när kan man låta barnet gå i trappan själv, och ta bort grindar?
vilken ålder...
vår son är 19 månader, klättrar över grinden till trappan..
ska vi ta bort grinden...
vilken ålder...
vår son är 19 månader, klättrar över grinden till trappan..
ska vi ta bort grinden...
Det är nog väldigt individuellt, hur säker barnet är. Min minsta var nog bara ca 18 mån när hon gick i trapport.
Men du, om han klättrar över är det nog hög tid att ta bort den, annars kan han nog skada sig värre än om han "bara" ramlar nerför trappan...
hur lång/brant är trappan?
vår son är tre och han får fortfarande inte gå i vår långa trappa själv, han vill inte heller trots att han kan.
Skulle aldrig förlåta mig själv om han trillade ner och bröt nacken pga trappan. Låt grinden vara men lita inte på den eftersom han klättrar över den.
Alice är 3 år och 2 mån - vi har grindarna kvar. Ffa för att risken finns att hon snubblar ner på morgonkvisten, halvvaken (utan att väcka oss). Och grinden där nere är kvar mest av gammal vana.
på våran grind som är köpt från ikea så står det att den kan användas upp till 2 års ålder.
Tror detta beror på att många barn vid 2 års ålder kan börja klättra över staketet istället, och det är ju därmed bra mycket farligare att ramla över staketet än om staketet inte vore där.
Och vid 2 års ålder kan ju många barn gå i trappan själv.
Så det där är nog er hur ens barn är, är dom väldigt klättriga så är det säkrare att ta bort den. Däremot så är det ju bra att ha kvar om barnen inte är klättriga och för att skydda dom från att "råka" ramla ner för trappan i någon vild lek.
ok, men ska man prova spika på någon bräda, så grinden blir högre...så han inte kan klättra över...
eller ta bort grinden...
han vill gärna gå i trappan
Jag tror att man måste gå efter hur stadigt barnet går i trappor och hur "pålitligt" barnet är med att gå ordentligt och inte leka i trappan.
Vår yngsta ville gärna resa sig och gå i trappor så snart han kunde gå, men då var han absolut inte redo för det (9-10 månader). Från att han var ca 13-14 månader har vi låtit honom gå själv i vår lilla trappa (fyra trappsteg).
I den långa trappan får han fortfarande inte gå själv, utan vi går bakom honom. Han är 16 månader.
Vår äldsta fick gå själv i trappor från ca två år.
junior har klarat trappen hemma själv sen han var strax över året. vi har grindarna kvar, men har dem inte alltid stängda.
sen när han är 2 år måste vi ha grindar för vår dotter som då kryper... och så är det kanske inte bra att ha grindar för sonen...
Uppe grindar stängda iaf till två år, minst.
Nere har vi tagit bort sen dottern var ca 15 månader. Hon klarar de steg hon vill gå galant, kan ändå själv springa bort till lekpark o klättra upp i rutchkanan/tornet innan jag hinner fram.
Jag hade inte låtit honom gå själv i trappan i vart fall. Det är så lätt att de små tappar balansen och voltar ner. Min pojk tappade balansen och voltade ner för en trappa när han var 2,5år och jag blev livrädd. Gick bara några steg efter med lillasystern på armen så jag hann inte fram. Blev dock inga allvarliga skador men han hade ju kunnat ha brutit nacken. Hemskt!
Min minsta på 19mån älskar att gå i trappan men jag går alltid bakom eller framför, så jag kan fånga henne om hon ramlar.
Vår stora tjej är 3,5 år och nu känner jag mig ganska lugn när hon ska gå i trappor. Men det har tagit till nu ungefär.
Vår dotter är 20 månader och vi har tagit bort grinden. Hon går jättebra både uppför och nerför trappor med ledstång, men vår trappa mellan ovan- och nedervåningen har ingen ledstång den på de översta metrarna så hon kan därför inte gå nerför själv, däremot uppför eftersom hon kryper upp den delen som saknar ledstång. Hon har aldrig försökt gåå ner för trappan själv utan väntar till någon kommer och håller hennes hand.
Hade hon däremot visat intresse för att komma ner själv hade vi haft grinden kvar.
Vår dotter fixade att gå upp o nerför trappan på egen hand innan hon fyllde 2år, vi har dock kvar grinden fortfarande eftersom öppningen till trappan ligger "mitt i huset" = stor risk att hon tex. skulle köra utför trappan med sin BobbyCar om vi inte hade grinden där
jag tror de tär farligare om barnet klättar över och ramlar själv. jag tror att vår 18 månaders tös skulle fåå gå själv om vi hade en hemma (och inte bara i trappuppgången, gjord i sten), men visst säker är ajg inte. har svårt att se att vi vkule ha en grind dock...
Jag tycker det beror på. Vi har en grind uppe och flickornas sovrum är precis brevid trappen och det är en trygghet på natten att veta att den är stängd. Så den har vi stängd för vår 4 åriga dotters skull. 15 månaders tjejen sover i spjälsäng och kan inte komma ur själv, så för henne spelar det ingen roll. Men på dagen är den stängd för henne.
tack för svaren
vi skruvade på en bräda nere på grinden, det fungerade
uppe så har vi bara ett stort rum så där är grinden stängd och vi kan ha koll på honom
nere är kök och alla sovrum som tur är...