... He he

Svar på tråden Nagelbitare???